سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: برنده جایزه "من بوکر" که یکی از مهم‌ترین جوایز ادبی دنیاست، سه‌شنبه شب معرفی شد.

"جاده باریک در عمق شمال" (The Narrow Road to the Deep North) که جایزه "من بوکر" را برای ریچارد فلاناگان استرالیایی به همراه داشت، داستان هولناک یک جراح استرالیایی است که در جنگ جهانی دوم در اردوگاه‌های کار اجباری ژاپنی‌ها اسیر است و مجبور می‌شود در خط آهن بین تایلند و برمه کار کند.

فلاناگان 53 ساله که در تاسمانی به دنیا آمده، پس از تامس کنیلی و پیتر کری سومین استرالیایی است که جایزه 80 هزار دلاری "من بوکر" را از آن خود می‌کند.

ای. سی. گریلینگ فیلسوف و رئیس داوران جایزه "من بوکر" کتاب "جاده باریک در عمق شمال" را "یک رمان باشکوه درباره عشق و جنگ" نامید و نثر برازنده و پرقدرت فلاناگان و توانایی او را در پل زدن بین شرق و غرب، گذشته و حال، با داستانی درباره گناه و قهرمانی، مورد تحسین قرار داد.

"جاده باریک در عمق شمال" که عنوان خود را از یک هایکو ژاپنی قرن هفدهمی از شاعری به نام باشو گرفته، ششمین رمان فلاناگان است. این کتاب با الهام از یک ماجرای دردناک خانوادگی نوشته شده است. پدر فلاناگان در جنگ جهانی دوم به اسارت ژاپنی‌ها درآمد و مجبور شد مثل یک برده کار کند.

فلاناگان در مطلبی که سال گذشته در سیدنی مورنینگ هرالد منتشر شد توضیح داد که داستان خود را در پنج نسخه متفاوت نوشته و در نهایت یک کدام از آن‌ها او را راضی کرده است. فلاناگان 12 سال روی رمان "جاده باریک در عمق شمال" کار کرده است. او برای تحقیق به تایلند سفر کرد و در کنار راه‌آهن که به "راه‌آهن مرگ" هم معروف است قدم زد.

او در ژاپن با چند نفر از نگهبانان اردوگاه حرف زد و گفت‌وگوی مفصلی هم با پدرش داشت. پدر فلاناگان کمی پس از آنکه او یک نسخه از "جاده باریک در عمق شمال" را نوشت، از دنیا رفت.

انتشارات "چاتو اند ویندوس" این کتاب را در بریتانیا و انتشارات "آلفرد ای. کنوپف" آن را در ایالات متحده منتشر کرده‌اند.

جایزه "من بوکر" مهم‌ترین جایزه ادبی بریتانیاست و به بهترین رمان‌های تازه‌ای که به زبان انگلیسی منتشر شده‌اند، اعطاء می‌شود. امسال برای اولین بار تمام رمان‌های انگلیسی‌زبان که در بریتانیا منتشر شده‌اند، صرف نظر از ملیت نویسنده، توانستند در این رقابت حضور داشته باشند.

پیش از این تنها نویسندگانی از بریتانیا، کشورهای مشترک‌المنافع، ایرلند و زیمباوه برای دریافت جایزه "من بوکر" واجد شرایط بودند. امسال در میان نامزدهای نهایی جایزه "من بوکر" بجز فلاناگان استرالیایی، سه نویسنده بریتانیایی و دو نویسنده آمریکایی حضور داشتند. داوران این جایزه ادبی هر سال عوض می‌شوند و شامل منتقدان ادبی، استادان دانشگاه، ویراستاران و نویسندگان هستند. سال گذشته النور کاتن برای رمان تجربی و 848 صفحه‌ای "The Luminaries" برنده جایزه "من بوکر" شد. او با 28 سال سن جوان‌ترین نویسنده‌ای است که این جایزه را دریافت کرده است.

نیویورک تایمز / 14 اکتبر

علی افتخاری