گروه فرهنگ و  ادبیات هنر آنلاین: «گردهمایی فعالان صنعت نوشت‌افزار» رویدادی بسیار مهم و حیاتی برای اعتلای فرهنگ، هنر به ویژه صنعت نوشت افزار که این روزها در محل نمایشگاه شهر آفتاب در حال برگزاری است. همین چند روز پیش هم بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی مرقوم فرمودند:  این راه مبارک را با قوت ادامه دهید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به نامه تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی، تلاش و همت آنان را مبارک دانسته و خواستار ادامه این مسیر شدند. جمعی از تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی در نامه خود، گزارشی از دستاوردهای جدید و موفقیت‌های کسب شده سال گذشته در این عرصه را به رهبر انقلاب ارائه کرده بودند.

متن پاسخ رهبر انقلاب که صبح روز (پنجشنبه) اول تیرماه ۱۴۰۲ همزمان با نخستین گردهمایی فعالان صنعت نوشت‌افزار ایران (هم‌نوشت) در محل برگزاری این همایش منتشر شد، به شرح زیر است: «ـ با سلام  ره‌آورد تلاش و همت شما در تهیه‌ی نوشت افزار ایرانی، بار دیگر موجب خرسندی و سپاس از دست‌اندرکاران شد. راه مبارکی است، با قوت ادامه دهید، با توفیق الهی.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیش از این هم در ۸ بهمن ۱۴۰۰ در پیام دیگری به آیین پاسداشت نوشت‌افزار ایرانی، تولید با کیفیت نوشت‌افزار را برای هر کشوری مایه افتخار توصیف کرده بودند. این خبری بود که از اواخر هفته گذشته روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. طی سال‌های گذشته«نمایشگاه ایران‌نوشت» به همت مجمع فعالان نوشت‌افزار ایرانی جهت تحقق مأموریت‌های ترویجی خود در حوزه صنایع فرهنگی کودک و نوجوان، به ‌صورت مردم‌نهاد برگزار شده است.

در این گردهمایی که یکم تیر، همزمان با هشتمین نمایشگاه تخصصی نوشت‌افزار (ایران‌پنکس) در محل نمایشگاه‌های‌ بین‌المللی شهر آفتاب برگزار شد ، شرکت‌کنندگان از استان‌های مختلف حتی کشورهای همسایه شرکت داشتند. قرار است گردهمایی فعالان صنعت نوشت‌افزار ایرانی، با حضور فعالان این صنعت و با هدف هم‌افزایی، هم‌اندیشی، اثربخشی و هدایت عمیق‌تر فنی و محتوایی به صورت سالانه برگزار شود.

 برگزاری گردهمایی فعالان صنعت نوشت‌افزار

نوشت‌افزار یک صنعت اجتماعی و فرهنگی است که تک‌تک محصولات آن می‌تواند پیام‌آور تمدن بزرگ ایران و سفیر فرهنگ ایرانی اسلامی ما باشد. یکی از موضوعات مهم در این رابطه سند راهبردی صنعت نوشت‌افزاراست. سندی که  به هم‌افزایی بیشتر کمک می‌کند، هماهنگی بین بخش‌های مختلف دولتی و غیر دولتی یکی از نتایج این سند خواهد بود..

بومی‌سازی صنعت نوشت‌افزار

نکته مهم دیگر به گواه مسئولان این است که اتفاق بزرگ‌ «هم‌نوشت» در میانه راه بومی‌سازی صنعت نوشت‌افزار 3 مساله تولید، محتوا و نشان تجاری را در کنار هم به پیش برده است و در ادامه این مسیر می توان با تکیه بر ابزار هنری به پیشبرد اهداف کمک بسیاری کند.

رونمایی از محصول دانش‌بنیان گواش‌نانو، رنگ‌های بهداشتی قابل استفاده روی صورت، فیلتر ماژیک و قالب‌های ابزار دقیق خودکار و روان‌نویس که همگی برای نخستین‌بار در داخل کشور و با استفاده از دانش و تجهیزات داخلی تولید شده است، از دیگر برنامه‌های این رویداد بود.

طبق گزارش «تحلیل 10 ساله صنعت نوشت‌افزار» مجمع نوشت‌افزار ایرانی‌اسلامی «ایران‌نوشت» در صنعت نوشت‌افزار ایران سهم تولیدات داخلی از کل بازار علی‌رغم وجود پتانسیل‌های قابل‌توجه، آن‌گونه که باید رشد نکرده است. طبق بررسی‌ها، در سال 1401 حدود ۵۵ درصد بازار دراختیار محصولات خارجی و ۴۵ درصد دراختیار محصولات داخلی بود. این صنعت بین ۵۰ تا ۶۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده و جامعه‌هدف محصولات نوشت‌افزار که شامل طیف وسیعی از دانش‌آموزان، دانشجویان، ادارات و مجموعه‌های مشابه است، بالغ بر ۱۴ میلیون نفر است.

گفتنی است، به لحاظ هنری، صنعت نوشت افزار حرفی برای گفتن دارد؛ بسیاری از آثاری که در حوزه لوازم تحریر تولید می شود از ترکیب زیبای هنر؛ مانند گرافیک برخوردار است و این را می توان در آثاری که در بازار وجود دارد،مشاهده کرد.