هنرآنلاین: هفته فرهنگی ایران از ۱۳ تا ۱۸ تیرماه در شهر‌های مسکو و سنت پترزبورگ روسیه برگزار می‌شود. فدراسیون روسیه در چارچوب اسناد رسمی موافقت‌نامه همکاری بین دو کشور و با هماهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو، میزبان برگزاری رویداد بزرگ هفته فرهنگی ایران که معرف فرهنگ و هنر ایرانی است، خواهد بود.

حضور رشته‌های مختلف هنری در هفته فرهنگ ایران در مسکو

این رویداد در بخش‌های مختلفی شامل نمایشگاه آثار هنری، اکران فیلم‌های سینمایی و انیمیشن، اجرای گروه موسیقی سنتی، بازی‌های رایانه‌ای و برگزاری دوره‌های آشنایی با هنر‌های ایرانی برگزار خواهد شد.

در بخش نمایشگاهی، هنرمندان کشورمان در ۲۰ رشته از جمله تذهیب، نگارگری، خاتم کاری، قلمزنی، سفال و سرامیک سازی و .. آثار خودرا به مخاطبان روسی ارائه خواهند کرد. در بخش ویژه فرش، معتبرترین برند‌های فرش ایرانی (بیش از یکصد فرش، تابلوفرش و گلیم‌های نفیس ایرانی) به نمایش گذاشته خواهد شد. در بخش صنایع خلاق هنری بازی‌های رایانه‌ای ایرانی و گردشگری مجازی و پازل‌های سه بعدی درمعرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.

هنرمندان منتخب شرکت‌کننده در این رویداد از برترین هنرمندان کشور هستند که علاوه بر عرضه آثار خود، کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار خواهند کرد.

در بخش موسیقی، ارکستر ملی ایران و ارکستر دولتی جوانان روسیه دو اجرای مشترک در شهر‌های مسکو و سنت پترزبورگ برگزار خواهند کرد. در این ارکستر مشترک، ۱۹ نوازنده از کشورمان به همراه ۱۶ نوازنده روس حضور دارند. در بخش فیلم و انیمیشن نیز محصولاتی از سینمای فاخر ایران در روسیه به نمایش در خواهد آمد.

«کاظم جلالی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو درباره هفته فرهنگی ایران در روسیه گفت: این هفته فرهنگی بعد از چهار سال وقفه به علت همه‌گیری کرونا و طبق برنامه، به میزبانی مسکو و سن پترزبورگ برگزار می‌شود. برنامه‌های هفته فرهنگی ایران در روسیه در پنج بخش شامل نمایشگاه‌های هنر‌های سنتی ایران، فرش ایرانی، برنامه مشترک ارکستر ملی ایران و ارکستر جوانان روسیه و نمایش فیلم و پویانمایی برگزار می‌شود.

 

4

 

فرهنگ مولفه مفقوده دیپلماسی در دولت گذشته

در حالی که در همه کشورهای دنیا فرهنگ و ارتباطات فرهنگی یکی از مولفه‌های مهم در دیپلماسی عمومی کشورها است و از این قدرت و اهرام برای تامین منافع ملی استفاده می‌شود اما متاسفانه در دولت قبل  شاهد تک بعدی نگریستن به عرصه دیپلماسی و معطوف کردن این حوزه به مسائل سیاسی و هسته‌ای بودیم و فرهنگ تقریبا جایی در سیاستگذاری‌های سیاست خارجی دولت گذشته نداشت.

همین امر باعث شده بود که بعد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم و دوازدهم به نوعی تعطیل‌ترین وارتخانه دولت لقب بگیرند و عملا حضور و یا عدم حضور آن چندان برای دولت و مردم مهم نبود؛ چون کاری انجام نمی‌داد و از مناسبات غایب بود.

این کم کاری باعث کاهش ارتباطات فرهنگی کشورمان با کشورهای مخلتف، تقویت پروژه ایران هراسی و گسترده شدن تبلیغات رسانه‌ای و فرهنگی علیه ایران شد که این بستر سازی‌ها خود را در شورش «زن، زندگی و آزادی» نشان داد.

تاکید دولت مردمی بر رونق ارتباطات فرهنگی

با تغییر در قوه مجریه و حضور دولت مردمی در این قوه، یکی از نکاتی که همواره رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن تاکید کرده و همچنان این مسئله در سخنان مقامات ارشد دولت دیده می‌شود، ضرورت تقویت ارتباطات فرهنگی با کشورهای مختلف ازجمله با همسایگان، کشورهای اسلامی و  کشورهای همسو است.

برهمین اساس در اکثر سفرهای خارجی رئیس جمهور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم حضور دارند و همین حضور منجر به مبادله اسناد همکارهای فرهنگی بین دو کشور می‌شود. که آخرین نمونه از این امر در سفر به کشورهای آمریکای لاتین مشاهد شد.

یکی از راهبردها در گسترش ارتباطات فرهنگی برگزاری هفته‌های فرهنگی و معرفی دستاوردهای فرهنگی ایران به مردم کشورهای دیگر است که منجر به تولید قدرت نرم برای ایران خواهد شد. از این رو اهتمام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به  رونق ارتباطات فرهنگی و برگزاری هفته های فرهنگی در روسیه و استمرار در دیگر کشورها نوید بخش بازسازی قدرت نرم ایران در کشورهای دیگر خواهد بود که این امر مانع قدرت گرفتن پروژه ایران هراسی و تلاش برای منزوی کردن ایران خواهد بود.

محمدامین نجفیان