سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: اهور ا ایمان گفت: به احتمال نزدیک به یقین کتاب "ساختارشناسی ترانه" در سال جاری منتشر خواهد شد.

اهورا ایمان ادامه داد: تالیف این کتاب در سال 1386 به پایان رسیده است، اما به دلیل مشکلاتی این کتاب منتشر نشد و فکر می‌کنم تا پایان سال منتشر شود. این کتاب را انتشارات کتاب مهر منتشر می‌کند.

اهورا ایمان در توضیح این کتاب گفت: فصل نخست این کتاب به ارائه تعاریف، مفاهیم و مولفه‌های اساسی ترانه اختصاص دارد و در یکی از فصول اولیه به بررسی ساختارشناسانه ترانه پیش از اسلام که ترانه‌ها به زبان پهلوی و اوستایی سروده می‌شده است، پرداخته‌ام.

او ادامه داد: در این کتاب همچنین نوع مواجهه ادب رسمی با ادبیات آهنگین و آمیزش این دو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ایمان توضیح داد: بعد از پرداخت به ادبیات و ترانه پیش از اسلام نوبت به خنیاگران شعر و موسیقی فارسی و بزرگانی نظیر رودکی و دهلوی می‌رسد و این روند تا دوره مشروطه ادامه دارد.

این ترانه سرای معاصر گفت: بیشتر حجم این کتاب به دوره مشروطه و همین طور دوره معاصر اختصاص دارد و ترانه‌های این دوره‌های ادب فارسی را به لحاظ ساختارشناسیک تحلیل می‌کند.

او گفت: ترانه‌سرایی معاصر در این کتاب مورد بحث و پژوهش قرار می‌گیرد و فکر می‌کنم بیش از همه این کتاب برای دانشجویان سودمند باشد.

ایمان گفت: اگر این کتاب در زمان خودش منتشر می‌شد شاید نخستین اثر در این باب به حساب می‌آمد اما از سال 86 تالیفاتی در این زمینه به انتشار رسیده است. قبل از این اثری که به این شکل و به صورت آکادمیک مبحث ترانه شناسی را به بحث و تحلیل بگذارد نبود و هم اکنون نیز می‌توان گفت کتاب "ساختار شناسی ترانه" از این حیث از معدود آثار منتشر شده است.

اهورا ایمان در توضیح آکادمیک بودن این کتاب گفت: بنیان و شالوده این اثر از آنجا نشأت می‌گیرد که اصلا موضوع پایان‌نامه ارشد بنده در دانشکده ادبیات علامه طباطبایی بود.

اهورا ایمان در پاسخ به این سوال که آیا در نگارش این اثر از آرای غربیان نیز تاثیر پذیرفته است، گفت: از آنجایی که موضوع این کتاب ترانه فارسی است، بیش از همه به آرای فارسی زبانان پرداخته شده است اما نظرات مستشرقینی که اظهارات‌شان دور از عدالت و انصاف نبوده همچون مری بویز نیز در این کتاب انعکاس داشته است.

اهورا ایمان در ادامه گفت: اما همچنان که گفته شد بیش از همه از آرای پژوهشگران فارسی در این زمینه همچون ملک الشعرای بهار یا پرویز ناتبل خانلری در این کتاب سود برده‌ام.

او درباره خیل مخاطبان این کتاب گفت: از آنجایی که منظرگاه من در این کتاب آکادمیک بوده است، فکر می‌کنم بیش از همه این دانشجویان باشند که مخاطب این کتاب باشند، هرچند "ساختارشناسی ترانه" طوری نوشته شده است که به کار ترانه سرایان نیز بیاید و به صورت عملی نیز کاربرد داشته باشد.

اهورا ایمان در پایان گفت: معمولا هر یک یا دو ماه یکبار دانشجویان از من درباره سرنوشت این کتاب می‌پرسند. امیدوارم این کتاب امسال منتشر شود. از آنجایی که انتشار این کتاب تاخیری 7-8 ساله داشت و به امید اینکه امسال منتشر شود دوست دارم فعلا دلیل این تاخیر چند ساله را در چاپ اثر مسکوت بگذارم.