هنرآنلاین: مراسم تودیع علی جنتی و معارفه سیدرضا صالحی امیری  عصر امروز  17 آبان ماه با حضور، اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری، علی مرادخانی معاون هنری، محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، داریوش ارجمند، محمود عزیزی، غلامرضا موسوی، حسین مسافر آستانه، مهدی حجت بنیانگدار سازمان میراث فرهنگی، احمدمسجد جامعی، محمد سریر، شهرداد روحانی، مهتاب کرامتی و جمعی از هنرمندان و مهمانانی از نهاد ریاست جمهوری در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمد سریر رئیس شورای عالی هنرمندان  طی سخنانی  با اشاره به تاخیراتی که گاهی تحولات و تغییرات ممکن است در روند کارها ایجاد کند، اظهار کرد: باید در نظر داشت که با وجود همه این اتفاقات می‌توان با برنامه‌ریزی‌های لازم به هدف نهایی رسید.

او با بیان اینکه در طول فعالیت سه ساله علی جنتی چهره‌هایی واقع‌بین و آینده‌نگر، بر سر کار بودند، ادامه داد: قرار گرفتن بین دو سوی خواسته‌ها و در این فاصله در نظر گرفتن مصلحت‌اندیشی‌ها کار را دشوار می‌کند. یعنی روال امید آسان‌تر از روال تدبیر است و هرکس مدیریت را بر عهده بگیرد، کارش دشوار خواهد بود.

رئیس شورای‌عالی خانه هنرمندان عنوان کرد:‌ آن چیزی که در جامعه هنری با رعایت همه ملاحظات وجود دارد، پاسخگویی به درخواست‌های فرهنگی و هنری است. به خصوص در بخش جوانان. باید نگاه واقع‌بینانه‌ای به آنها انداخت و آنها را از ضرباتی که ممکن است در این مسیر ایجاد شود، بر حذر داشت.

سریر با تاکید بر اینکه هنرمندان بسیار ضربه‌پذیر هستند و بیشتر باید هوای آنها را داشته باشیم، گفت: همه باید برای دنیای بهتر و گرامی‌تر تلاش کنیم. من از آقای جنتی برای فعالیت در زمینه‌های مختلف فرهنگی سپاسگزارم و به دکتر صالحی امیری که عزم خود را برای فعالیت در این حوزه جزم کرده‌اند، خیر مقدم می‌گویم.   

عبدالجبار کاکایی شاعر از دیگر سخنرانان بود که  پس از ایراد شعری، اظهار کرد: امیدوارم در این وزراتخانه‌ای که کژ و مژ می‌شود، سکون ایجاد شود. یکی از آرزوهای من ایجاد وفاق ملی خارج از دیدگاه‌های سیاسی و جناحی است که جنتی تاحدودی بر آن جامه عمل پوشاند.

اقدامات جنتی اقداماتی در طول تاریخ وزارت ارشاد بی‌سابقه بود

 محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که با اشاره به برخی اقدامات علی جنتی وزیر سابق ارشاد، اظهار کرد: اولین اقدام جنتی در آغاز به کارش انتخاب معاونان بود که انتخاب‌هایش شایان تقدیر است.  برای مثال سید عباس صالحی در حد امکان و به شایسته‌ترین وجه به نیازهای حوزه نشر رسیدگی کرد و در جهت رفع آن‌ها کوشید.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در ادامه بیان کرد: علی جنتی اقداماتی را انجام داد که در طول تاریخ وزارت ارشاد بی‌سابقه بود. دخالت دادن اتحادیه و تشکل‌های نشر در امور مربوطه یکی از این جنبه‌های شاخص بود و موضوع مالیات کتابفروشی‌ها که سابقه دیرینه سیزده ساله داشت، به همت او محقق شد و به نظرم این موارد کافی است که نام ایشان را در تاریخ این وزارتخانه ماندگار کنند.

وی اضافه کرد:‌ جناب دکتر صالحی امیری نیز با یک پیشینه فراوان از مطالعه، تحقیق، پژوهش و ... در مسائل فرهنگی و همچنین در حوزه نشر و کتاب همواره اقدامات مفید و موثری را انجام و مورد حمایت قرار دادند و من اطمینان دارم برنامه‌ای را تدوین کرده تا مقصد را پیش رو می‌گیرند، هرچند که دوره دولت یازدهم کوتاه است.

