سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: "آوای مهرآیین: زندگی، آثار و اندیشه‌های استاد پرویز مشکاتیان" (همراه با نقد و نظرهای دیگران) نوشته مهران حبیبی‌نژاد، در 450 صفحه، و با قیمت 25 هزارتومان منتشر شده است.

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: "دفتری که زندگی و اندیشه‌های زیبای هنرمند دیگری از این سرزمین در آن نقش بسته است. هنرمندی که زیبا می‌اندیشد، زیبا می‌نوازد و زیبا می‌نویسد. او هنرمندی‌ست که در فراز و نشیب هنر موسیقی ایران، استوار و مطمئن گام نهاده و آن چه در توان داشته از تمامی فرصت‌ها استفاده کرده و با کوله‌باری از تجربه و آموخته‌ها، از خود مردی ساخته که به آسانی نمی‌توان درباره او صحبت کرد.

هرگز نخواسته‌ام شعر گفته باشم یا بسا که نپنداشته‌ام که شعری بوده‌ام بایسته برای سرودن یا شایسته دمی که غنودنی مگر، تنها خودم برده‌ام هم در ساخت سرزمین که تابش و بارش همیشه‌اش کلام و کبوتر است هوای تازه و ترانه‌ تَر است، یا شبنمی که بر شولای گلبرگ واژه‌ای..."

همچنین چاپ سوم کتاب "گفت‌وگو با نجف دریابندی" به کوشش مهدی مظفری ساوجی در 352 صفحه منتشر شده است.

پشت جلد کتاب : "داستان علاقه پیدا کردن من به انگلیسی هم جالب است. یادم می‌آید سال سوم دبیرستان در امتحان انگلیسی تجدید شدم. معلم‌مان یک خانم ارمنی بود. خانم خیلی خوبی هم بود. این تجدیدی باعث شد که من شروع به خواندن انگلیسی کنم و این خواندن همین‌طور ادامه پیدا کرد و در نتیجه به زبان انگلیسی علاقه‌مند شدم. حدود یک سال با علاقه و پشتکار زیاد انگلیسی خواندم، وقتی به شرکت نفت رفتم، انگلیسی هم می‌دانستم. و همین باعث شد که مرا از اداره کارگزینی به اداره "شیپینگ" (shipping) یا کشتیرانی بفرستند. رییس اداره "شیپینگ" یک مرد انگلیسی بود. چند کلمه‌ای با من صحبت کرد و کمی تعجب کرد. چون من انگلیسی را خوب صحبت می‌کردم..."

"انتظار" عنوان اثری است از مارسل امه به ترجمه اصغر نوری که در نشر حکمت کلمه چاپ شده است.

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: "داستان‌های مارسل امه جزو بهترین داستان کوتاه‌های ادبیات فرانسه هستند و او بیشتر به‌خاطر همین داستان‌ها در تاریخ ادبیات این کشور ماندگار شده است. تقریبا در تمام داستان‌های او، طنزی بسیار قوی و غیرقابل انکار وجود دارد که با همراهی تخیلی منحصربه‌فرد و بی‌پروا، به نویسنده اجازه می‌دهد عادت‌های اجتماعی و اداواطوارهای جمعی حمله کند و با هیچ یک از رسم‌های جعلی که با گذشت زمان وجهه‌ای ارزشمند پیدا کرده‌اند کنار نمی‌آید."

بخشی از این اثر: "من دیگه اون زنی نیستم که شوهرم رهاش کرده، من انگار زندگی رو از سر گرفته‌ام. می‌خواستید چی کار کنم؟ یک زوج، یه ترکیب شیمیایی نیست. وقتی عناصر از هم جدا می‌شن، کافی نیست اونا رو کنار هم بذاریم تا چیزی رو که متلاشی کردیم، دوباره بسازیم. آدم‌هایی که جنگ‌ها رو راه می‌اندازن، باید به این هم فکر می‌کردن."

کتاب "انتظار"، در ۷۱ صفحه و با قیمت ۵ هزار تومان منتشر شده است.

˝بربریت واقعا موجود˝ ویراسته‌ لئوپانیچ و کالین لیز، با ترجمه فریبرز رییس دانا نیز در انتشارات نگاه منتشر شده است.این کتاب از سری دفترهای سوسیالیستی است و این کتاب چهل و پنجمین مجلد آن است.

