گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: دو داستانی که با عناوین «زنگ آهنگین» و «شبی که مرد» در کتاب کنار هم ارائه شدند در اصل متعلق به کتاب «معماهای آسیموف» هستند. این اثر در سال ۱۹۶۸ میلادی نشر یافت و حاوی ۱۴ داستان کوتاه است. در این دو داستان شخصیتی با نام وندل اورث حضور دارد که متخصص علوم فرازمینی است و برای کشف حقیقت در پرونده‌های جنایی مرتبط با فضا به پلیس مشاوره می‌دهد.

آیزاک آسیموف نویسنده امریکایی به‌دلیل تبار روسی‌اش با نام اسحاق عاصموف نیز شناخته شده است، دارای مدرک دکترای شیمی و استاد رشته بیوشیمی در دانشگاه بوستان بود. او که نویسنده مجموعه رمان‌های مشهور «بنیاد» و «ربات» در گونه (علمی-تخیلی سخت) است در سال ۱۹۹۲ میلادی از دنیا رفت. او از جمله نویسندگانی بود که در آثار علمی-تخیلی خود نقش پررنگ‌تری به علم و قوانین آن می‌داد و تخیل و علم را یک‌جا گرد می‌آورد. این نویسنده پرکار در آثار متعددش درباره نقش فناوری‌های نوین در زندگی بشر پیش‌بینی‌هایی نیز کرد که مورد توجه بسیار قرار گرفت و حتی الهام‌بخش ساخت فیلم‌هایی با موضوع رباتیک در سینمای هالیوود شد.

در بخشی از داستان «شبی که مرد» آمده است: «مثلا، برای کسی که روی ماه است هر چیزی که بیرون از گنبد قمری پنهان شده باشد نسبتا ایمن و بی‌خطر است. افراد به‌ندرت و فقط برای انجام دادن کارهای خاصی خطر بیرون رفتن را به جان می‌خرند، بنابراین طرف بایست بر سختی گشودن پنجره و قرار گرفتن در معرض چیزی که به‌طور ناخودآگاه آن را خلا می‌داند غلبه می‌کرده تا به مخفیگاهی امن برسد. این فکر ناخودآگاه، که بیرون از یک ساختمان مسکونی امن است، باعث شد دست به این خطر بزند».

کتاب «زنگ آهنگین» و «شبی که مرد» نوشته آیزاک آسیموف با ترجمه سیده مینا لزگی در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با قیمت ۲۸ هزار تومان توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است. این اثر از عناوین مجموعه «پانوراما» به چاپ رسیده که مجموعه‌ کتاب‌های جیبی هستند و در فرانسه و توسط مجموعه انتشاراتی گالیمار چاپ می‌شوند.