به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چهاردهمین نشست شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی صبح دوشنبه ۲۳ خرداد با حضور محمود شالویی مشاور و دستیار وزیر فرهنگ و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی در سالن جلسات وزارت فرهنگ برگزار شد.

محمود شالویی دستیار وزیر فرهنگ در این جلسه به نامه‌نگاری‌های متعدد وزارت فرهنگ با سایر ارگان ها درباره اهتمام نسبت به پاسداشت زبان فارسی اشاره کرد و با تاکید براینکه شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی پیشینه سه ساله دارد، تاکید کرد: باید به قوانین مربوط به زبان فارسی عمل کنیم و دستگاه‌های مختلف کشور نیز باید نسبت به پاسداشت زبان فارسی احساس وظیفه کنند.

او ادامه داد: اگر هر دستگاهی درباره زبان فارسی به وظایفی که برای آن در نظر گرفته شده است عمل کند، گام های رو به جلویی برای پاسداشت زبان فارسی برداشته می شود.

دستیار وزیر فرهنگ با بیان این که اجرای قانون پاسداشت زبان فارسی یک روزه محقق نخواهد شد، گفت: واژگان بیگانه سالیان متمادی وارد فرهنگ و زبان کشورمان شده است و اصلاح آن نیازمند فعالیت بلند مدت است. ما در اجرای قانون پاسداشت زبان فارسی برخورد تشویقی می‌کنیم و تاکید کرده‌ایم از امروز هرکسی فعالیت اقتصادی دارد حتما نام و نشان ایرانی انتخاب کند اما در این زمینه یکی از دستگاه‌هایی که باید همکاری بیشتری با وزارت فرهنگ داشته باشد، سازمان ثبت اسناد است.

شالویی تصریح کرد: هیچ فردی در کشور به اندازه مقام معظم رهبری به صیانت از زبان فارسی حساسیت ندارد در حالی که ایشان معیشت و اقتصاد را نیز مهم می‎دانند و هر ساله شعار اقتصادی مطرح می‌فرمایند اما همواره بر حفظ و صیانت از زبان فارسی نیز تاکید دارند.

او همچنین از متن تابلوهای ورودی شهرها و استفاده از کلمات غیرفارسی انتقاد کرد و گفت: موضوع جدیدی که در پیگیری زبان فارسی در صداوسیما شروع شده است جای تقدیر دارد و باعث شده افراد در سخنرانی‌هایشان توجه ویژه به زبان فارسی داشته باشند و  از آن حمایت می کنیم. هر فردی نسبت به هویت، غیرت داشته باشد باید درباره زبان فارسی نیز حساس باشد.

دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره «سامانه جامع زبان فارسی» گفت: وزیر فرهنگ به‌ عنوان رئیس شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی برای راه اندازی «سامانه جامع زبان فارسی» تاکید دارد و باید بر این امر اهتمام داشته باشیم و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی در این عرصه ضروری است.

در این جلسه اعضای شورا به بحث و تبادل نظر درباره راه اندازی سامانه جامع زبان فارسی  و مشکلات پیش روی مصوبات شورای پاسداشت زبان فارسی در نهادهای مختلف پرداختند.