به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی انتشارات افراز، رمان سه صلیب، همچون دیگر آثار فدریکو توتزی، طغیانی علیه قدرت پدر و جهان پدرسالاری است. کتاب­فروشی به ارث رسیده به سه برادر در رمان سه صلیب نمادی از قدرت پدر است و توتزی این نماد را نابود می­کند. فرآیند نابودی میراث پدری، داستان طغیان علیه قدرت سرکوبگر پدر است و به نظر می­رسد رمان سه صلیب برخلاف دیگر آثار توتزی که ناتمام و معلق باقی می­مانند، به تمامی یک پایان است، رمان خود پایانِ داستان است: در طول رمان هرلحظه امکان واژگونی همه چیز وجود دارد. در این­جا داستان به وضعیتی از "روایت­ پردازی" می­رسد؛ رمان به منزله­ی روایتِ پایان. روایت­ پردازی توتزی نه تنها داستان طغیان علیه پدر و اقتدار پدرسالاری است، بلکه از لحاظ ساختاری طغیان علیه زبان نیز به شمار می­آید. زبان توتزی و انقلاب بیانی او قانونی که او را به زیستن و اندیشیدن در ساختار سلسله مراتب جامعه­ سنتی وامی­داشت نقض کرده است و از همین رو توتزی را در کنار لوییجی پیراندلو و ایتالو ازووو از بنیانگذاران رمان مدرن می­دانند. مطالعه­ متفکران و نویسندگانی چون برگسون، داروین، ویلیلم جیمز، فروید، ماکس نوردو، داستایوفسکی، آلن پو، شکسپیر، بوکاچو و... در شکل­گیری تفکر و آثار او بی ­تأثیر نبوده است.

در رمان سه صلیب، برادران گامبی، مدیریت یک کتابفروشی و یک مغازه­ی صحافی را به عهده دارند. سه برادر بدهی دارند و به جعل امضا می­پردازند تا شأن و منزلت اجتماعی خود را حفظ کنند. اما در نهایت به مرگی ناگوار می­میرند. جولیو، قهرمان رمان، یادآور جوان داستان گرداب مالستروم اثر ادگار آلن پو است که با نزدیک شدن به مغاک پیر شده است، نمونه­ای از شخصیت­های داستایوفسکی است که به رغم خودکشی با نابودی میراث پدری دست به پدرکشی می­زند. جاکومو دبندتی در نقدهایش آثار توتزی را به «رمان بحران» جویس، کافکا و پیراندلو پیوند می­دهد: حضور خاطراتی تجسم یافته که به هرج­ومرج و آشفتگی می­انجامند و به واسطه­ی ترس از امر ناشناخته و بیگانه متجلی می­شوند. مشخصه­ی بارز آثار توتزی "جانورانگاری" شخصیت­ها و حضور گسترده­ی جانوران و طبیعت در آثار اوست که کنشی مبتنی بر روان­درمانی است و نویسنده به واسطه آن بر هراس­هایش چیره می­شود."

کتاب "سه صلیب" نوشته فدریکو توتزی با ترجمه‌ی اثمار موسوی­نیا، در 168 صفحه، با قیمت 16800 تومان توسط انتشارات افراز منتشر شده است.