گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مریم مقانی، با این توضیح که جشنواره ادبی قلم زرین نخستین بار در سال ۱۳۸۱ برگزار شد به هنرآنلاین گفت: این رویداد به‌مدت سه دوره به‌صورت دوسالانه برگزار می‎شد. اما از دوره چهارم به بعد و تا امروز هر ساله و در تاریخ ۱۴ تیر مصادف با روز «قلم» برگزار می‎شود. جشنواره قلم زرین از این جهت که نخستین جشنواره ادبی سال است فارغ از تاثیر هر جریان ادبی و رسانه‌ای و کاملا علمی به داوری آثار منتشر شده در سال گذشته می‎پردازد و همین مزیت گاهی باعث می‎شود به‌تنهایی ویژگی جریان‌سازی در ادبیات سال پیش رو را به عهده بگیرد و جشنواره های ادبی دیگر را در طول سال تحت‌الشعاع قرار دهد.

او با اشاره به این که انجمن قلم یک تشکل صنفی و در واقع خانه نویسندگان و اهالی ادب است، ادامه‌داد: این انجمن با برگزاری جایزه قلم زرین قصد دارد گامی بلند در جهت شناساندن و معرفی آثار نویسندگان متعهد، باتجربه و خوش ذوق به جامعه ادبی بردارد. آثار راه‌یافته به مرحله نهایی این جشنواره، همیشه مورد توجه جامعه ادبی کشور قرار گرفته است. معتقدم نه‌تنها اهالی شعر، ادب، نویسندگان و ناشران بلکه مخاطب کتابخوان و شعر دوست جامعه هم باید به این جشنواره توجه داشته باشد و برای قوت ادبی سال پیش رو کتاب‌های برگزیده این جشنواره را در پنج حوزه داستان بزرگ‌سال، داستان کودک و نوجوان، شعر بزرگ‌سال، شعر کودک و نوجوان و بخش پژوهش و نقد ادبی، مورد توجه قرار دهد.

مقانی با بیان این که داوران انتخاب شده جشنواره علاوه‌بر افراد با تجربه و تاثیرگذار در حوزه شعر و داستان، از بین نویسندگان و شاعران جوان و نسل‌های متاخرتر هم هستند، افزود: تا آثاری به مرحله نهایی برسند که ضمن دارا بودن شاخص‌های ادبی و علمی بالا، جریان ادبی جامعه کتابخوان کشور را هم مدنظر داشته باشد. جایزه صاحب اثر برگزیده جشنواره ادبی قلم زرین، سال گذشته مبلغ هشت میلیون و اثر شایسته تقدیر چهار میلیون بوده که احتمالا امسال نیز حدودا همین مبلغ برای بهترین آثار در نظر گرفته می‌شود. علاوه‌براین، به جهت حمایت از ناشر و نویسندگان آثار راه یافته به مرحله نهایی، برنامه‌های ترویجی و تشویقی خوبی در نظر گرفته شده که جزییات آن به‌زودی اعلام خواهد شد.

نویسنده «ملاقات در هتل لاله»، تصریح‌کرد: طبق آمار ارسال شده از خانه کتاب، مجموع کتاب‌های چاپ شده در حوزه داستان بزرگ‌سال در سال گذشته، ۴۶۸۹ اثر بوده که بعد از بررسی و غربالگری توسط داوران، ۱۵۷ جلد کتاب تهیه شد. این آمار در حوزه شعر بزرگ‌سال ۴۶۴۶ اثر بوده که در نهایت ۷۱ اثر وارد مرحله مطالعه و ارزیابی شد. ۲۰۸۴ کتاب در حوزه داستان کودک و نوجوان در سال ۱۴۰۰ وارد بازار نشر شده که از این تعداد ۲۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره قلم زرین رسیده و در اختیار داوران محترم قرار گرفته است. همچنین در زمینه شعر کودک و نوجوان ۷۳۰ کتاب چاپ شده و تعداد ۱۰۸ اثر به دبیرخانه رسیده است. آثار منتشر شده در حوزه نقد و پژوهش ادبی نیز ۹۴۹ کتاب بوده که در نهایت ۲۴ کتاب به دبیرخانه رسیده است. در حال حاضر در تمام حوزه‌ها آثار راه یافته به مرحله نهایی مشخص شده‌اند و به احتمال زیاد در هفته آتی داوران درباره نامزدهای نهایی به نتیجه خواهند رسید. طبق روال دوره‌های پیشین جشنواره قلم زرین، در هر بخش چهار یا پنج اثر نامزد دریافت جایزه شده و از بین آن‌ها اثر برگزیده یا شایسته تقدیر معرفی می‎شود. امسال و پس از دو دوره رکود در برگزاری جشنواره‌های این چنینی به‌دلیل محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، شاهد برگزاری مراسم اختتامیه پربار و تاثیرگذار خواهیم بود.