گروه فرهنگ و ادبیاتِ خبرگزاری هنرآنلاین:نمایشگاه ملی کتاب دفاع‌مقدس و مقاومت از امروز 15 مهر ماه در همدان آغاز به کار کرد و تا تاریخ 21 مهر ماه ادامه خواهد داشت. به همین منظور گفتگویی کوتاه با آقای حسین رستمی یکی از نویسندگان حوزه دفاع‌مقدس و مقاومت انجام دادیم و نظر ایشان درباره اهداف این نمایشگاه را جویا شدیم.  

علی رستمی متولد سال 1343 در شهر اسدآباد همدان است. از پانزده سالگی در جبهه‌های دفاع‌مقدس حضور داشت و طعم جانبازی در مسیر آرمان‌هایش را هم چشید. وی همچنین مدتها مدیر انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس بوده است. رستمی آثار متعددی در حوزه مقاومت به چاپ رسانده که به‌عنوان نمونه می‌توان به «مقام اسماعیل» و «ماموستا» اشاره کرد. ماموستا به عنوان منتخب هجدهمین دوره کتاب‌ سال دفاع‌مقدس، انتخاب شد.

علی رستمی درباره اولویت‌بندی در اهداف این نمایشگاه به نکاتی مهمی اشاره و عنوان کرد: هدف ما به عنوان اعضای ادبیات پایداری و مقاومت و همه ناشران دفاع‌مقدس از برگزاری نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت، نباید صرفاً فروش بیشتر کتاب‌ها باشد، بلکه این نمایشگاه باید به قرارگاهی جهت ارتباط نویسندگان با کتابخوان‌ها تبدیل شود. نمایشگاه باید محلی باشد که نویسندگانی که شاید مدت هاست یکدیگر را ندیده‌اند، با هم ملاقات کنند. نمایشگاه ملی کتاب دفاع‌مقدس باید برای بازدید اهالی قلم و اهالی کتاب شکل بگیرد. اولویت اول باید این مسائل باشد نه این که فقط فکر فروش کتاب باشیم.

n00337721-b

همچنین آقای رستمی پیشنهادهایی جهت استفاده بیشتر از این نمایشگاه به این شکل بیان نمودند که: نمایشگاه کتاب دفاع مقدس و مقاومت باید حامل یک بانک اطلاعات از سوژه‌ها  و موضوعاتی باشد که در اختیار مراجعه کنندگان تخصصی مثل نویسندگان و نوقلمان به ناشران و متولیان فرهنگ و ادبیات پایداری قرار بگیرد. یعنی این نمایشگاه باید بستری باشد که وقتی نویسنده‌ای که به این عرصه علاقه مند است، مراجعه می‌کند و می‌خواهد در حوزه دفاع‌مقدس کار کند و ولی تصور ناصحیحی درباره آن دارد که دفاع مقدس برای یک عده خاص است و صرفاً برای رزمنده هاست، با اشتیاق به سمت نوشتن درباره این دوره مهم تاریخ ما بیاید. همه باید در انتقال فرهنگ دفاع‌مقدس به‌وسیلۀ کتاب با انواع قالب‌های هنری و برای همه مقاطع سنی، در گونه‌های مختلفی مانند داستان، رمان و مهم‌تر از همه خاطرات رزمندگان، نقش ایفا کنند. نتیجۀ برگزاری نمایشگاه کتاب دفاع‌مقدس باید این دستاوردهای مهم باشد.