گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: محمد حاجی‌زاده شاعر، با این توضیح که مجموعه شعر «رعنا» حاصل سروده‌های چهار- پنج سال اخیر است به هنرآنلاین گفت: البته نمی‌توان دقیق هم گفت چون گاهی شعری در ۳۰ سال قبل به ذهن رسیده و تلنگری زده اما ناتمام مانده و سال‌ها بعد رقم خورده اما اگر وجه غالب را مدنظر قرار دهیم، این اشعار حاصل پنج سال اخیر است. در این کتاب که توسط انتشارات جامه‌دران منتشر شده بیشتر شعرها نیمایی و نیمی دیگر قالب‌های امروزی و چندتایی دوبیتی دارند.

او با بیان این که اشعار کتاب از نظر قالب، فرم و زبان با مجموعه شعر قبلی «واخون» متفاوت است، ادامه‌داد: قریب به اتفاق اشعارم سیاسی و اجتماعی هستند و دربردارنده درد و زخم‌های جاری روزگار، فقط از این منظر می‌تواند ادامه دفتر اول باشد. اگرچه در مجموعه «رعنا» رگه‌هایی از عاشقانه، طنز و ... در میانه خودنمایی می‌کند اما بیشتر همان کالبدشکافی و ریشه‌یابی درد و زخم است.

حاجی‌زاده در پاسخ این پرسش که در مجموعه «رعنا» مضمون بیشتر مورد توجه بوده یا زبان، اظهارداشت: البته مضمون اهمیت دارد ولی محتوا همان چیزی است که باید در بستر موضوع جای گیرد و ریخته شود مضمون را جان می‌دهد مضمون را ارجمند و باعزت می‌کند. مضمون را شاید بتوان اسم شعر دانست، یا راه مسیری که باید در آن حرکت کرد، اما محتوا که پاره‌ای آن را همان زبان می‌دانند و واژه‌ها آن را می‌سازند تکلیف شعر را روشن می‌کند، نمی‌توان به یقین گفت که مضمون اولاتر است یا محتوا. شعر را مضمون راه می‌اندازد اما خوب و بد بودن شعر را محتوا بیان می‌کند. زبان شعر من، زبان واژه‌های شعر من است، اصلا شعر یعنی شرف و عزت واژه‌ها، محمدرضا شفیعی‌کدکنی شعر را رستاخیز کلمات می‌داند و غیر از این هم نیست، واژه‌ها وقتی از جایگاهی که در نثر دارند فاصله گرفتند و ارج و اعتبار پیدا کردند می‌شوند واژه‌های شعری و آن وقت شعر را این‌گونه می‌توان معنا کرد: «به مجموعه‌ای از واژه‌ها، که در این مجموعه، واژه‌ها به عزت و اعتبار رسیده باشند، شعر گویند».

او با این توضیح که سرنوشت شعر را واژه‌ها تعیین می‌کنند، گفت: واژه‌ها باید از جایگاه صامت و ساکت خود حرکت کرده و به‌طرف کمال، جلال و سرافرازی بروند، نقش عادی و عامی واژه باید عوض شود (البته این اظهارنظر نسبی است والا اگر واژه‌ای به صورت مطلق: صامت و ساکت باشد که کنگ است و هیچ است) مراد این است که واژه باید از سکون و رخوت رها شده و حرکت کند. باید مثل سرباز صفحه شطرنج، قدرت و شوکتی پیدا کند که شاه را بزند، فیل را بکشد و بگوید: کیش و بهتر بگوید: کیش و مات!

حاجی‌زاده درباره عنوان کتاب «رعنا»، تصریح‌کرد: رعنا، محملی است که من با یاری و کمک او این اشعار و پاره‌ای دیگر را سروده‌ام، اگر او را مجازی هم فرض کنیم در لحظه اکنون جان گرفته است و حقیقی شده، البته نام چند شعر دفتر هم هست.