گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این کتاب حاوی ۱۰ داستان با عناوین «کلینیک» نوشته راضیه مهدی‌زاده، «بهرام که گور می‌گرفتی همه عمر» نوشته شقایق بشیرزاده، «بعد، تو» نوشته مریم عزیزخانی، «مادرم نخل است» نوشته شیما محمدزاده‌مقدم، «سینه سیاه» نوشته معصومه قدردان، «عروس عاشورا» نوشته حامد اناری، «دیدن پسر صددرصد نامطلوب در عصر دلگیر ماه آبان» نوشته سولماز اسعدی و «روح دایناسورها» نوشته جواد دهنوخلجی است.

جایزه «داستان سیمرغ» از سال ۱۳۹۴ به‌ابتکار انجمن داستان سیمرغ نیشابور و با مشارکت بخش خصوصی پایه‌گذاری شده است. سیمرغ پنجمین جایزه داستان کوتاه اواخر تابستان ۱۳۹۹ در سطح ملی و جهانی فراخوان داد. ۴۵۰ نویسنده از داخل و خارج از کشور در این رویداد ادبی شرکت کردند. آیین اختتامیه دی ماه سال ۱۳۹۹ برگزار شد. داستان‌های منتخب دو بخش ملی و منطقه‌ای (ویژه نویسندگان ساکن نیشابور و متولد نیشابور در داخل و خارج از کشور) در این کتاب نشر یافته است.

 جایزه داستان سیمرغ به‌عنوان جایزه‌ای مستقل و خصوصی داستان‌های چاپ نشده را داوری می‌کند و هدفش کشف، معرفی و تولید خلاق و برتر آثار داستانی است.

در بخشی از داستان «روح دایناسورها» آمده است: «طناب رو از دور کارتن باز کردیم و مادربزرگ با چاقو کارتن رو پاره کرد. توش یه کیسه بزرگ مشکی بود. هیجان‌زده به دست‌های مادربزرگ نگاه کردیم که با عجله سرکیسه رو باز می‌کرد اما همگی از دیدن چیزی که توش بود جا خوردیم. واموندیم تا مغزمون اون چیزی که چشم‌هامون می‌دید رو هضم کنه و بهمون بفهمونه که توی کیسه یه جنازه‌ست، جنازه دایی‌ت».

کتاب «ده داستان برای سیمرغ» داستان‌های برگزیده پنجمین جایزه (داستان سیمرغ) با مقدمه و گردآوری مصطفی بیان در شمارگان ۳۰۰ نسخه و با قیمت ۵۵ هزار تومان توسط نشر داستان منتشر شده است. پیش سخن و گزارش هیات داوران این جایزه هم ضمیمه اثرست.