به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، کتاب "ریتم و دف "که جلد اول تا سوم آن به چاپ رسیده است ؛ مجموعه ای مشتمل بر 7 جلد کتاب آموزشی ساز دف با ارائه قطعات، تمرینات و اتودها است.

مسعود حبیبی در 12 سالگی فراگیری پیانو را آغاز کرد. در سال 1357 به رادیو کرمانشاه دعوت شد و در ارکستر موسیقی رادیو به نوازندگی پیانو پرداخت. در سال 1367 به همکاری با صداوسیمای تهران دعوت شد و در کنار نوازندگی پیانو، گیتار، سازهای پرکاشن و دیگر سازها، به دف‌نوازی روی آورد. وی با اساتید بزرگی همچون مرحوم فرامرز پایور، مرحوم جلال ذوالفنون، مرحوم پرویز مشکاتیان، فرهاد فخرالدینی و ... در ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر سمفونیک صداوسیما، گروه‌های صبا، نوا، عارف، بیدل و گروه شیدا همکاری داشت . حبیبی درکنسرت‌های متعددی در کانادا، آمریکا و کشورهای اروپایی و آسیایی به اجرا درآورده است. او در سال 1372 گروه دالاهو را تشکیل داد؛ این گروه که ارکستر بزرگی از سازهای ضربی است، اجراهای فراوانی را در تهران و شهرستان‌ها به روی صحنه برد. و در این ارکستر سازهای کوبه ای به دیدگاه‌های نوینی دست‌ یافت که نمونه بارز آن در آلبوم "حماسه ایران‌زمین" توسط گروه دالاهو به چشم می‌خورد.

حبیبی با تلفیق اصول علمی و هنری ، شیوه نوینی را برای نوازندگی ساز دف ابداع کرد ومجموعه کتاب‌های سه جلدی"شیوه نوین دف نوازی" را به رشته تحریردرآورد.

همچنین یک دوره آموزشی هفت جلدی از تألیفات وی به ‌زودی به چاپ می‌رسد که "شیوه نت‌نویسی" این کتاب‌ها برای این ساز شیوه‌ای کاملاً جدید است که از تمامی ظرفیت‌های بالقوه ساز و نوازنده بهره می‌برد و دیدگاه‌های گسترده ای را برای نوازندگان، چه در همراهی با ارکستر و چه در تک‌نوازی‌ها ب ارمغان آورده است.

این هنرمند موسیقی بر اساس همین شیوه، به پرورش شاگردان زیادی همت گمارده است که هم اکنون عده زیادی از آن‌ها در سراسر ایران و برخی نقاط دنیا به آموزش دف‌نوازی مشغول هستند.

نوآوری در ساختمان ساز دف وابداع و طراحی مدل جدیدی از دف با پوستی از جنس پوست سازهای (ساید درام) از دیگر فعالیت‌های این هنرمند است و برای نوازندگان ارکستر بسیار مناسب و فاقد مشکل تغییر صدا براثر تغییر رطوبت و دمای هوای محیط بوده ، بر اساس کوک‌های مختلف تهیه و استفاده می‌شود. روند تکامل ساز دف، طی تحقیقات و با انجام آزمایشات گسترده ادامه یافت و اخیراً منجر به تولید طرح جدیدی از دف شد که می‌توان از آن به‌عنوان نسل تکامل یافته دف‌های حبیبی نام برد از ویژگی‌های ابداع جدید حبیبی از "ساز دف" سبکی، می‌توان به طراحی با پوست طبیعی، توانایی‌ بیشتر نسبت به دف‌های قبلی ،برجستگی سطح پوست ساز با ظرفیت بالای صداسازی برای نوازنده اشاره کرد.

نوازندگی در بیش از 30 موسیقی فیلم، 150 آلبوم موسیقیایی و 2000 اثر صداوسیما ،همراهی جمعی نوازندگان برجسته موسیقی ایرانی همچون هادی منتظری و شهریار فر یوسفی در گروه موسیقی سازهای سنتی دالاهو از دیگرفعالیت های این هنرمند است.

از خدمات ارزنده این هنرمند می‌توان به آموزش 20 هزار شاگرد که حاصل آن حدود شش صد معلم موفق است و تدریس دف درسراسر ایران و کشورهای مختلف به منظوراشاعه فرهنگ صحیح دف‌نوازی اشاره کرد.

حضور فعال و مداوم مسعود حبیبی در عرصه‌ موسیقی بین‌المللی و فستیوال‌های مهم جهانی، دستاورد ارزشمندی برای موسیقی ایران محسوب می‌شود. فستیوال‌های موسیقی از آمریکا و کانادا گرفته تا پاکستان، هند و ژاپن عرصه‌هایی است که مسعود حبیبی در آن‌ها به‌عنوان یک چهره‌ فرهنگی از ایران حضور یافته و ضمن تبادل فرهنگی با موزیسین‌های جهانی، تجربیات ارزنده‌ای به دست آورده است. این حضور چه با گروه ریشه‌دار بیدل و چه به‌طور مستقل و با گروه دالاهو، کماکان ادامه دارد.