به گزارش هنرآنلاین، ˈزهره منتظریˈ قصه گوی کرمانی که پیش از این به عنوان قصه ‌گوی برگزیده کشوری در سال 83 انتخاب شده بود، اظهار کرد: قصه ‌ها ضامن حفظ هویت ملی و تبادل فرهنگی میان ملت‌ ها به شمار می رود.

وی پرداختن به مسایل فرهنگی را رمز موفقیت هر جامعه دانست و تاکید کرد: قصه مهمترین رکن انتقال تجربه های بشری و ابزاری مناسب برای انتقال فرهنگ ‌های مختلف جهان است.

منتظری با بیان اینکه از طریق قصه‌ گویی می ‌توان گنجینه‌ های فرهنگی سرزمین‌ های مختلف را به دیگران انتقال داد، افزود: اندیشه ‌ها، عواطف و تجربیات اقوام و ملت‌ های مختلف از طریق قصه‌ ها و افسانه ‌ها منتقل می‌ شود.

وی اضافه کرد: کنکاش در فرهنگ سنتی و بومی‌ در عین حال پالایش زبان‌ ها و گویش ‌ها، ضامن احیای فرهنگ است.

منتظری اظهار کرد: نقل داستان ‌های بومی و محلی موجب افزایش وسعت نظر مخاطبان نسبت به فرهنگ‌‌ غنی و با ارزش مناطق مختلف می شود.

قصه ‌گوی داستان ˈمرد جوراب بافˈ یادآوری کرد: تمدن ریشه ‌دار و طولانی ایران با سابقه ‌ای دیرین در فرهنگ، ادب و هنر یکی از مدعیان ادبیات فاخر جهان است.

وی با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان به واسطه‌ ویژگی های خاص روحی به قصه زندگی پهلوانان و قهرمانان ایرانی علاقه دارند و تحت تاثیر شخصیت‌ های آنها قرار می‌ گیرند، اضافه کرد: بیان جنبه ‌های مختلف زندگی اسطوره‌ های ایرانی با زبان قصه مخاطب را تحت تاثیر قرار داده و راه و رسم زندگی را به آن ‌ها می ‌آموزد.

وی با تاکید بر اینکه جشنواره ‌ها فرصتی مناسب برای ترویج هنر اصیل و تاثیرگذار قصه‌‌گویی است، اظهار امیدواری کرد‌: روزی فرا برسد که کانون تنها نهاد متولی ترویج هنر قصه‌ گویی کشور نباشد و قصه ‌گویی به عنوان یکی از برنامه‌ های جذاب و همیشگی در رسانه ‌ها مورد توجه تمام نهادها قرار گیرد.

قصه گوی بوشهری نیز گفت: در ادبیات کهن ایران قصه ها و داستان هایی زیبا و آموزنده وجود دارد که همه منابعی وسوسه برانگیز برای قصه گویانی است که دنبال قصه های خوب و مناسب برای کودکان هستند.

ملیحه کرمی اظهارکرد: با توجه بیشتر به موضوع بازنویسی و بازآفرینی این متون و با نزدیک ساختن آنها به چهارچوب های قصه گویی، می توان بیشترین و بهترین استفاده را از این منابع برد.

وی تاکید کرد: آشنا ساختن نسل آینده کشور با شخصیت های بزرگ سرزمین ایران و تقویت و زنده نگه داشتن روحیه خودباوری و غرور ملی یکی از کاربردهای اصلی قصه گویی از این متون است.

کرمی گفت: قصه گویی قدرت تخیل و حس کنجکاوی کودکان را افزایش داده و قدرت سخنوری آنها را تقویت می کند.

وی با بیان اینکه کودکان به صورت ذاتی به قصه علاقه دارند، اظهارکرد: قصه ها علاوه بر تاثیر زیادی که بر شکل گیری شخصیت کودکان دارد به بالا رفتن درک آنها از مسایل زندگی نیز کمک می کند.

کرمی افزود: با قصه ها می توان مفاهیم تربیتی را به شیوه ای غیرمستقیم، به شکلی ساده و قابل فهم به صورت جذاب و شیرین به کودکان منتقل کرد.

وی گفت: کودکان و نوجوانان با شنیدن قصه ها و افسانه های قهرمانان ایرانی با تاریخ، آمال و آرزوها، رنج ها و شادی های آنان آشنا می شوند.

این قصه گوی بوشهری اظهارکرد: قصه ها همچون پلی مسیر آشنایی انسان ها را با اقوام و ملل مختلف در حال حاضر و گذشته هموار می کند تا با گذر از این پل ها با فرهنگ ها و آداب و رسوم دیگران آشنا شده و از نقاط قوت و ضعف آنها درس بگیرند.

وی این موضوع را موجب نزدیکی اقوام مختلف، درک و تفاهم بیشتر میان آنها و از میان رفتن سوء تعبیرها و ستیزه ها دانست.

قصه گوی کردستانی نیز در این گفت و گو اظهار کرد: کودکان با شنیدن قصه ‌ها با ناهمواری‌ های زندگی آشنا و دنیای واژگان آنها گسترده‌ تر می‌ شود.

