گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: عطا پناهی مدیر انتشارات دوچرخه، با این توضیح که کتاب «مستوران» با محوریت ادبیات و قصه‌های کهن نگاشته شده به هنرآنلاین گفت: این رمان مجموعه‌ای از افسانه‌ها و متل‌ها در هم تنیده شده است. محمد حنیف با درآمیزی تخیل و خلق فضا، جغرافیا و شخصیت‌ها روایت یکپارچه‌ای ارائه کرده است.  

او با این توضیح که داستان «مستوران» ماجرای دختری پاکباز به نام سوده است، ادامه‌داد: یکی از اصلی‌ترین راویان این رمان چند لایه، سوده است و در آغاز و پایان هر فصل، با کانون روایت اول شخص راوی ماجراهایی می‌شود که قرار است دانای کل آن‌ها را پی بگیرد.

پناهی با توجه به ادبیات رمان «مستوران»، اظهارداشت: رمان‌نویسان شیوه رئالیسم جادویی، اغلب افسانه، تاریخ و جادو را در هم می‌آمیزند. حاصل چنین تلاشی توجه ویژه به فرهنگ، باورها و عقاید شگفت‌انگیز ناشی از بومی‌گرایی و به‌ویژه اسطوره‌گرایی است. زیرساخت فکری این‌گونه آثار از خیال‌بافی، تلفیق تجربه‌های انسان امروزی در قرون ماضی یا تصورات قهرمان‌ها و ضدقهرمان‌های ادبیات عامه و شخصیت‌های تاریخی، درهم ریختگی زمان داستانی، رازگونگی کانون روایت، پیرنگ پیچیده، درهم ریختگی عنصر علیت، شاعرانگی و نوستالژی و ایجاد فضای چند متنی تشکیل شده است.

او با بیان این که خوانندگانی که علاقه‌مند به خواندن آثاری در باره تجربه‌های انسان امروزی هستند، بازآفرینی افسانه و رمانس را برنمی‌تابند، افزود: آنچه این افراد از رمان می‌خواهند، انعکاس شخصیت فردی و موقعیت‌های بحران‌زای خویش است؛ درحالی که خصیصه‌های اخلاقی آدمیان و مناسبات حاکمیت و مردم، دغدغه مشترک دیروز و امروز جوامع انسانی بوده و هست. رمان «مستوران»، با وجود برخی تفاوت‌هایش با آثار رئالیسم جادویی، گامی‌ در همین راستا محسوب می‌شود.

پناهی یادآور شد: سریالی با برداشت آزاد از رمان «مستوران» و با همین عنوان در ۲۶ قسمت به کارگردانی مسعود آب‌پرور‌ تولید شده که به‌زودی از تلویزون پخش خواهد شد.

این ناشر، تهیه‌کننده این سریال نیز هست. او دو فیلم مستند داستانی «نامه‌های کارستن» و «پرش بلند» را کارگردانی کرده و تهیه‌کنندگی بیش از صد فیلم مستند و برنامه تلویزیونی را به‌عهده داشته است.

محمد حنیف نویسنده و پژوهشگر ادبیات داستانی، بیش از هفده کتاب در زمینه پژوهش ادبی، تاریخی، ادبیات عامه و هشت رمان دارد. او برگزیده جوایزی چون کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، جایزه جلال آل‌احمد، کتاب سال شهید غنی‌پور، جشنواره قلم زرین، کتاب سال دفاع مقدس و جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور است.