سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: ایسنا به نقل از "گاردین" نوشت: آکادمی نوبل ادبیات روز 22 مهرماه نام "باب دیلن" خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی را به عنوان برنده این دوره مهم‌ترین جایزه ادبی جهان معرفی کردند اما او تاکنون در این مورد سکوت کرده و حتی عنوان کسب این جایزه را از روی سایتش برداشته بود. با این حال اخیرا خبر رسیده او به تماس تلفنی "سارا دانیوس" دبیر دائمی آکادمی سوئدی پاسخ داده و گفته است: بعد از شنیدن این خبر زبانم بند آمده بود.

سکوت طولانی "دیلن"‌ حتی باعث شد یکی از اعضای آکادمی نوبل او را به تکبر و گستاخی متهم کند. "دانیوس" هم که پیش از این گفته بود دیگر با "دیلن" تماسی نمی‌گیرد،‌ اخیرا دوباره شانسش را امتحان کرده و این بار به هدفش رسیده است.

برنده نوبل ادبیات 2016 در تماس اخیرش به "دانیوس" گفته است: کسب این افتخار مایه مباهات من است. خبر جایزه نوبل واقعا زبان من را بند آورد.

او همچنین در مصاحبه‌ای با "دیلی تلگراف" گفت: در صورت امکان،‌ مسلما در مراسم دریافت جایزه نوبل شرکت می‌کنم. باور کردنش سخت است... این فوق‌العاده است، ‌باورنکردنی‌ است. کی فکرش را می‌کرد؟

بنیاد نوبل که جزییات سخنان اخیر "دیلن" را منتشر کرده، اعلام کرده که هنوز تصمیم قطعی در مورد حضور قطعی این هنرمند در مراسم اعطای نوبل که ماه دسامبر در استکهلم برگزار می‌شود، گرفته نشده است.

‌این آکادمی اعلام کرده: بنیاد نوبل اطلاعات جدید را هرچه سریع‌تر در اختیارتان خواهد گذاشت. سخنگوی "دیلن" هم هنوز به سوالاتی که درباره حضور یا عدم حضور برنده نوبل در این مراسم مطرح شده،‌ پاسخ شفاف نداده است.

آکادمی نوبل روز پنج‌شنبه (۲۲ مهرماه) نام "باب دیلن" را به عنوان برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۶ اعلام و "خلق تعابیر جدید شاعرانه در سنت شعر آمریکایی" را علت برگزیدن او عنوان کرد.

انتخاب یک ترانه‌سرا و خواننده به عنوان برنده نوبل ادبیات، واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری را به همراه داشته است.