گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: محمد سیمزاری، نویسنده، شاعر و پژوهشگر با این توضیح که رمان «دختر حوا» دو جنبه عاشقانه و فلسفی دارد و به‌نوعی بررسی فلسفه عشق است به هنرآنلاین گفت: فلسفه عشق و اخلاق از دیدگاه شخصیت اصلی در رمان مورد بررسی قرار گرفته و تفاوت‌ها مطرح شده است.

او با بیان این رمان خط سیر ندارد و مدرن است، افزود: موضوع آن درباره شخصی است که در حوزه تئاتر فعالیت دارد. با توجه به مطالعه در حوزه فلسفه، اعتقاد و نظریاتی مطرح می‌کند که به‌نوعی در زندگی خودش رخ می‌دهد؛ برخی تایید می‌شود و برخی نظریات نه.

سیمزاری که «دختر حوا» را در ۲۱ فصل نوشته است، ادامه‌داد: در هر فصل یک ایماژ فلسفی مشهور مورد بررسی قرار گرفته است مثل ایماژ بودایی. در رمان‌های غربی بیشتر می‌بینیم که مسایل فلسفی بررسی شدند ولی در متون ایرانی فلسفه با کلمات پیچیده و غیرقابل فهم به‌ویژه برای جوانان مطرح می‌شود. در کتاب نویسندگانی همچون میلان کوندار، پائولو کوئلیو و بسیاری از نویسندگان دیگر فلسفه برای مردم، قابل فهم‌تر مطرح شده است. همچنین به فلسفه اسلامی و فلسفه غرب در این کتاب که در انتشارات آرون نشر یافته توجه داشتم.

او با این توضیح که چاپ دوم کتاب «قصه و قصه‌گویی در کتابخانه» نیز در انتشارات آرون منتشر خواهد شد، تصریح‌کرد: این اثر که اواخر سال ۱۳۹۹ منتشر شد حاصل۲۰ سال تجربه در عرصه قصه‌گویی به‌عنوان مدرس و داور ملی است و اشکال قصه‌گویی از خانگی تا حرفه‌ای در آن مورد بررسی قرار گرفته است.

سیمزاری با بیان این که کتاب کاربردی است و می‌تواند مورد استفاده مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتابداران نهاد کتابخانه‌های عمومی و خانواده‌های علاقه‌مند به قصه‌گویی قرار بگیرد، اظهارداشت: قصه به‌عنوان ژانر ادبی در کتاب «قصه و قصه‌گویی در کتابخانه» معرفی و فرق آن با داستان گفته شده است. همچنین مطرح کرده‌ام قصه‌گو دو وظیفه دارد؛ یک، قصه خوب بگوید و دوم، خوب قصه بگوید. سپس وارد این مباحث شدم که هر کدام از وظایف به چه معنا و شرایطی است.

سیمزاری دکترای آینده پژوهی دارد و دارای گواهی‌نامه درجه ۲ (معادل کارشناسی ارشد) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رشته هنرهای نمایشی است. «شبیه عاشورا»، «تئاتر و تربیت»، «از عطش تا رود»، «شعله‌ای در هیات مردی»، «الفتا»، «هنر ششم»، «به دنبال فلک»، «بودا بالیغین پولو»، «پیشیک‌لرله خوروزلار»، «دلی یاراسا»، «غزل غزل چکیده‌ام»، «شاخه گل خشکیده»، «پنج قصه قرآنی»، «سوز عطشم می‌کشد» و «پرداختی نو به پنج قصه قرآنی» از جمله کتاب‌های نشر یافته اوست.