به گزارش هنرآنلاین، در این مراسم که صبح امروز (29 بهمن‌ماه) در مجتمع فرهنگی 29 بهمن برگزار شد، حجت‌الاسلام الیاس ابراهیمی - مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تبریز - با تأکید بر ضرورت قصه‌گویی متذکر شد: قصه‌گویی هنری والا و واسطه‌ای نافذ در تربیت کودکان و نوجوانان است.

وی با استناد به بیانات مقام معظم رهبری در قصه‌گویی تصریح کرد: قصه‌های خوب سازنده شخصیت کودکان است. در واقع این جشنواره با هدف ترویج هنر ارزشمند قصه‌گویی در ایران و جهان برگزار می‌شود.

الیاسی در پایان با اشاره به سالگرد قیام تاریخی مردم تبریز در 29 بهمن‌ماه 1356، یاد و خاطره شهدای این رویداد را گرامی داشت و گفت: قصه و قصه‌گویی بستری مهم و ارزشمند برای انتقال آموزه‌های اخلاقی و اعتقادی است.

در ادامه این مراسم، محمدباقر آدوسی - معاون فرهنگی کانون پرورش فکری و رییس شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی - از قصه‌گویان و مربیان کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان انسان‌هایی فرهنگ‌ساز یاد کرد و متذکر شد: در این دوره از جشنواره قصه‌گویی، قصه‌گویان ملی، استانی، بین‌المللی و آزاد با محوریت ادبیات کهن ایران و قهرمان‌های ملی ایرانی با یکدیگر رقابت داشتند. در این دوره 9600 نفر قصه‌گوی صحنه‌یی، صوتی، بازنویسی و بازآفرینی از 30 کشور جهان با یکدیگر رقابت داشتند و در مرحله پایانی از این رقابت که از امروز تا اول اسفندماه برگزار می‌شود، 40 قصه‌گوی داخلی و همچنین 10 قصه‌گوی خارجی با یکدیگر رقابت خواهند داشت.

آدوسی در ادامه به بحث درباره قصه و قصه‌گویی پرداخت و متذکر شد: شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور در حوزه قصه است و هم‌اکنون جریان فرهنگی پرفروغی شکل گرفته است و نقش بسزایی در ترویج قصه‌گویی دارد.

وی خاطرنشان کرد: هر چند هدف اصلی جشنواره قصه‌گویی، ترویج قصه و قصه‌گویی است، اما در کنار آن می‌تواند به توانمندسازی مربیان کانون پرورش فکری، ترویج قصه‌نویسی، ارتقای سطح قصه‌گویی و توانمندسازی مادران برای قصه‌گویی مؤثر واقع شود.

این مقام مسؤول با استناد به قرآن کریم، هدف از قصه‌گویی را تعلیم و تربیت و همچنین عبرت‌آموزی دانست و تاکید کرد: قرآن کریم هرگز قصه‌گویی را امکانی برای سرگرمی صرف نمی‌داند؛ بلکه آموزه‌های دین ما معتقد است هدف از بیان قصه، ایجاد جامعه سالم است و از طرفی قصه فرصتی را فراهم می‌آورد تا از رویدادهای تاریخی گذشته آگاه شویم و از آن‌ها عبرت بگیریم. ما نیز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پی این هستیم که با قصه‌گویی علاوه بر این‌که تخیل و تفکر کودکان را پرورش دهیم، نگرش اخلاقی و اعتقادی درستی به آن‌ها ارائه کنیم.

وی در پایان گفت: آدمی موجودی میراست و برای این‌که خود را جاودانه کند، به سخن و نوشتن روی می‌آورد و برای این‌که قصه‌های ما جاودانه شود، ضرورت دارد همانند بزرگان ادبیات فارسی، سخن و رفتار ما در پیوند با جاودانه هستی باشد.

نمایش نماآهنگ و اجرای سرود نیز از دیگر برنامه مراسم افتتاحیه بود.

بر اساس این گزارش،‌ پس از مراسم افتتاحیه، قصه‌گویان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

انتهای پیام/