گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رامتین نظری‌جو، نوازنده سنتور و پژوهشگر این کتاب را به‌نوعی جلد دوم «دردشت: چهل قطعه برای سنتور از استاد فرامرز پایور» که سال ۹۶ منتشر شده دانست و به هنرآنلاین گفت: کتاب «قطعاتی از استاد فرامرز پایور برای سنتور» چند ویژگی مهم دارد از جمله آن که تعداد منابع آرشیوی که در کتاب به‌کار رفته بسیار زیاد است و سعی کردم تا جایی که مقدور است هر آنچه از فرامرز پایور از نظر آرشیوی داشتم آوانگاری کنم.  

او با این توضیح که کتاب فقط شامل قطعات استاد پایور نیست بلکه سه بخش دارد، ادامه‌ داد: بخش نخست دربرگیرنده ۵۲ قطعه از این هنرمند است. بخش دوم شامل آثار استادان قدیمی است که توسط پایور تنظیم و به‌صورت تکنوازی یا گروه‌نوازی اجرا شده و شامل ۲۱ قطعه است. بخش سوم هم ضربی‌های ردیف را دربرمی‌گیرد که پایور نواخته یا تنظیم کرده و با گروهش زده؛ حدود ۱۲ قطعه است که (قطعات ضربی‌های ردیف موسیقی کلاسیک ایران) نامگذاری کردم.  

نظری‌جو پیوست‌هایی که در انتهای کتاب ارائه شده را نیز مهم دانست و افزود: پیوست‌ها شامل چند مصاحبه قدیمی و آرشیوی از  استادپایور است که شاید برای نخستین بار منتشر می‌شود. او در این مصاحبه‌ها نکته‌های جالبی را ارائه می‌کند و به‌نظرم برای اهل هنر این سخنان جذاب است. تا جایی که ممکن بود سعی داشتم مجموعه‌ای پروپیمان از استاد پایور ارائه شود.

پایور

او که «مجموعه تصنیف‌های بازسازی شده» ۱۴۰۰، «در دشت: چهل قطعه برای سنتور از استاد فرامرز پایور» ۹۶، «هفت پیکر و رنگ‌های سنتی ساخته و تنظیم برای ارکستر استاد فرامرز پایور» ۹۵ و «تصنیف‌های استاد فرامرز پایور» ۹۶ را پیش‌تر با توجه به آثار استاد پایور نشر داده و «قطعاتی از استاد فرامرز پایور برای سنتور» پنجمین اثرش درباره این هنرمند است در پاسخ به چرایی این فعالیت، اظهار داشت: پایور موزیسین یگانه و منحصربه‌فردی است. برای من از کودکی زمانی که زدن سنتور را شروع کردم این هنرمند مهم بود و معتقدم برای هر سنتورنوازی اهمیت دارد چرا که بخش مهمی از یک سنتورنواز نواختن آثار استاد پایور است. از سال‌ها پیش آرشیو خوبی از موسیقی به‌ویژه از او دارم. این همه کار زده و اجرا کرده ولی نت آن نیست. با بسیاری برخورد داشتم که می‌گفتن کاش نت این قطعه از استاد پایور بود. برای همین مترصد شدم تمام آثاری که از او دارم و یا آن‌هایی که خودش نت نکرده، را نت و منتشر کنم. حجم کار بسیار زیاد بود. منابع صوتی که در پنج کتاب آورده‌ام هر کسی ندارد و بیش هزار صفحه شده است. رپرتوار پایور از مهم‌ترین رپرتوارها در موسیقی است. همچنین روایت‌های او در موسیقی و ساخته‌هایش بسیار با اهمیت هستند.

 «رونما: قطعاتی از محمد حیدری برای سنتور» ۹۷، «تصنیف‌های‌ابوالحسن صبا» ۹۹ و «تصنیف‌های علی‌اکبر شهنازیی» ۹۹ دیگر آثار نشر یافته نظری‌جو است.