گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مرحوم دعایی سرپرست موسسه مطبوعاتی و مدیر مسئول روزنامه اطلاعات و نماینده شش دوره مجلس شورای اسلامی بود اما همواره در مراسم تشییع هنرمندان و رسانه‌ای‌ها حضوری فعال و بی‌ریا داشت و بر پیکر آنها نماز می‌خواند. این، پرتکرارترین تصویری است که از زنده‌یاد دعایی در اذهان مانده است.

یار دیرین امام خمینی(ره) ۲۵ فروردین ۱۳۲۰ در یزد به دنیا آمد و دو سال پس از پیروزی انقلاب با حکم حضرت امام مسئولیت سرپرستی مؤسسه اطلاعات را بر عهده گرفت. مرحوم دعایی در شش دوره ابتدایی مجلس شورای اسلامی نماینده مردم و در دوران اقامت معمار انقلاب در نجف اشرف، از همراهان و نزدیکان ایشان بود. او سابقه سفارت ایران در بغداد بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸ مقطع پیش از آغاز جنگ تحمیلی را در کارنامه داشت.

این روحانی فعال در عرصه رسانه سال ۹۳ نشان افتخار عرصه فرهنگ و هنر را دریافت کرد و از سوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات موفق به دریافت قلم طلایی شد و این جایزه را به موزه حضرت علی بن ابیطالب در قم اهدا کرد. رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهوری، رئیسان دو قوه قضاییه و مقننه، وزیر ارشاد و بسیاری از شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی و فرهنگی درگذشت حجت‌الاسلام دعایی را تسلیت گفتند.

Doaee 02

پیام تسلیت وزیر ارشاد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی را تسلیت گفت. در این پیام آمده است:

«انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت ناگهانی روحانی وارسته و یار دیرین انقلاب اسلامی، امام راحل و رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیدمحمود دعایی موجب تاسف و تالم عمیق گردید.

آن مرحوم که از نخستین روزهای نهضت انقلاب اسلامی در همراهی و همگامی با مقتدای خویش از هیچ تلاشی فروگذار نکرد، با ساده‌زیستی و مردم‌مداری یادگار ارزشمند روزهای سخت مبارزه ملت بزرگ ایران علیه رژیم سلطنتی پهلوی بود و سرانجام در سالروز قیام سرنوشت‌ساز و نهضت‌آفرین ملت ایران در ۱۵ خرداد، چشم از این دنیای فانی فروبست و به امام شهیدان پیوست.

آقای دعایی با بیش از ۴ دهه مسئولیت در روزنامه اطلاعات و حضور ۶ دوره‌ای در مجلس شورای اسلامی یک چهره متخلق و  برجسته رسانه‌ای و سیاسی بود که فقدانش تاسف‌برانگیز است.

اینجانب فقدان این انسان والارتبه و سلیم‌النفس را به محضر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، خانواده محترم و فرزندان عزیزش، اهالی ارجمند فرهنگ، هنر و رسانه به ویژه همکاران موسسه اطلاعات صمیمانه تسلیت می‌گویم. از درگاه ایزد متعال برای آن عزیز سفرکرده رحمت و مغفرت و برای بازماندگان محترم صبر و شکیبایی خواستارم.»

Doaee

پیام تسلیت معاون هنری

متن پیام محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به این شرح است:

«الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ.

در گذشت عالم مجاهد، مبارز انقلابی، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات در ایام سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) موجب تألم، تأسف و تأثر فراوان گردید.

مرحوم دعایی در طول عمر خویش به‌عنوان یاوری ثابت‌قدم در مسیر انقلاب اسلامی همراه با امام و رهبری، با عزت نفس، ساده‌زیستی و تمرکز بر مسائل فرهنگی هنری همراه با آگاهی‌بخشی به جامعه با حضور در صحنه‌های مختلف، عمری را در راه رضای الهی سپری نمود و در سلوک مومنانه و تقوا، زبانزد همگان بود.

بی شک خاطره حضور و همراهی این جهادگر مردمی عرصه فرهنگ و هنر چون پدری دلسوز همواره در ذهن جامعه هنری خواهد ماند و نزد خدای سبحان، پاداش عظیم خواهد داشت. «عاش سعیداً و مات سعیداً»

اینجانب مصیبت وارده را به خاندان مکرم ایشان تسلیت عرض نموده و از درگاه حضرت احدیت برای روح بلند آن مرحوم علو درجات و غفران الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می‌نمایم.»