در این کتاب خشونت هایی که در قرن معاصر شکل گرفته و علیه بشریت بوده بررسی می شود و اثبات می کند که امپریالیسم جهانی در تمام آنها نقش داشته اند؛ این ایفای نقش علیه بشریت به صورت مستقیم و غیر مستقیم، با تحریک کردن مردم علیه هم، انجام شده است.

از جمله سر فصل‌های این کتاب است: تأملاتی درباره خشونت امروز، نظامی‌گری امریکایی و قدرت سیاسی حاکم آن، بربریت روی پرده: خشونت در فرهنگ دیداری، نژاد، زندان‌ها و جنگ: صحنه‌هایی از تاریخ خشونت در امریکا، حرف زدن دولت، سکوت دولت: کار و خشونت در انگلستان، دختران چونان کالا‌های یک‌بار مصرف در هند، کالاشدگى خشونت در دلتاى نیجر و … .

از نویسندگان مقالات این کتاب می توان به سمیر امین، جان برگر، هنری برنشتاین، مایکل برای، ویوِک چایبر و راث ویلسون گیلمور اشاره کرد.

بخش آغازین مقاله‌ی دوم این کتاب به قلم ویوِک چیبر :" تجاوز امریکا به عراق ابعاد فاجعه‌آمیز فراموش‌نشدنی‌ای برای جمعیت این کشور ـ صرف‌نظر از انبوه جان‌باختن‌ها، ویرانی قسمت اعظم زیرساخت‌هایی که برای کشور به‌جای مانده بود و به‌جای گذاشتن پنج میلیون پناهنده یعنی یک‌پنجم جمعیت کشورـ ایجاد کرد. اما این تجاوز برای بوش و قدرت جهانی امریکا نیز بلای عمومی‌تری شد. امروز پرسشی که در نتیجه این خسران در چشم‌انداز رئیس جمهور آینده قرار می‌گیرد این است: نتایج اجتماعی این سقوط بر راهبرد امریکایی چه خواهد بود. از آنجا که نمی‌توانیم آینده را پیش‌بینی کنیم، عقلایی‌ترین کار این است که خودِ منطق تجاوز، و به‌واقع خودِ منطق تجاوز و هدف‌های راهبردی اصلی‌تر را که این تجاوز در خدمت آن قرار گرفت و عمق تعهد نخبگان به هدف‌های آن را مورد بررسی قرار دهیم. این بهترین راهنمایی است برای پی بردن به نکته که کدام‌یک از عناصر این حادثه ناگوار را می‌توان کنار گذاشت، کدام یک را باید تعدیل کرد و کدام‌یک بی‌وقفه ادامه خواهد یافت."

کتاب ˝منم ملاله˝ اثر کریستینا لم، با ترجمه صداقت حیاتی منتشر شد.

"منم ملاله" عنوان کتابی است که در آن، داستان زندگی دانش آموز پاکستانی به تحریر در آمده است.ملاله یوسف زی، دانش آموز پانزده ساله پاکستانی در ماه اوکتبر سال ۲۰۱۱ میلادی، توسط جنگجویان طالب در دره سوات این کشور به شدت زخمی شد.

او برای تداوی به لندن منتقل شد و در حال حاضر در یکی از مکاتب شهر برمنگام این کشور مصروف تحصیل است.

ملاله به روزنامه گاردین گفته که امیدوارم این کتاب در سراسر جهان در دسترس مردم قرار گیرد تا همه بدانند که برای برخی از کودکان چه قدر مشکل است تا به مکتب بروند. مؤسسۀ انتشارات نگاه با چاپ این کتاب سعی کرده‌است، آرزوی ملاله را هرچند کوچک به تحقق برساند.

ملاله یوسف‌زَی (زاده ۱۲ ژوئیه ۱۹۹۷) دختر نوجوانی است که در دفاع از حق آموزش توسط طالبان مورد هدف گلوله قرار گرفت. او فعال حقوق بشر و حقوق کودکان و عضو کمپین تحصیل دختران اهل پاکستان است که در اکتبر ۲۰۱۲ توسط گروه طالبان و در راه بازگشت از مدرسه ترور نافرجام شد. این ترور با واکنش‌های شدید جهانی مواجه شده‌است. یوسف‌زَی برای تلاش‌هایش درزمینهٔ حق تحصیل کودکان، جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۴ را همراه با کایلاش ساتیارتی دریافت کرد. ملاله، جوان‌ترین برندهٔ این جایزه و پس از عبدالسلام (برنده جایزه نوبل فیزیک) دومین پاکستانی برنده آن است.