سینما از وزیر ارشاد امنیت می  خواهد

فرشته طائرپور سینماگر نیز در ادامه علی جنتی را مورد خطاب قرار داد و  گفت: شما آمدید بدون اینکه سابقه معاشرت با سینمای ایران را داشته باشید یا سینما آشنایی با شما داشته باشد. آقای جنتی امروز که می‌روید تردید ندارم سینما را بیش از گذشته دوست دارید. سینما را نمی‌توان دوست نداشت. وقتی به سینما حمله می‌کنند بیش از سینما مردم جامعه را به دفاع خاموش بر می‌گزینند و فقط توهین کننده منفور می‌شود.

او ادامه  داد: سینما عزیز است و یارانش در جامعه بر صدر می‌نشینند جناب جنتی شما امروز از سینما نمی‌روید سینما جای رفتن نیست. وقتی اهل دیارش می‌شوید این اهلیت حتی با فاصله منتفی نمی‌شود. زمان ثابت خواهد کرد که شما به هرکجا بروید وابستگی به سینما نیز با شما همراه خواهد آمد. شما از صحنه مدیریت حذف نخواهید شد و خواهیم دید در مناصب بعدی‌تان از سینما یاد و حمایت خواهید کرد. سینما اینقدر وفادار است که برای گشودن درب خانه‌اش و تعامل، سپاسگزار باشد.

طائرپور در بخشی از سخنان خود با اشاره به فروش ۱۴۰ میلیارد تومانی سینمای ایران در شش ماهه‌ اول سال، به برخی مشکلات و اتفاقاتی که در حوزه هنر و سینما رخ داده از جمله قاچاق آثار سینمایی، برنامه‌های نقد سینما که جز آزار و توهین اثر دیگری برای مخاطب ندارد، پخش آنونس‌های سینمایی در شبکه‌های خارجی و اتفاقاتی که به دنبال آن رخ می‌دهد نیز اشاره و صالحی امیری گفت: آیا می‌توانید نشان دهید که وزارت ارشاد با گشت ارشاد فرق دارد! توقع ما از شما امنیت برای سینماگران، هنرمندان و خبرنگاران است. با این حال منتظر گفت‌وگو با شما و منتظر فصلی مشترک می‌مانیم.

این تهیه کننده  سینما همچنین از جنتی خواست تا یاور وزارتخانه‌ای بماند که قرار است هنر و فرهنگ این سرزمین را تمشیت کند.

 دلواپسی‌های کسانی که نگرانی ولنگاری فرهنگی هستند، هم تمامی ندارد

خشایار اعتمادی خواننده موسیقی پاپ نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود که طی سخنانی، اظهار کرد: : نکته‌ای که عزیزان نپرداختند بحث شائبه‌ای است که باعث دغدغه شده و آن ارتباط مجلس و دولت است. شاید علت آنکه رهبری،  سال گذشته را سال انسجام ملی نامید نیز به همین علت بود. ممنونم که در خانه ملت انتخاب‌های شایسته‌ای توسط رئیس جمهور صورت گرفت.

اعتمادی عنوان کرد: در این شرایط انتظارات اصحاب هنر تمامی ندارد و این به این علت است که هنر تمامی ندارد و از طرفی نگرانی و دلواپسی‌های کسانی که نگرانی ولنگاری فرهنگی هستند، هم تمامی ندارد.

این خواننده اظهار  کرد: بحث عدالت، نظارت، حمایت از فرهنگ و هنر، تبعیض، امنیت شغلی و تکوین قوانین وجود دارد ولی معلق است و صیانت از مجوزی که برای هنرمندان صادر می‌شود، از انتظارات ماست. حوزه فرهنگ آسیب پذیر است و من شخصیت وزیر را جوری می‌بینم که می‌دانم با دیدگاه فرهنگی و تکوین مبانی فرهنگ پیش می‌رود.

در ادامه حجت‌الاسلام سید محمود دعایی مدیر مسوول موسسه "اطلاعات" ضمن تقدیر و ستایش  از سخنان فرشته طائرپور، گفت: علی  جنتی شخصیتی است که به دلیل توفیق و استعداد درخشان سطوح زیادی از معرفت را در اختیار دارد.

