گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: معصومه راهپیما از چاپ رمان «خانه آلبالو» در انتشارات صدای معاصر خبر داد و به هنرآنلاین گفت: این کتاب ژانر اجتماعی و معمایی دارد؛ ایده نگارش آن از بطن جامعه و زندگی آدم‌هایی می‌آید که اطراف ما وجود دارند. دغدغه این را داشتم از دخترانی بگویم که نان‌آور خانواده هستند و مجبور به کار در هر شرایطی می‌شوند؛ بنابراین در این داستان به خطرات احتمالی که آن‌ها را تهدید می‌کند پرداخته‌ام.

او با این توضیح که شخصیت اصلی داستان دختری به نام دلان است که به‌خاطر شرایط اقتصادی خانواده و دربند بودن پدر، مجبور به کار کردن برای امرار معاش می‌شود، افزود: او پرستاری زن جوانی را به‌عهده‌ می‌گیرد ولی همسر این زن معضلاتی را برایش به‌وجود می‌آورد. وسط مشکلات خانواده و ترس دختر برای حضور در محل کار، خانواده پدری او که به‌خاطر اختلافات خانوادگی سال‌ها از آن‌ها دور بوده‌اند به‌کمک می‌آیند. دلان و خانواده‌اش به خانه باغی قدیمی که متعلق به پدربزرگشان است بازمی‌گردند. باغی پر رمزوراز با آدم‌هایی که هر کدام داستانی برای خود دارند. رفتن این خانواده به باغ آلبالو چالش‌های زیادی به‌همراه دارد. اختلاف سطح اجتماعی و نوع نگرش افراد به زندگی اساسی‌ترین مشکل خانواده است و از طرفی معماها و رازهای سربه‌مهر قدیمی برملا شده و پرده از قتل داماد و نوه خانواده برداشته می‌شود.

راهپیما که رمان «خانه آلبالو» را از زبان دانای کل نوشته است، ادامه‌داد: مخاطب با یک روند گاه آرام و گاه مهیج در ۵۰ صفحه آغاز داستان، مواجه است. در این کتاب یک شخصیت سوررئال نیز وجود دارد؛ آن هم روح دختربچه‌ای است با پیراهن آبی که در میان درختان باغ می‌گردد و گاهی اطلاعات غیرمستقیمی به سوژه اصلی درباره معماهای باغ می‌دهد. افرادی که در «خانه آلبالو» زندگی می‌کنند هر کدام قصه‌ای جداگانه دارند که در روند داستان تاثیرگذار است. در این داستان به معضل اعتیاد نیز پرداخته‌ام.

پیش‌تر از راهپیما رمان‌های «نامی»، «مهر مهرویان»، «پریشانی ماه» و «هدرا» منتشر شده است.