گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مجید صالحی درباره کتاب «حیثیت» به هنرآنلاین گفت: این اثر حاوی ۱۴۰ ترانه و شعر محاوره سروده شده طی ۱۰ سال اخیر است و آخرین کتابم در این عرصه محسوب می‌شود.  

مدیر انتشارات شانی با تاکید بر این که سعی داشته بیشتر ترانه‌های اجرا نشده را در کتاب ارائه کند، ادامه‌داد: در این ۱۰ سال حدود نود ترک از ترانه‌هایم نشر یافته ولی فقط چند ترانه اجرا شده از خوانندگانی چون محمد علیزاده، محسن ابراهیم‌زاده، فریدون آسرایی و محمد اصفهانی در «حیثیت» آمده است.  

صالحی که برای سرون این ترانه‌ها مسیری را هدف‌گذاری کرده است، افزود: مخاطب در این کتاب با بیش از ۱۵ وزن ترانه و شعر محاوره مواجه است که برای کتاب نوشته شده؛ چیدمان وزن‌ها نیز به‌نحوی است که مخاطب با انواع آن آشنایی پیدا کند.

او با این توضیح که در کتاب «حیثیت» از رابطه عاشقانه من و تویی خارج شده، اظهارداشت: مخاطب ترانه سخت‌پسند است و ترانه‌های سوژه محور را رد می‎کند اما با قدرت ایده‌هایی که در ذهنم بود به کتاب انتقال دادم و به‌جز دو یا سه ترانه عاشقانه باقی سوژه‌ها به‌گونه‌ای است که کمتر شاعری سراغ آن می‌رود همچون عزرائیل، شهرهای جنگ‌زده و کودکان کار. بیشتر ترانه‌ها روایت، قصه و کاراکتر دارد و با نتیجه‌گیری به پایان می‌رسد.

صالحی با بیان این که ترانه اجرا با ترانه مکتوب متفاوت است، تصریح‌کرد: از نظر مفهوم، سوژه و محتوا ترانه مکتوب بهتر از اجراست. اما متاسفانه هر فردی که با چند ترانه وارد مارکت موسیقی شده به کتاب همانند کارت ویزیت نگاه می‌کند و ترانه‌هایش را نشر می‌دهد تا با خوانندگان بیشتری ارتباط بگیرد. اما تعدادی ترانه‌سرا هم هستند که به رسالت چاپ شدن کتاب فکر می‌کنند فارغ از این که ترانه‌های اجرایی در آن باشد؛ در این کتاب‌ها شاهد کشف‌های تازه و شکوفایی هستیم.