گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: میرجلال‌الدین کزازی استاد دانشگاه، نویسنده و محقق، در گفت‌وگویی با هنرآنلاین درباره آخرین کتاب‌هایی که به قلم او نشر یافتند، گفت: «تاری از تارستان یار» این کتاب بخشی از زنجیره‌ای محسوب می‌شود که دو سه سال است دوباره بدان پرداخته‌ام. این زنجیره کتاب در زمینه حافظ‌‌شناسی است. سه پوشینه آن سال‌ها پیش چاپ شده بود و ناگهان روی به شاهنامه آوردم و «نامه باستان» که در ۱۰ پوشینه به چاپ رسیده است. ۱۲ سالی نوشتن و چاپ آن به درازا کشید. پس، از حافظ باز ماندم اما دوباره به آن کار بزرگ پیشین بازگشته‌ام.

این چهره ماندگار فرهنگ و ادب ایران با این توضیح که سه پوشینه با نام‌های «دیر مغان»، «پند و پیوند» و «چراغی در باد» چاپ شده بود دوباره در نشر گویا به چاپ رسیده، افزود: پوشینه چهارم آن همچنان در این نشر با نام «گلگشتی در گرثمان»، پوشینه پنجم «باز در بیشه‌های راز» و پوشینه ششم «تاری از تارستان یار» منتشر شده است. پوشینه هفتم و هشتم زیر چاپ رفته است و به‌زودی نوشتن پوشینه نهم را آغاز خواهم کرد.

او با بیان این که در هر کدام از دفترها بیست غزل از دیوان حافظ از دو دید زیباشناسی و باورشناسی بررسی و گزارش شده است، ادامه‌داد: از کتاب‌های دیگر که نشر گویا آن را چاپ کرده یکی «دمی با دم» نام دارد که سروده‌های سال ۱۳۹۸ در آن گردآوردی شده است. این سروده‌ها پیش‌تر پراکنده در هفته‌نامه «نقد حال» نشر یافتند.

این شاعر و مترجم با این توضیح که کتاب دیگر که سال‌ها پیش به چاپ رسیده و سال ۱۴۰۰ در نشر گویا به چاپی دیگری راه برده «نگر و گذری بر زندگانی من» است، تصریح‌کرد: این کتاب زیست‌نامه‌ای است نه‌چندان بلند از من که خود نوشته‌ام.  

کزازی با بیان این که کتابی دیگر که نشر گویا آن را منتشر کرده چاپ دیگری است از نخستین دفتر شعر من که سال‌ها پیش به چاپ رسیده و مدت کوتاهی است از چاپ بیرون آمده، اظهارداشت: «بیکران سبز» گزیده‌ای از سروده‌های من است. کتاب دیگر که همچنان سال‌ها پیش چاپ شده است و بار دیگر نشر گویا آن را به چاپ رسانده «پرنیان پندار» نام دارد و جنگی است از جستارها در زمینه‌های گوناگون فرهنگی و ادبی. کتاب دیگر که چند هفته پیش از چاپ بیرون آمد «از کاف تا نون» گفت‌وگویی است دراز دامان که چند سال پیش در سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی به چاپ رسیده است با نام «بر بال‌های اندیشه». چاپ دوم آن را نشر قطره انجام داده است و چاپ سوم آن را نشر عنوان. این چاپی که به‌تازگی بیرون آمده چاپ چهارم کتاب، همچنان در نشر عنوان است.

او با این توضیح که کتاب‌هایی که همچنان به چاپ‌های پسین رسیده‌اند یک دوره از کتاب است با نام «زیباشناسی سخن پارسی» که سال‌ها پیش نشر مرکز آن‌ها را در سه پوشینه چاپ کرده، گفت: «بیان»، «معانی» و «بدیع» با رنگ و ریختی دیگرسان چاپ شده‌اند. «معانی» در چاپ یازدهم، «بدیع» در چاپ دهم و «بیان» در چاپ دوازدهم.

این شاهنامه‌پژوه، چندین کتاب هم زیر چاپ دارد اما ترجیح داد هنگامی که منتشر شدند درباره آن‌ها صحبت کند.