به گزارش گروه فرهنگ و ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین؛ آیین رونمایی از کتاب «درخت تنها»، روایت 38 سال حضور حاج حسین برزگر در جبهه و تفحص شهدا به همت انتشارات کتاب جمکران همراه با روایت گری راویان دفاع مقدس در ساختمان انتشارات کتاب جمکران قم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حاج حسین کاجی از راویان دفاع مقدس به بیان چند خاطره از دوران تفحص شهدا پرداخت و گفت: واژه تفحص به صورت رسمی بعد از دوران جنگ شکل گرفت اما تفحص در لشکر 17 علی بن ابی طالب (ع) از همان زمان جنگ شروع شده بود و رزمندگان لشکر به دنبال پیکر های شهدا می رفتند. 

وی ادامه داد: زمانی که به طور رسمی بحث تفحص شروع شد، اولین حکم مسئول تفحص به نام حاج قاسم میرزایی زده شد و بنده هم به عنوان معاون وی معرفی شدم و زمانی که ما در صدد پیدا کردن یک نیروی خوب برای اجرای این مأموریت بودیم، بالاتفاق حاج حسین برزگر انتخاب شد و در هنگامی که هیچکس به فکر پیدا کردن جنازه شهدا نبود، حاج حسین برزگر اظهار داشت که حتی جنازه عراقی ها هم برای ما مهم است و ما قصد داریم این کار را انجام دهیم. 

همچنین حامد جلالی، نویسنده این کتاب اظهار داشت: در ابتدای این طرح، زمانی که به من گفتند موضوع کتاب درباره چه چیزی است، تصمیم گرفتم این کار را با قوت و صبوری انجام دهم که نزدیک به یک سال به طول انجامید و از آن جایی که بنده در جنگ نبودم، طبیعتاً تصویر واضحی از آن دوران نداشتم و این مطلب، کار را سخت تر کرده بود اما وظیفه خود می دانستم که کار را به نحو احسن انجام دهم و زمانی که به مدت یک هفته با دوستان تفحص به کمپ شهید زنگنه در خرمشهر رفته بودم، دیدم که این دوستان هنوز در هنگام جبهه زندگی می کنند و برای من همچون سفر به گذشته بود. 

در ادامه مراسم، حاج حسین برزگر ضمن تشکر از تمام کسانی که در تهیه و تدوین این کتاب تلاش کردند، و بیان چند روایت از دوران تفحص شهدا، به تجلیل از زحمات همسر خود پرداخت و اظهار داشت: وی همسری فداکار بود و خودش مشوق من بود که به امر تفحص شهدا بپردازم حتی زمانی که در بستر بیماری قبل از وفاتش بود، من در جبهه بودم و وصیت کرده بود در گلزار شهدا دفن شود و همینطور هم شد.

در انتها ضمن اعطای هدایایی به حاج حسین برزگر و عکس یادگاری از زحمات چندین ساله وی تکریم شد. 

کتاب «درخت تنها» زندگی‌نامه حسین برزگر است که از نوجوانی در بسیج مشغول بوده و بعد وارد جنگ می‌شود. به دلیل این که از بچگی یک پای معلول داشت او را به قسمت تعاون لشگر علی ابن ابیطالب (ع) فرستادند. تا مدت ها مسئول کارت و پلاک بوده و در قسمت کفن کردن و شناسایی شهدا فعالیت داشته. حسین بعد از جنگ هم در منطقه ماند و مشغول تفحص شد و تا حالا جزء یکی از موثرترین نیروهای ستاد مفقودین ایران است و در امر تفحص فعال است. کتاب «درخت تنها» شامل خاطرات و رویدادهای زندگی حاج حسین برزگر است.