ˈصبری رحیمیˈ گفت: قصه‌ ها موجب تقویت هوش، حافظه و خلاقیت کودکان شده و قدرت ابداع، علت ‌یابی، معلول شناسی و نتیجه ‌گیری آنها را رشد می ‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در عصر کنونی گسترش فناوری ها و امکانات صوتی، تصویری میان والدین و فرزندان فاصله انداخته، اضافه کرد: قصه‌ گویی می ‌تواند فرصت مناسبی برای کمتر شدن این فاصله ‌ها باشد.

رحیمی که با قصه ˈماه همهˈ در بخش آزاد این جشنواره شرکت کرده گفت: بالابردن سطح کیفی و توانمند سازی قصه‌ گویان، ترویج فرهنگ قصه‌ گویی در میان خانواده ‌ها عامل مهمی در تحکیم بنیان خانواده و تعلیم و تربیت کودکان به شمار می رود.

وی یادآوری کرد: قصه ‌های متون کهن ایران موجب شناخت کودکان و نوجوان از رشادت ‌ها، جوانمردی های پهلوانان، قهرمانان، بزرگان و فرهنگ غنی کشور می ‌شود.

قصه گوی اردبیلی هم گفت: قصه گویی نقشی مهم در پویایی زبان ها و گویش های محلی ایفا می کند.

ˈعسگر جعفری پاشالوˈ در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: قصه ها تاثیر عمیقی بر احیای فرهنگ بومی و منطقه ای و آداب و رسوم اصیل دارند.

وی با بیان اینکه حکایت های کهن برای ذهن مخاطبان کودک سنگین است، افزود: به دلیل اینکه نمی ‌توان از مطالب پر از پند و حکمت داستان های کهن چشم پوشی کرد، باید از علم بازنویسی و بازآفرینی این متون برای قصه گویی بهره برد.

جعفری پاشالو داستان ‌ها و قصه ‌‌ها را در شکل‌ گیری شخصیت کودک با اهمیت دانست و گفت: قصه‌ ‌ها به دلیل زیبایی و جذابیتی که برای مخاطبان دارد می ‌تواند بسیاری از مفاهیم را به به آسانی به آنها منتقل کند.

وی که در این مرحله از جشنواره قصه‌ ˈنقاش و معمارˈ را به زبان ترکی بیان می ‌کند، قصه را برجسته ‌ترین گونه ادبیات عامه دانست.

جعفری پاشالو ادامه داد: کودکان به دلیل قدرت تخیل بالایی که دارند با قهرمانان و پهلوانان قصه‌‌ ها همانند سازی می ‌کنند و آنها را الگوی رفتاری خود قرار می‌ دهند.

وی گفت: بنابر‌این با بهره گیری از هنر قصه‌ گویی می‌ توان ارزش ‌ها و اخلاق قهرمانی و پهلوانی را به کودکان آموزش داد.

جعفری پاشالو یادآوری کرد: قصه ‌گویی ملت ‌ها را به هم نزدیک می ‌کند و فرهنگ‌ های مختلف را به بچه ‌‌ها‌ و حتی قصه‌ گویان می‌ شناساند.

وی، قصه‌ گویی را عامل مهم در تحکیم خانواده ‌ها و انتقال تجربیات عنوان و اضافه کرد: با استفاده از این هنر می ‌توان بسیاری از مشکلات عاطفی و زمینه ‌های گسست خانواده ‌ها را حل کرد.

وی قصه‌ گویی را یکی از راه ‌های تحکیم صلح و دوستی در میان مردم دانست و گفت: با زبان قصه ‌گویی فرهنگ ‌ها به یکدیگر نزدیک شده و بین آنها انس و الفت به ‌وجود می‌ آید.

جشنواره شانزدهم در سه بخش قصه گویان ملی، منطقه ای، استانی در سه گروه کانونی، آزاد و خارجی با سه موضوع ادبیات کهن، قهرمانان ایرانی و آزاد آغاز به کار کرده است.

بیش از دو هزار و 300 قصه گوی ایرانی در بخش های مختلف قصه گویی صحنه ای، صوتی، بازنویسی و بازآفرینی متون کهن شرکت کرده اند که از این میان 40 قصه گو در مرحله نهایی به رقابت می پردازند.

در بخش بین المللی این جشنواره قصه گویانی از کشورهای سنگاپور، اسپانیا، کنیا، فرانسه، ژاپن، کانادا، مالزی، پرو، استرالیا و پرتغال و یک نفر داور خارجی حضور دارند.

جشنواره بین المللی قصه گویی تا یکم اسفند با حضور 40 قصه گوی ایرانی و 10قصه گوی خارجی در تبریز برگزار می شود.

قصه گویان 32 کشور با 50 قصه برای شرکت در جشنواره بین المللی ایران آثار خود را ارسال کرده بودند که از این تعداد 10 قصه گو از این کشورها انتخاب شده اند.

انتهای پیام/