او ادامه داد: ثمرات درخشانی که این نازنین به جا گذاشت، چیزی است که فرشته‌ها مطرح کردند و همانطور که خانم طائرپور، از فاخران هنر دستاورد شما را ستود و آن‌چه را که برای جانشین شما ضرورت داشت به حق ادا کرد.

دعایی همچنین در سخنانی دیگر خطاب به جنتی گفت: ! شما قبل از انقلاب خیلی به گردن من حق داشتید و ما هرگاه مدارکی برای عبور نیاز داشتیم شما با تهیه کارت و پاسپورت کار ما را انجام دادید، بلکه به مرحمت شما همسر من سه بار به مکه سفر کرد و ما خیلی راحت از مرزها عبور کردیم.

دعایی به انتخاب معاونان جنتی در ارشاد اشاره و آنها را مناسب دانست و از تلاش‌های جنتی برای عدم تعطیلی روزنامه هم تشکر کرد و بیان داشت: شما وساطت‌هایی کردید تا کور سوی از امید را ایجاد کنید و تعطیل نشود. هرچند تسلیم شدیم اما از شما متشکرم.

او خطاب به صالحی امیری هم گفت: به شما هم تبریک می‌گویم که جمع شایسته‌ای برایتان به یادگار گذاشته است و دستاوردهای شما در کتابخانه ملی و مرکز اسناد می‌تواند در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم ادامه داشته باشد.

جنتی آرامش را برای حوزه فرهنگ و هنر به ارمغان آورد

در ادامه اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری در سخنان خود اظهار کرد: جلسه بسیار پر بار  و وزینی بود. بنده از صحبت‌های آموزنده تمام دوستان استفاده کردم و از زبان اهل فرهنگ مطالب زیادی آموختم. به هرحال بخواهیم یا نخواهیم این جلسه تودیع آقای جنتی است که زحمات زیادی را در این سه سال کشیدند و مراسم معرفی صالحی امیری که برای اهالی فرهنگ ناشناس نیست.

او ادامه داد: جنتی مدیر همه جانبه، معتدل و منصف است. او عمرش را در راه پیشرفت کشور انقلاب و نظام صرف کرده و ما از ادامه خدمت ایشان در این وزارتخانه محروم ماندیم و امیدوارم در پست‌های جدید به کار خود ادامه دهند.

جهانگیری عنوان کرد: جنتی در زمان شروع کار با سختی‌ها و ناهمواری‌های زیادی روبرو شد و تلاش کرد اطمینان و آرامش را به فرهنگ  وهنر برگرداند و به فرهیختگانی که با امید و آرامش‌شان امید و نشاط را به جامعه بدهند اطمینان و آرامش را به ارمغان آورد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: صالحی امیری هم قرار است همین مسیر را ادامه دهد و خوشبختانه ایشان چهره خوش نامی است. نخبگان بخش فرهنگ در دانشگاه و کتابخانه ارتباط خوبی با ایشان داشته‌اند و امیدوارم این تعاملات برای او کارساز باشد.

او افزود: چند ماهی به پایان دولت نمانده و در این شرایط دشوار، روی کار آمدن صالحی امیری نشان دهنده شجاعت، روحیه و علاقه‌اش به این کار است. امیدوارم که با کمک عزیزان در این بخش بتواند کارهای خوبی انجام دهد چراکه حوزه فعالیت فرهنگ گسترده و متنوع است و کاربرانش نخبگان اجتماعی و فرهنگی هستند.

جهانگیری تصریح کرد: فرهنگ و هنر در همه عرصه‌ها وجود دارد و جایی نیست که بی‌نیاز از این امکان باشد. قدرت فرهنگ از سیاست و اقتصاد بیشتر است و انتظارات هم از آن بیشتر است. هرجا مشکلی است می‌گوییم اهل فرهنگ کمک‌مان می‌کنند تا مشکل حل شود و آنچه که به ریشه آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند، بحث فرهنگ است و جلوگیری از مفاسد اقتصادی با فرهنگ اصحاب رسانه و بخش فرهنگی ممکن است.

وی ادامه داد: پیش نیاز توسعه اقتصادی کشور ،توسعه فرهنگی است و هر جا که دست بذاریم می‌فهمیم که فرهنگ مهمترین بخش آن است این که وزارت فرهنگ قادر است با این حجم از مطالبات و درخواستها پاسخگو باشد، منفی است و مطالبات با ابزار و امکانات سازگار نیست. امروزه سهم ارشاد کمتر از دیگر وزارتخانه هاست.

