هنرآنلاین: نشست خبری کمپین " 20 روزه خانه اوتیسم ایران" که اخیراً با حمایت و همکاری جامعه هنرمندان و ورزشکاران ایرانی صورت گرفته است در پردیس سینمایی چارسو با حضور اشکان خطیبی، شقایق دهقان، مهراب قاسم‌خانی و سایر اعضای این انجمن برگزار شد.

اشکان خطیبی در ابتدای این نشست به دست‌آوردهای انجمن اتیسم ایران اشاره کرد و گفت: بسیاری از خانواده‌های ایرانی هنوز  اطلاع درستی از اختلال اتیسم  ندارند و این وضعیت در شهرستان‌ها وخیم‌تر است. هنوز برخی از خانواده‌ها این  اختلال را با برچسب عقب‌ماندگی ذهنی و حتی در برخی از شهرهای جنوبی کشور جن‌زدگی عنوان می‌کنند؛ در نتیجه این خانواده‌ها تکلیف‌شان با این نوع کودکان که دچار اختلال اتیسم هستند مشخص نیست، بنابراین در برخورد اجتماعی با اتیسم مشکلات فراوانی ایجاد می‌شود.

او با این توضیح که این انجمن با هدف آشنایی خانواده‌ها با اتیسم و کنار گذاشتن ترس آنها و ورودشان به انجمن، تاسیس شده است، افزود: زمانی که با دوستان صمیمی خودم تماس گرفتم که به عضویت انجمن در بیایند با اولین سوالی که مواجه شدم این بود که اوتیسم چیست؟ یکی از کارهای این انجمن این بود که مردم را نسبت به این بیماری هوشیار کند. این کمپین وام‌دار مردم است. بسیاری از این مردم مخاطب من، شقایق دهقان یا مهراب قاسمخانی نیستند اما قطعا طرفدار پرسپولیس یا استقلال هستند. از سوی تیم استقلال قول‌هایی به ما داده شده است اما هنوز به نتیجه قطعی نرسید‌ه‌اند. ما حضور پررنگ فوتبالیست‌ها را در برنامه کاری خود داریم و مجموعه "حس خوب زندگی" توانسته با چندین فعال خیر برای این امر به توافق برسند.

این هنرمند با بیان اینکه انجمن صدای اتیسم در کشورهای مختلف وجود دارد، تاکید کرد: راه‌اندازی این انجمن باعث شد که از سوی انجمن صدای اتیسم انگلستان با ما تماس گرفته شود و ما به آنها وصل شدیم و درصدد وصل شدن به کمک‌های بین‌المللی هستیم. قرار شده تا یک ماه و نیم آینده انجمن صدای اتیسم انگلستان یک ورک شاپ عملی نیز در تهران برگزار کنند.

خطیبی همچنین با اشاره به اینکه هفتاد درصد خانواده‌های ساکن تهران اطلاعی از بیماری اوتیسم ندارند اظهار کرد: در ابتدا خانواده‌ها نمی‌دانستند و یا هنوز هم نمی‌دانند که انجمن، گفتار درمانی را به صورت رایگان انجام می‌دهد؛ کاری که سازمان بهزیستی بابت آن پول دریافت می‌کند.

او افزود: کمک‌هایی که جمع‌آوری شده کمترین چیز است در واقع ما نیازمند یک صدای بلند بودیم که مردم را متوجه خود کند، متاسفانه این کمپین هرچقدر موفق‌تر شد دشمنان بیشتری پیدا کرد، ما تلاش کردیم در این مورد یک اعتمادسازی واقعی را نشان دهیم تا کمپین‌های دیگری که راه‌اندازی می‌شوند به اندازه آن به مشکل نخورند و با دشمنی روبه رو نشوند.

خطیبی همچنین خاطرنشان کرد: افراد زیادی کمک‌شان را به ما اعلام کردند چون هنوز قانونی نشده نمی‌توان درباره آن حرفی زد. قدم بعدی انجمن این است که فعالیت خود را در شهرستان‌ها بیشتر کنند. مسوولیت انجمن خیلی سنگین است چرا که آمار بیماری اتیسم در کشور مخدوش است. بسیاری از خانواده‌ها ابا دارند که بگویند کودک ما دچار اتیسم است و همین آمار غلطی را رقم می‌زند.

او درباره میزان و چگونگی کمک‌های جمع شده برای این انجمن نیز گفت: مبلغ یک میلیارد و صد میلیون تومان کمک‌های مردمی از طریق سامانه "هفت هشتاد" جمع‌آوری شده است. اگر چه مردم عادی تا مدتی حمایت نمی‌کردند اما حضور و حمایت باشگاه پرسپولیس و هنرمندان باعث شد مردم نیز به این انجمن بپیوندند. شرکت مهرام، 20 میلیون تومان کمک کرده و قرار شده به اعضای فروش هر پکیج یک وسیله را به انجمن اتیسم اختصاص دهد.

پیمان قاسم‌خانی نیز در این نشست در رابطه با خانه اوتیسم ایران که با کمک‌های خیرین خریداری شده است گفت: جمع شدن این مبلغ و خرید خانه برای ما اهمیتی نداشت در واقع می‌خواستیم به گونه‌ای دولت را خجالت دهیم و بگوییم مردم تا اینجا آمدند و فعالیت کردند شما چه کردید؟

او ادامه داد: تلاش‌های زیادی شد که این کمپین شکل نگیرد و من همیشه می‌گفتم کاش به جای صرف انرژی برای شکست دادن کمپین برای رشد آن تلاش کنیم. در واقع خانواده‌ها دلشان می‌خواست صاحبان این انجمن باشند و چیزی که به وجود آمد به گونه‌ای جنگ قدرت بود.

قاسم‌خانی تاکید کرد: از ابتدای کار به اشکان خطیبی گفتم ما نگران کتک خوردن نیستیم در واقع این کمپین با خرید این خانه تازه کارش را شروع کرده است.

شقایق دهقان نیز در ادامه بیان کرد: وقتی چهره‌های شناخته شده‌ای پشت این کمپین هستند قطعاً کاری را بدون آگاهی و اطلاعات انجام نمی‌دهند. این آدم‌های شناخته شده به راحتی آبروی خود را در معرض خطر قرار نمی‌دهند.

همچنین در این نشست بیان شد درخواست همکاری بین نهادهای بهزیستی، آموزش و پرورش، و وزارت بهداشت انجام شده و قرار است که یک رونوشت از رویکرد و عملکرد انجمن به نهاد ریاست جمهوری برای دریافت کمک ارسال شود.