سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: نمایندگان مجلس دهم امروز به بررسی سه گزینه پیشنهاد دولت یازدهم در وزارت‌خانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان پرداختند.

در آغاز جلسه علنی امروز مجلس رسیدگی به صلاحیت و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت به عنوان اولین دستور کار جلسه علنی مجلس عنوان شد.

در ساعات اولیه صبح امروز، رئیس جمهور به همراه سه وزیر پیشنهادی اش: صالحی امیری، دانش آشتیانی و سلطانی‌فر با استقبال علی مطهری نائب رئیس مجلس وارد پارلمان شدند.

در این جلسه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، محمود واعظی وزیر ارتباطات، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو، نعمت‌زاده وزیر صنعت، امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور و دهقان وزیر دفاع نیز حضور پیدا کردند.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: زیربنایی‌ترین مسئله، فرهنگ است.

او گفت: ضمن اینکه دولت معتقد بوده و هست که زیربنایی‌ترین مسئله، مسئله فرهنگ است اما به دلیل شرایط خاص آغاز به کار این دولت، توجهات و اهتمام برای آن بود که ما از معضل پیچیده اقتصادی و سیاست خارجی بتوانیم عبور کنیم.

روحانی گفت: مساله ارشاد اسلامی، سینما، تئاتر، موسیقی، کتاب و روزنامه ها از دیگر مواردی است که باید بر روی آن سرمایه گذاری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر می خواهیم اقتصاد کشور پیشرفت کند، ریشه اش به فرهنگ بازمی گردد، گفت: باید در مساله فرهنگ سرمایه گذاری جدی داشته باشیم این فرهنگ است که با فساد مبارزه می کند. دادگاه ها به تنهایی نمی توانند با فساد مبارزه کنند، نهادهای اطلاعاتی، انتظامی و پلیس و همچنین دولت به تنهایی نمی تواند با فساد به مقابله بپردازد.

روحانی با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد از فرهنگ آغاز می شود، گفت: باید از نوجوانی بر روی فرزندان خود کار کنیم. ایمان از نوجوانی باید در دل جوانان ما مستقر شود.

رئیس جمهور گفت: از آقای جنتی به خاطر تلاش در وزارت ارشاد تشکر می کنم، هم خود ایشان استعفا دادند و هم نیاز بود یک مدیریت با روحیه جدید که بتواند این بار مسئولیت را در ماه‌های پیش رو با سرعت بیشتر به سمت اهداف نظام حرکت دهد، انتخاب شود.

صالحی امیری یک جامعه شناس فرهنگی است

او افزود: دکتر صالحی امیری یک جامعه شناس فرهنگی است که حداقل ۱۳ تا ۱۴ سال با او کار کرده‌ام. در شورای عالی امنیت ملی و مرکز تحقیقات استراتژیک با هم همکار بودیم و در کتابخانه ملی نیز همکار دولت بودند، هرجا بودند کارشان مورد رضایت بوده است. پرتلاش، با روحیه، صاحبنظر در مسائل فرهنگی، صاحب ده ها مقاله و چندین کتاب هستند و در کلاس درس، تدریس می کنند.

روحانی ادامه داد: با توجه به سوابقی که در درون نظام داشتند، مدتی در مغز استخوان نظام فعالیت کرده و دغدغه های نظام را به خوبی می شناسند، به مسئله تنوع فرهنگی داخل کشور تسلط دارند و می داند که درد دنیای فرهنگ باید با فعالیت آزاد مردمی و جذب نخبگان، انجمن های علمی، هنرمندان، نویسندگان و اساتید دانشگاه درمان شود.

وزیر ارشاد باید کسی باشد که جاذبه‌اش برای فرهیختگان، هنرمندان و صاحب‌نظران زیاد باشد و آقای صالحی‌امیری در کتابخانه ملی این امتحان را پس داد و کتابخانه ملی را جهالت غیر پویا داشت را تبدیل به یک مرکز پویا کرد و محل رفت و آمد صاحب‌نظران و اندیشمندان شد.

او بیان کرد: وزارت ارشاد را مرکزی می خواهیم که همه صاحبنظران را جذب کند، باید هدایت، نظارت و پشتیبانی کند.

روحانی گفت: اساس فرهنگ دینی و ملی در اختیار صاحبان فرهنگ است که اساتید دانشگاه، فرهیختگان و هنرمندان را شامل می شود.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد که وزیر پیشنهادی فرهنگ از این مسئولیت به خوبی برآمده و در ماه های آینده شاهد شکوفایی و رضایت هنرمندان و نیز کم شدن شکاف های اجتماعی باشیم.

او تصریح کرد: اسلام، دین سختی ها نیست، دین فطرت و حنیفه سهله است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما باید آن اسلام آسان و پرجاذبه را به خوبی در این وزارتخانه بتوانیم معرفی کنیم و نسبت به اصول اسلامی و ایرانی‌مان ذره‌ای کوتاه نیاییم.

روحانی گفت: رهبری انقلاب نسبت به مسائل فرهنگی بسیار حساس و صاحبنظر هستند و باید به نکاتی که ایشان مد نظر دارند، دقت کافی شود و در مسائلی که ایشان نسبت به آن حساسیت دارند، باید با حساسیت دنبال شود.

اظهار نظرات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی ارشاد

حسن نوروزی نماینده رباط کریم و اصولگرای مجلس دهم و همین طور سید احسان قاضی زاده هاشمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن گفتند.

نخستین سخنران مخالف صالحی امیری حسن نوروزی نماینده رباط کریم و اصولگرای مجلس دهم بود که خواستار توضیحات مکفی از سوی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در باره برنامه‌های آتی او در این وزارتخانه شد.

همچنین سید احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده  فریمان و سرخس و احمدآباد و رضویه و مجتبی ذوالنور نماینده قم نیز به عنوان مخالف به سخنرانی پرداختند.

سپس موافقان سید رضا صالحی امیری پشت تریبون آمدند. قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت،  محمد بیرانوندی نماینده مردم خرم‌آباد، محمدرضا تابش نماینده اردکان و محمد آشوری نماینده بندرعباس، حاجی‌آباد، قشم و ابوموسی به ایراد سخنرانی پرداختند.

پس از اظهار نظر مخالفان و موافقانِ گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صالحی امیری مواضع خود را برای تصدیگری این وزارت‌خانه تببین کرد. صحبت‌های او را اینجا بخوانید.