معاون اول رئیس جمهور در پایان گفت: استقبال زیادی از کالای فرهنگی ما می‌شَود و باید از ظرفیت فرهنگ استفاده شود و در جهت توسعه کشور به کار برده شود.

اتاق‌های فکر از مهم‌ترین چالش وزارت فرهنگ بود

علی جنتی با اشاره به برگزاری مراسم تودیع‌اش در تالار وحدت گفت: تشکر می‌کنم از حضور مسئولان و اصحاب فرهنگ و رسانه و مدیران اجرایی و معاون اول رئیس جمهوری آقای جهانگیری آنچه که در این دوران من بر عهده داشتم اول تلاشم  برای این بوده که دوستانی را در جایگاه‌ها قرار دهم که نسبت به کار آگاهی لازم را داشته باشند و همین طور کارایی لازم را نسبت به مسئولیتی که بر عهده دارند خوشحالم دوستانی که در این مدت با من همکاری داشتند لیاقتشان را اثبات کردند .

او ادامه داد: دوم  اجرای سیاست‌های دولت تدبیر و امید بوده که حمایت از آزادی اندیشه و آزادی بیان قانون‌گرایی و توجه خاص به اصحاب فرهنگ و هنر بوده است.

وزیر پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما کاری انجام ندادیم فقط سعی کردیم احترام اصحاب فرهنگ و هنر را حفظ کنیم و برای جایگاه‌شان ارزش قائل شویم.

جنتی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: صیانت از فرهنگ و امید و کمک به ارتقای سطح فرهنگ عمومی و تفویض آزادی های عمومی و صیانت از تنوع و تکثر فرهنگی و بهره گیری از ظرفیت‌های اطلاعات و ارتباطات و گفتمان‌سازی برای اقتصاد مقاومتی و ... سرفصل سیاست‌هایی بوده که توسط بنده و همکاران دنبال شد. کارهای زیادی انجام دادیم که فرصت بیان نیست و تنهای چالش هایی راکه با آن مواجه بودیم بیان می کند.

او خاطر نشان کرد: اتاق‌های فکر مختلفی برای تخریب دولت شکل گرفت که ابتدا اتاق فکر بود و بعد تبدیل به اتاق عملیات شد در حوزه کتاب اتاق‌های فکری وجود داشت و هنوز هم وجود دارد که تمام آنچه را که در کشور منتشر می‌شود را رصد می‌کند و می‌گردند پاراگراف و عکسی را که نمی‌پسندند را پیدا کنند و به صورت هفتگی و ماهیانه جزوه‌ای تهیه کنند و در اختیار ائمه جمعه و دیگران قرار دهند تا نشان دهند فرهنگ کشور به بیراهه کشیده شده است. هر هفته ما یک سوژه داشتیم و در مورد کتاب به قدری با مشکل مواجه می‌شدیم که اعلام کردند ما ممیزی کتاب را قبول نداریم. درصورتی که ما با ممیزی کتاب هیچ مشکلی نداشته و در این دوره 21 نفر از شخصیت‌های حوزه کتاب را به شورای فرهنگ عالی معرفی کردیم تا بر کتاب‌ها نظارت کنند. در حالی که در دوره قبل کتاب بدون نظارت پیش می‌رفت.

جنتی تصریح کرد: ما با اتاق فکر مقابله با موسیقی و کنسرت مواجه بودیم که با بهره‌گیری از سایت‌ها شکل می‌گرفت. یک بار تک‌خوانی بانوان را عنوان کردند و بعد جلوی برگزاری برخی از کنسرت‌ها را گرفتند. ما شیوه‌نامه نوشتیم و تکلیف روشن شد ولی این دفعه به تماشاچی‌ها ایراد گرفتند و بعد هم یک سری شهرها کاملا مستثنی شد و دست به جلوگیری از برگزاری کنسرت‌ها زدند اول مشهد، بعد قم و بعد هم شیراز . ائمه محترم جمعه دستگاه قضایی و نیروهای خودسر در مقابل کنسرت‌ها صف‌آرایی می‌کنند .

