به گزارش گروه فرهنگ و ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین؛ محمدجعفر یاحقی در مراسم بزرگداشت محمدرضا راشد محصل گفت: هرکس که ایران را دوست دارد و بدان عشق می‌ورزد حتما به شاهنامه که دریایی بی‌کرانه است توجه دارد و دکتر راشد این دریا را کشف کرده و با آن مانوس است.

در ادامه محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور به سخنرانی پرداخت و گفت: به قول سعدی انسان نیاز به دو عمر دارد؛ که با یکی تجربه به‌دست بیاورد و با دیگری آن را به‌کار بندد. چون این امر میسر نیست بر خویش لازم می‌دانیم از مسیر آنانی که این راه را پیموده و تجربیات گران‌سنگی به‌دست آورده‌اند، بهره بگیریم و بیاموزیم و باید گفت که از زمره ایشان و بهترینشان، دکتر محمدرضا راشد محصل هستند.

او ادامه داد: وقتی سال گذشته بنده به این سمت منصوب شدم از اولین کسانی که مرا مورد لطف خویش قرار داد دکتر یاحقی بودند، ایشان در ضمن لطف و تبریکشان به بنده تاکید ‌کردند که دکتر راشد محصل فراموش نشود. من از همان زمان پیگیر بودم و خوشحالم که امروز این محفل برگزار شده و خود استاد هم در این مراسم حضور دارند و نکوداشتی بس نیکوست.

شالویی گفت: دکتر راشد که نزد استادانی چون زریاب خویی، زرین‌کوب و شهیدی به تحصیل علم پرداخته، به خرد و حکمتی توجه دارد که والا و اصیل است. از خدای بزرگ می‌خواهیم که سایه بلند او را بلندتر بدارد و عمری طولانی با نعمت و برکت به ایشان ارزانی کند و شاگردان و دانشجویان همچنان خوشه‌چین فضل و درایت ایشان باشند.

سپس اصغر دادبه، پژوهشگر و حافظ‌پژوه که خود از دوستان صمیمی و رفیق پنجاه‌ساله استاد است، سخن خود را با غزلی از سعدی در وصف دوست، آغاز کرد و در ادامه گفت: آدم‌هایی که بسیار می‌دانند فراوان‌اند، اما آن‌هایی که به باورمندی دست یافته‌اند انگشت‌شمار. ازین روست که تا منافع‌شان به خطر می‌افتد، معامله می‌کنند. استاد راشد تمام سختی‌ها و دشواری‌ها را پذیرفته‌اند و تن به معامله باورهای خویش نداده‌اند.

او سخنرانی خود را با این دو بیت در وصف آزادگی دکتر راشد به پایان رساند: لایق به هر سری نبود تاج افتخار /آزادگی به سرو سرافراز می‌دهند/ ما را رسد مدیحه «راشد» که وصف گل/ با بلبلان قافیه‌پرداز می‌دهند.

در بخش بعدی مراسم محمدجعفر یاحقی، استاد دانشگاه و مدیر مؤسسه خردسرای فردوسی، ضمن تشکر از "انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و شخص دکتر شالویی" بابت برگزاری این مراسم بیان کرد: من هم مثل دکتر دادبه ۵۰ سال است که دکتر راشد را می‌شناسم. سه کلمه ایران و آزادگی و خرد شخصیت و سیمای دکتر راشد را برای ما تعریف می‌کنند.

او در ادامه تأکید کرد: از نظر من دکتر راشد یک ایرانی و ایران‌دوست اصیل است و هرکس که ایران را دوست دارد و بدان عشق می‌ورزد حتما به شاهنامه که دریایی بی‌کرانه است توجه دارد و  دکتر راشد این دریا را کشف کرده و با آن مانوس است. او به‌نظر من این آزادگی و پاک زیستن و نیز جوهر زندگی را در لابه‌لای صفحه‌های شاهنامه پیدا کرده و به آن عمل کرده است. دکتر راشد تجسم باورمندی و تعهد است و من آرزومندم که ما و دوست‌داران ایشان هرچه بیش‌تر از نفس ایشان بهره‌مند باشیم.

سپس  سلمان ساکت، رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه به سخنرانی پرداخت و شیوه شاگردپروری، فرهنگ‌دوستی و نوع‌دوستی و بزرگ‌منشی دکتر راشد محصل را در قالب خاطرات مشترک با استاد بیان کرد و افزود با این ویژگی‌ها و خصال نیکوست که همگان شیفته اویند.

در بخش بعدی مراسم محمدرضاراشدمحصل ضمن قدردانی از برگزارکنندگان مراسم، به ذکر خاطرات و تجربیات سال‌ها خدمت در جای‌جایِ ایران پرداخت.

این مراسم با تقدیم هدایایی به دکتر راشد محصل و گرفتن عکس یادگاری پایان یافت.