به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی تصریح کرد: با توجه به دریافت مجوز برگزاری نمایشگاه از ستاد ملی کرونا پیش‌بینی وضعیت متعادلی را در این زمینه داریم، اما این بیماری ناشناخته‌است و امیدواریم در روزهای مقرر شرایط امن باشد.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نمایشگاه کتاب تهران بزرگترین رویداد فرهنگی کشور است که در آن برگزاری نشست‌های علمی و نقد و بررسی از اهمیت بالایی برخوردار است.

ضرورت ترجمه گنجینه های ادبی ایران

او تاکید کرد: باید بر تقویت بخش‌های علمی و فرهنگی این رویداد فرهنگی و ترجمه آثار فاخر ایرانی به زبان‌های دیگر با سیاست‌های تشویقی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، توجه شود و مورد حمایت قرار گیرد.

اسماعیلی در عین حال تصریح کرد: تخصیص بخشی از بودجه فرهنگی سفر‌های استانی یکی از راه‌های توسعه کتابفروشی ها به شمار می آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مزیت‌های برگزاری نمایشگاه کتاب در قالب مجازی نیز افزود: فروش مجازی این امکان را می‌دهد تا افراد در اقصی‌نقاط کشور، مشابه بازدیدکنندگان پایتخت به کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه دسترسی داشته باشند.

برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شبکه تبلیغاتی و رسانه‌ای ایجاد می‌کند

اسماعیلی با اشاره به نقش رسانه در اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شبکه تبلیغاتی و رسانه‌ای ایجاد می‌کند. باید به موضوعاتی مانند رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، ترافیک شهری و هزینه‌های برگزاری این رویداد توجه داشته باشیم و در عین حال این بسته فرهنگی را حفظ کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت بهره‌مندی از فناوری‌های نوین برای دسترسی آسان‌تر بازدیدکنندگان نمایشگاه به کتاب‌های مورد نظرشان بیان کرد: باید بتوانیم با نرم‌افزارها و برنامه‌ها زمینه دسترسی سریع و راحت‌تر مردم به کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را فراهم کنیم.

اسماعیلی درباره بخش کودک و نوجوان این دوره از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیشترین میزان فروش به کتاب‌های کودک و نوجوان اختصاص داشت. بنابراین ضروری است تا اقدامات قابل توجهی برای این بخش پیش‌بینی شود، زیرا حوزه کودک و نوجوان بسیار با اهمیت است.

او افزود: موضوع کتابفروشی‌ها یکی از دغدغه های من است و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با محوریت ارایه تسهیلات به ناشران برگزار می‌شود و همزمان با برگزاری نمایشگاه به آن‌ها نیز باید توجه شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ثمرات فرهنگی سفرهای نوروزی رئیس جمهور ادامه داد: بیش از ۳ هزار میلیارد تومان در سفرهای هجده‌گانه رئیس جمهور، برای تکمیل زیرساخت‌ پروژه‌های فرهنگی هزینه شده است که می‌توان برای توسعه فضاهای کتابفروشی نیز استفاده شود.

حضور گروه‌های مختلف مردم در نمایشگاه کتاب از دستاوردهای فرهنگی نظام اسلامی است

در بخشی از این نشست یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و رییس سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: این نمایشگاه بزرگ‌ترین رویداد و اجتماع فرهنگی با ابعاد بین‌المللی در کشور است. حضور گروه‌های مختلف مردم در این نمایشگاه حول محور کتاب از دستاوردهای فرهنگی نظام اسلامی به شمار می‌رود.

او ادامه داد: امیدواریم بعد از وقفه دوساله، در سال جدید سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در تراز یک نمایشگاه خوب و موثر فرهنگی برگزار شود.

احمدوند ادامه داد: تمهیدات لازم برای برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی در نظر گرفته شده است و امکان دسترسی به نمایشگاه برای همه اقشار در اقصی نقاط کشور فراهم خواهد بود و امیدواریم پشتیبانی‌ها و حمایت‌های دولت، حداکثری باشد تا خریدهای مردم با حداقل هزینه به دست آن ها برسد.

او ادامه داد: از مهم‌ترین ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه که نخستین‌بار تجربه می‌شود همزمانی فروش در فضای مجازی و در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) در قالب حضوری است. همه ناشران می‌توانند به دو شیوه مجازی و فیزیکی کتاب بفروشند. پیش بینی می‌کنیم تقریبا همه ناشران و موجودی کتاب کشور در فضای پرفروش مجازی ارایه شود.

ثبت نام بیش از ۲ هزار ناشر برای حضور در دو بخش فیزیکی و مجازی نمایشگاه

در بخش دیگری از این نشست قائم مقام سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم گفت: موضوع برگزاری دو نمایشگاه مجازی کتاب تهران و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ابتدای انتصاب وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار قرار گرفت. تعاملات با ستاد ملی مبارزه با کرونا با پیگیری دکتر اسماعیلی و دوبار حضور رئیس‌جمهور در این ستاد درباره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منجر به صدور مجوز موقت در بهمن‌ماه شد. بعد از اخذ این مجوز بسیاری از کمیته‌ها پیش از نوروز فعالیت خود را آغاز کردند. با توجه به اینکه مقدمات برپایی نمایشگاه نیازمند برنامه‌ریزی چندماهه است کمیته‌های مختلف نمایشگاه از نظر اجرایی و عملیاتی برنامه‌های خود را تدوین کردند.

رمضانی ادامه داد: تاکنون بیش از ۲ هزار ناشر فرایند ثبت ‌نام خود را برای حضور در دو بخش فیزیکی و مجازی تکمیل کرده اند. فرایند تأیید ناشران و آثار آن‌ها از طریق کمیته ناشران داخلی پیگیری می‌شود.

او در پایان بر تلاش برای برگزاری نمایشگاهی شفاف و روشن تاکید کرد.