گروه فرهنگ و ادب هنرآنلاین: مظفر عبدالمجید النواب سال ۱۹۳۴ در خانواده‌ای شیعه و ثروتمند در بغداد دیده به جهان گشود و از همان اوان نوجوانی و جوانی استعداد و توان خود را در سرودن شعر به همگان نشان داد. پس از دانش‌آموختگی در رشته ادبیات از دانشگاه بغداد، معلمی پیشه کرد و از آنجا که در دوران دانشجویی به حزب کمونیست عراق پیوسته بود، خیلی زود جایگاه خود را از دست داد و از آموزش و پرورش کنار گذاشته شد.

در دوران انقلاب عراق در ۱۹۵۸ به دلیل سرودن شعری علیه دولت حزب بعث بازداشت و به مرگ محکوم شد. هر چند این حکم به حبس ابد تغییر یافت و مظفر النواب به زندانی نزدیک مرزهای عراق و عربستان رفت تا دوران حبس خود را بگذراند. او پیش از آنکه به دام حزب بعث بیفتد، به اهواز گریخت اما ساواک رژیم پهلوی شاعر انقلابی عراق را بازداشت کرد و به نیروهای امنیتی بغداد تحویل داد تا در دادگاه حکم اعدام برایش صادر شود.

هنرنمایی هنرمند عراقی در خیابان‌های بغداد | نقاشی‌هایی که به شهر شادی و زندگی می‌بخشند

در «فرهنگ تاریخی عراق» که سال ۲۰۱۳ منتشر شد، آمده است مظفر النواب همراه دیگر زندانیان سیاسی با کندن تونل از زندان بیرون آمدند و با زدن به دل لجنزارهای پیرامون از آنجا گریختند. این شاعر انقلابی که زندگی خود را وقف مبارزه با رژیم‌های مستبد و فاسد عربی کرده بود، در دوران زندگی مدام در حال جابه‌جا شدن و زندگی کردن در کشورهای سوریه، مصر، لبنان و اریتره و سرودن شعر و کار کردن در منطقه جغرافیایی شام نشانه آن بود.

اندکی پیش از مرگ مظفر النواب، یکی از هنرمندان نقاش هموطن او به نام وجدان الماجد به سفارش علا معن، شهردار بغداد تصاویر شاعر انقلابی عراق را روی دیوارهای پایتخت کشید و این‌گونه نام و یاد او دست‌کم تا سال‌ها در زادگاهش زنده خواهد ماند. انتشار خبر درگذشت مظفر النواب بازتاب‌های بسیار گسترده در شبکه‌های اجتماعی دنیای عرب داشت و بسیاری از شاعران و ادیبان مرگ او را ضایعه‌ای بزرگ برای ادبیات جهان عرب دانستند.