گروه فرهنگ و ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین: جشنواره شعر فجر یکی از مهم‌ترین جشنواره‌ها و جوایز ادبی کشور و برجسته‌ترین رویداد مرتبط با شعر است که از زمستان 1385 آغاز شده و امسال به دوره هجدهم خود رسیده است. این جشنواره، علاوه‌ بر هم‌سخنی با شاعران مطرح معاصر ایران با هدف معرفی و شناخت شاعران جوان سرزمین عزیزمان و گسترش همدلی و هم‌زبانی با پارسی‌گویان سراسر دنیا برگزار می‌شود. طی چند روز اخیر جشنواره هجدهم، به مرحله تازه‌ای از مراحل برگزاری خود رسیده و با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای هیئت علمی این رویداد ادبی معرفی شدند. جایگاه این جشنواره در بین اهالی شعر و ادب،چالش‌ها، فرصتها، میزان تاثیرگزاری و موفقیت جشنواره در اهدافش، از مسائلی بوده که در همواره محافل ادبی مطرح بوده است. از این رو با خانم نغمه مستشار نظامی یکی از اعضای هیئت علمی این جشنواره گفتگو کردیم.

هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر آثاری را که برای نخستین‌بار در سال ۱۴۰۱ به زبان فارسی و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در داخل کشور منتشر شده‌ باشد در سه گروه ادبی مجموعه شعر بزرگسال (شعر کلاسیک، شعر نو و شعر محاوره)، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر (پژوهش‌های حوزه شعر) ارزیابی می‌کند.

خانم مستشار نظامی برگزاری این جشنواره و اهمیت به آن را شایان تقدیر دانست و عنوان کرد: اینکه جشنواره بین‌المللی شعر فجر به عنوان مهم‌ترین رویداد مرتبط با شعر، هر ساله در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود و مورد توجه علاقه‌مندان قرار می‌گیرد، بسیار ارزشمند است. همانگونه که مستحضر هستید شعر هنر اول ایرانیان است. هنر سرآمد وطن ما، پیش از آنکه سینما و یا دیگر پیشه‌های فرهنگی و هنری باشد،  شعر است و شاهد مثال این مطلب این است که مهم‌ترین شاعران جهان از سرزمینِ ما برخاسته‌اند و در تمامی گیتی ایران را به عنوان سرزمین شعر و ادب می‌شناسند. از این رو حضور این جشنواره در بین سلسله جشنواره‌های فجر امری ضروری و بدیهی است. می‌توان گفت برقراری این جشنواره، ابتکار عمل و حسن انتخاب بزرگوارانی بوده که این محفل ادبی را پایه‌گذاری کردند. اگر این رویداد ادبی، وجود نداشت بلاشک جای خالی آن حس می‌شد.

این عضو هیئت علمی جشنواره درباره حضور علیرضا قزوه به عنوان دبیر این محفل ادبی افزود: همانطور که می‌دانید آقای علیرضا قزوه از پایه‌گذاران این جشنواره بوده‌اند و امسال خوشبختانه دبیری آن را به عهده دارند. با توجه به حضور ایشان، بنده و سایراهالی شعر و ادب، منتظر رویدادهای خاص‌تری هستیم. این جشنواره یک اتفاق بین‌المللی است و هر ساله کتابهایی از شاعران سایر کشورها در آن شرکت می‌کنند. خاصه در این زمینه امید داریم، با توجه به نظر بلند آقای قزوه و سابقه، تجربه و دیپلماسی ادبی‌اشان، بتوانند جایگاه بین‌المللی جشنواره را پر رنگ‌تر کنند و آن را ارتقا بخشند. از طرفی امیدواریم با حضور آقای قزوه بعد بین‌المللی جشنواره برجسته‌تر شود و افزون بر این همه استان‌های کشور در این جشنواره نقش شایسته و درخور ایفا کنند و حضورشان ملموس باشد.

نغمه مستشار نظامی درباره اقبال و اهمیت دادن شاعران کشور  به جشنواره شعر فجر و حضور بانوان در این رویداد به هنرآنلاین گفت: این جشنواره در میان شاعران هم جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد و خوشبختانه طی دو سه سال اخیر این جایگاه ارتقا پیدا کرده است و بنده خودم به عنوان یک از اهالی خانواده شعر و ادب احساس می‌کنم که اقبال به جشنواره شعر فجر در چند سال اخیر فزونی داشته و این اتفاق، بسیار رضایت‌بخش است. از طرف دیگر بنده عضوی از جامعه بانوان شاعر محسوب می‌شوم و از این رو شایسته است عنوان کنم، این که بخشی از محافل شعری جشنواره شعر فجر به شعر بانوان اختصاص پیدا کرده، شایان تقدیر بسیار است. موضوعات دیگر هم در جشنواره جایگاه مناسبی دارند اما بابت اختصاص بخش ویژه‌ای از جشنواره به شعر بانوان تشکر ویژه داریم. باید در اینجا این نکته را ذکر کنم، در دوره‌های اخیر محفل شعر بانوان همزمان با جشنواره برگزار می‌شود.

مستشار نظامی در پایان این گفتگوی کوتاه به نکاتی درباره آثار ارسالی به جشنواره و اجازه شرکت دادن به آثاری که چاپ نشده‌اند،  اشاره کرد: در این جشنواره کتابهایی که در سال 1401 منتشر شده ارزیابی می‌شود. همانطور که می‌دانید چند سال اخیر، صنعت نشر درگیر مشکلاتِ نشات‌یافته از همه‌گیری ویروس کرونا بود؛ اما با این حال در طی چند سال گذشته آثار قابل توجهی تولید شده و خانه‌نشینی شاعران باعث شده آثار خوبی خلق بکنند. بایستی اشاره کنم که در دوره  هجدهم جشنواره، در باب موضوعاتی که در جامعه درگیر آن بودیم آثار بسیار خوبی خلق شده است که بخشی از این آثاردر قالب شعر آیینی خلق شده است. به نظر می‌رسد بین آثاری که سال گذشته با موضوعات متفاوت، تولید شد‌ه‌اند رقابت تنگاتنگی شکل خواهد گرفت. این مطلب را از آنجایی می‌گویم که جشنواره‌های شعر دیگر مثل جشنواره شعر انقلاب که آثار ارسالی آن جشنواره هم در قالب کتاب هست، رصد کرده‌ام.