سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: تاریخ تمام و کمال جهان(نوشته سمیوئل استیوارت نه ساله)"  عنوان کتابی است اثر سارا بارتن با ترجمه رضی هیرمندی  که در نشر چشمه منتشر شده است. در بخش آغازین کتاب چنین می‌خوانیم:

"خانم استیوارت گرامی

اول قصد داشتم این نامه را قبل از رسیدن روز اهدای جوایز برای شما بنویسم و توضیح دهم که به چه علت جایزه تاریخ (بچه های زیر ده سال) به سمیوئل تعلق گرفت (هرچند شخصا عقیده دارم که این جایزه حق مسلم اوست). اما بعد با خودم گفتم "زبان سرخ سر سبز می دهد بر باد". ما کی باشیم که به پر و پای دم کلفت‌ها بپیچیم؟

اکنون به همین بسنده می کنم که تاریخ جهان سمیوئل (که به پیوست ملاحظه می کنید) از نظر من به طور فشرده و با شور و شوقی کم نظیر نوشته شده و در عین حال ده برابر هر تک عنوانی طول و تفصیل دارد. از این گذشته، حقش بود این پروژه کلاسی به خاطر استمرار و پیوستگی مطالب هم که شده جایزه را بی چون و چرا از آن خود کند.

ولی از ما بهتران این طور صلاح دیدند که با انگشت گذاشتن روی کمبود شواهد تاریخی کارِ سمیوئل، جایزه را بدون دلیل موجه به مقاله (از نظر من خیالی) شاردونی اسمیت با عنوان "کوپن های اشک آلود: قصه یک جنگ زده" بدهد.

فقط می‌خواهم بدانید که سمیوئل هر راهی را در آینده انتخاب کند، دست خطش به عنوان یک پسربچه بسیار قشنگ است. با خبر شده ام او اکنون روی تاریخ جهان و هرچه در او هست کار می کند. از این جهت برای معلم بعدی اش آرزوی موفقیت تمام دارم."

بخش دیگری از این کتاب: "خیلی‌ها فکر می‌کنند در زندگی قبلی شان ناپلئون "بیناپارت" یا کلئوپاترا بوده‌اند (چندتایی از این قبیل آدم ها اهل خانه مادر مادربزرگ هستند.) اما معلوم است که همه شان نمی توانسته‌اند "بیناپارت" و "کلئوپاترا" باشند. با عقل جور در نمی آید.

پس همان بهتر که حافظه زنده راه همراه بقیه چیزهای تاریخ با یک خرده نمک میل کنیم و یادمان باشد که آدم‌ها شکاف‌های تاریخ را با ملاط چیزهایی که یادشان نمی آید، درز می گیرند.

خلاصه، از لازم هم لازم تر است که بین "منابع اولیه" (کسی که خودش در زمان چیزهایی که تعریف می کند حاضر بوده) و منابع "ثانویه" (کسی که بعدها حرف قبلی ها را معنی می کند) فرق بگذاریم. ضمنا باید فرق شان را با "منابع ثالثیه" هم بدانیم.

نکته مهم دیگری که باید درباره تاریخ بدانیم این است که تاریخ را برندگان می نویسند. بازندگان یا شکست خوردگان هیچ وقت حق نداشته اند تاریخ نویسی کنند، لابد حکایت روباهه دستش به انگور نمی رسید را شنیده اید. تاریخی که به دست بازنده ها نوشته شود به غوره می ماند و حال آدم را کمی بد می کند."

این کتاب با ۱۵۰ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۲۰ هزار ریال منتشر شده است.