او همچنین به اخلال در اجراهای تئاتر اشاره کرد و گفت: اتاق‌های فکر برای  نمایش‌ها شکل گرفت که یک عکس را بر می‌داشتند و از همان برای رسیدن به نیات‌شان استفاده می‌کردند نگاه ما این بود از همه نیروهای فرهنگی و هنری کشور حمایت کنیم و تلاش‌مان بر این بود زاویه اصحاب فرهنگ و هنر را با نظام کم کنیم.

او در پایان سخنان خود تاکید کرد: کشور را نمی‌توان با یک سلیقه اداره کرد کشور نیاز به نشاط بیشتر دارد و امیدبخشیدن به اصحاب فرهنگ و هنر تا بتوانند به جامعه امید دهند. عده‌ای هستند که به تمام سرمایه‌های کشور چوب حراج می‌زنند باید سعی کنیم سرمایه‌های کشور را نگه داریم و به آنها امید دهیم. خوشحالم که امروز سکان فرهنگ و ارشاد به دست دکتر صالحی امیری افتاد که با توانی که در این حوزه دارند بتوانند سیاست‌های دولت تدبیر و امید را اجرا کنند.

ما به دنبال گفتگو هستیم

در پایان مراسم سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گرد هم آمدیم تا بگوییم حوزه فرهنگ مثل اقیانوسی است که همه تشنگان از ْآن سیراب می‌َشوند. ما به این ودیعه که فرهنگ است و با روح و فضیلت و انسانیت را در برمی‌گیرد سروکار داریم و جامعه بی‌فرهنگ بدون روح است و کنار پوشاک، حمل و نقل و مسکن به فرهنگ نیاز داریم و انسانهای بی‌فرهنگ مثل مرده‌های متحرک هستند.

او ادامه داد: روحانی به عنوان پرچمدار دولت فرهنگی، شعار دیانت و فرهنگ را مطرح کرد و پیام ما این است که قطار در حال حرکت فرهنگ را با سرعت و نشاط بیشتری حرکت خواهیم داد.

صالحی امیری عنوان کرد: تلاشگران عرصه فرهنگ همه خادمان فرهیختگان هستند. ما آمده‌ایم که به شما خدمت کنیم. دولت دستگاه فرهنگی و همه مدیران آن از هیچ شان و منزله‌ای جز حمایت از فرهیختگان قائل نیستند و راه حرکت فرهنگی را با نشاط بیشتر ادامه می‌دهیم و این کشتی امروز به آرامش و ثبات نیازمند است و برای ثبات به شما نیازمندیم چون این کشتی به تنهایی قادر به حرکت در مسیر توسعه نیست.

او گفت: به همه صاحبان فرهنگ دست یاری دراز می‌کنیم تا هم قسم شویم و کشتی را در دریا به مقصد برسانیم. مهمترین نیاز جامعه فرهنگی امنیت فرهنگی است و می‌دانم که همه به آن نیاز دارند و فرهیختگان بیشتر هم نیاز دارند چون این امنیت اکسیر حیات است.

صالحی امیری تصریح کرد: ما به دنبال گفتگو هستیم. گفتگو نیاز جامعه ایران است و باعث تبادل فکر خواهد شد و اینگونه با هم اشتراکات بیشتری پیدا می‌کنیم. ما در کتابخانه ملی این مسیر را با 551 گفتگو طی کردیم و دیدیم قلبها به هم نزدیکتر می‌شود.  به میزان همه ملت ایران تنوع و تکثر فکری وجود دارد و ما نمیتوانیم خود انگاری داشته باشیم. مقصد ما واحد است اما رویکردهایمان متفاوت است. برای همین است که باید نسبت به هم شناخت داشته باشیم. عرصه فرهنگ عرصه انتخاب است. عرصه باور است. پس باید با امید شروع کنیم و جامعه را نسبت به باورهای درونی فرهنگی مصونیت کنیم.

او در پایان خاطرنشان کرد: مبانی نظری در کار ما گفتگوهای رهبری است و عملکرد نظام باید بر این مبنا باشد. بر این باورم که روح فرهنگ باید دینی باشد و با اقداماتی که جهت تعالی فرهنگی است به سمت توسعه رویم دفاع از فرهیختگان دفاع از حیثیت ماست.بار دیگر از تلاشهای جنتی تشکر می‌کنم  و از رئیس جمهمور که پرچمدار فرهنگ دینی است ممنونم و دعا می‌کنم که غرور از ما دور شود و خدمت سرلوحه کارمان باشد.