گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مازیار اسلامی مترجم و پژوهشگر، با این توضیح که کتاب «افیون» با زیرعنوان خاطرات ترک نوشته ژان کوکتو را ترجمه کرده به هنرآنلاین گفت: این اثر مجموعه‌ای از تک‌گویی، خاطرات و نقاشی‌های کوکتو را دربر می‌گیرد و در کلینیک ترک اعتیاد در فرانسه مکتوب شده است. 

او ژان کوکتو را از مهم‌ترین هنرمندان نیمه اول قرن بیستم دانست و افزود: او فیلمساز، شاعر، رمان‌نویس، نقاش و خالق اپراست. از این جهات هنرمندی استثنایی و کم‌نظیر در تاریخ هنر مدرنیزم به‌ویژه در نیمه اول قرن بیستم به‌شمارمی‌آید و آدم بسیار تاثیرگذار و نافذی بوده است. ضمن این که کوکتو یک نویسنده و منتقد هنری برجسته در ادبیات، سینما، شعر و نقاشی است و اظهارنظرهای بسیار مهمی در زمان خودش داشت. متاسفانه از آثار او به فارسی فقط یکی دو فیلمنامه در نشر نی منتشر شده است.

اسلامی با بیان این که کتاب «افیون» محصول یک دوره بستری در کلینیک ترک اعتیاد است، تصریح‌کرد: این اثر در اوایل ۱۹۲۰ نوشته شده و با آرا، نظرات و عقاید کوکتو درباره ادبیات فرانسه، سینما و هنر زمانه خودش مواجهیم. دوره نقاهت در آسایشگاه به او فرصتی داده برای تامل در هنر و ادبیات ضمن این که ویژگی نوشتاری مدرنیستی را به‌شکل اعلا در کتاب می‌بینیم. با مطالعه این کتاب با اظهار حقایق و آرا یکی از مهم‌ترین هنرمندان نیمه اوایل قرن بیستم درباره هنر و ادبیات زمانه خودش آشنا می‌شویم. این اثر پس از اخذ مجوز توسط نشر دمان منتشر می‌شود.  

او که این روزها مشغول برگردان کتاب «فیلسوفان درباره فیلم: از برگسون تا بدیو» (۲۰۱۹) است، اظهارداشت: این اثر حاوی مجموعه مقالات و نوشته‌های فیلسوفان و متفکران مهم صد ساله گذشته درباره سینما است. قبل از هر مقاله در مقدمه‌ای نگرش فیلسوفان توضیح داده شده است.

دی‌وی‌دی درس‌گفتارهای اسلامی در موسسه پرسش با عنوان «موج نوی سینمای ایران» نیز اواخر سال گذشته منتشر شد. او در این مجموعه سعی کرده به‌لحاظ تاریخی قرائتی متفاوت از خواندن رایج و متداول پدیده سینمایی موسوم به موج نوی سینمای ایران ارائه بدهد. اسلامی تصمیم دارد این مجموعه را نیز در قالب کتاب منتشر کند.