سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: در هفته‌ای که گذشت گزینه اشعار شمس لنگرودی با انتخاب خودش در نشر مروارید منتشر شد.

شمس لنگرودی در مقدمه‌ این کتاب نوشته است:" من به سبب شاعری پدرم، بسیار زود شروع به نوشتن شعر کردم. در نوجوانی از پیری می‌گفتم و عاشق نبوده شعر عاشقانه می‌نوشتم. طول کشید تا بفهمم که هنر خلاقیتی است در برابر نقص خلقت. طول کشید تا بفهمم تو نمی‌توانی خلاق باشی مگر آن وقت که نقص خلقت بر تو آشکار  شده باشد. واین ممکن نیست مگر به سالیان و به سالیان از پس مرارت و دیدن. در جوانی می‌پنداشتم: "چرخ بر هم می‌زنم از غیر مرادم گردد" و به مروز با جنایات قانونی و غیر قانونی  اما به هر حال انسانی، دانستم که قضیه خیلی جدی‌تر از این ماجراست و جنایات گویا از لذت‌های روانی آدمی است. و اگر هیچ جنگی هم در کار نباشد حوصله انسان سر می‌رود و موجودی را در راه خدایان قریانی می‌کند. و اکنون هیچ نمی‌دانم. هیچ و فقط می‌دانم که بیل گیت گفت است: هوش مصنوعی ممکن است بشر را نابود کند و نمی‌دانم چرا جدی نمی‌گیرید!"

این کتاب را همچنان که گفته آمد، می‌توانید از نشر مروارید تهیه کنید.

همچنین پیغام وینسنس" رمانی تخیلی با موضوع دسترسی سایبری جمعی از دانش‌آموزان ایرانی در پی یک ماجراجویی به سایت ناو هواپیمابر وینسنس، اثر محمد تقی عرب منتشر شد.

بخشی از رمان "پیغام وینسنس" را می‌خوانیم : "نفوذ به سیستم سی. ام. دی ناوی کار سختی بود. شاید در آن مناقشه هم حق با چارلی واتسون و دوستانش بوده است. ساعت‌ها وقت گذاشتن برای دوباره نفوذ و رخته چند دقیقه‌ای. هم جسمم خسته می‌شد و هم کم‌کم خستگی، مغزم را از کار می‌انداخت. سختی‌های عبور از دیواره آتشین، ارزشش را داشت. نرم‌افزار را یافتم. نرم‌افزار جی. پی. اک ۳، عهده دار هدایت ماموریت اصلی در سامانه‌های دیجیتال ناوهای ناوگان یو. پی. ۳۰۰ بود. دفعه اول فقط اطلاعاتی را که لازم داشتم برداشتم. باید نرم‌افزار را به خوبی می‌شناختم. دفعه بعد با آمادگی کامل رفتم. اصل متن و سورس ترم‌افزار را می‌خواستم. اگر موفق می‌شدم، می‌توانست آخرین باری باشد که به آنجا می‌رفتم."

این رمان را می‌توانید با قیمت ۲۰ هزار تومان تهیه کنید.

در هفته‌ای که گذشت هوشنگ ابتهاج نسبت به انتشار مجموعه شعر حاشیه برانگیزش واکنش نشان داد. هوشنگ ابتهاج  درباره انتشار کتاب "بانگ نی" و قیمت نامعمخول آن گفت در جریان انتشار  آن نبوده‌ است. او همچنین بر رعایت حال مخاطب در قیمت‌گذاری کتاب تاکید کرد.

ابتهاج به ایسنا گفت: واقعیت این است که  من در جریان انتشار این کتاب نبوده‌ام و متاسفانه ناشر بدون اطلاع من کتاب را منتشر کرده است. ناشر با من قراردادی برای چاپ این کتاب نداشته است. موضوع قیمت بالای این کتاب را هم باید از ناشر پرسید که آن را چاپ کرده است.

این شاعر پیشکسوت درباره این کتاب و سرنوشت آن نیز بیان کرد: این کتاب قبلا با قیمت ۳۹۵۰ تومان چاپ شده بود، اما توقیف شد و پخش نشد و حالا مجوز گرفته و به یک‌باره منتشر شده و من هم در جریان نیستم. این کتاب شعر بلندی است که سال‌ها قبل نوشته‌ام و طی سال‌ها اضافاتی هم داشته است. ولی در این چند سال اجازه چاپ پیدا نکرده و همین‌طور مانده بود. اگر عمری باقی بود شعر را کامل‌تر می‌کنم. البته به همین هم چیزهایی اضافه شده اما ناقص.

سایه در ادامه متذکر شد:‌ من دخالتی در قیمت کتاب نداشته‌ام، اما با توجه به این‌که معمولا قشر کتاب‌خوان درآمد زیادی هم ندارند  باید در چاپ کتاب رعایت حال آن‌ها را کرد. یادم است که در جوانی و در سال ۱۳۲۰ کتابی چاپ کردم و به خاطر پایین ‌آوردن قیمت آن، به ناشر اصرار کردم که ۲۰۰۰ نسخه از آن را در کاغذ کاهی چاپ کند. قیمت کتاب هم ۲۰ ریال بود. البته زیبایی کتاب شعر نیز در قیمت‌ها تاثیر دارد. یا همین کتاب حافظی که ۲۰ سال پیش چاپ کردم، اول در قطع رحلی و با قیمت ۷۵۰ تومان منتشر شد که برای مردم گران بود. من به ناشر گفتم نباید این کار را می‌کردید چون این قیمت برای خواننده گران است. باید همراه این کتاب که در واقع قطع لوکس به حساب می‌آید و معمولا در مراسم عقد و عروسی هدیه داده می‌شود یک قطع معمولی و وزیری آن را هم منتشر کنید، چون خریدار در این صورت می‌تواند تصمیم بگیرد که کدام کتاب را به اختیار خودش بخرد، اما اگر فقط یک قطع لوکس از یک کتاب به بازار عرضه شود با این‌که خواننده ممکن است به خاطر اشتیاقش کتاب را بخرد اما به نوعی احساس اجبار و تحمیل هم می‌کند. یعنی وقتی شما تنها یک نسخه از کتابی را منتشر می کنید، ممکن است که خواننده آن را با اکراه بخرد.

و در آخر  کتاب والدن" اثر هنری دیوید ثورو در نشر روزنه منتشر شد. این کتاب را سیدعلیرضا بهشتی‌شیرازی  ترجمه کرده است.

درباره این کتاب آمده است: والدن، اثر هنری دیوید ثورو، یکی از پنج یا هفت شاهکار به یاد مانده از ادبیات آمریکاست واین در حالی است که اغلب خوانندگان و تحسین‌کنندگان آن در طول 160 سال گذشته، لااقل در عمل با اندیشه‌های  ثوروهمدلی نداشتند. این نکته‌ای است که عظمت ادبی والدن را دو چندان می‌کند، زیرا ما انسان‌ها معمولاً به لطافت و زیبایی کلماتی که ملایم طبعمان هستند و سخنگوی اندیشه‌هایمان هستند راحت‌تر راه می‌بریم و درک ارزش‌های ادبی آنچه با محتوایشان همدلی نداریم به ذوقی کاملاً آزموده نیاز دارد.

"والدن" در 482 صفحه و با قیمت 29500 تومان منتشر شده است.