گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این کتاب در اوایل قرن بیستم نوشته شده و از بارزترین نمونه‌های ادبیات گوتیک است. نویسنده در رمان «دراکولا» شخصیت خبیث کنت دراکولا را بر اساس افسانه‌های رومانیایی خلق می‌کند و او را در برابر تمدن غرب و دنیای مسیحیت قرار می‌دهد. داستان با دفترچه خاطرات سفر قهرمان آن، جاناتان که برای معامله با کنت دراکولا، جنگجویی که تبدیل به خون‌آشام می‌شود آغاز شده است. دراکولا مردی است که جز ترس چیزی برای اطرافیانش ندارد. این رمان به‌صورت خاطرات، تلگراف‌ها و نامه‌های ارسالی بین شخصیت‌ها مکتوب شده است.

آبراهام استوکر نویسنده این کتاب معروف به برام استوکر نویسنده ایرلندی است. او سال ۱۹۱۲ درگذشت. برای نگارش «دراکولا»  هشت سال را به تحقیق درباره فرهنگ‌های اروپایی و افسانه‌های کهن مرتبط با خون آشام‌ها صرف کرد. از این کتاب در قالب تصویر اقتباس‌های زیادی صورت گرفته است. استوکر رمان‌ و داستان‌های کوتاه زیادی نیز دارد.

در بخشی از این کتاب آمده است: «جان عزیزم، تو آدم زیرکی هستی؛ خوب استدلال می‌کنی و ذهن روشن داری، اما خیلی متعصبانه می‌اندیشی. نمی‌گذاری نه چشم‌هایت ببینند نه گوش‌هایت بشنوند، و اتفاقی که خارج از محدوده زندگی روزمره‌ات باشد اهمیتی برایت ندارد. گمان نمی‌کنی ممکن است مواردی باشند که تو از درکش عاجزی اما واقعا وجود دارند؛ و این که کسانی هستند که می‌توانند نکاتی ببینند که از دید بقیه پنهان است؟ اما مواردی هستند، چه تازه چه کهنه، که در چشم آدم‌ها رویت نمی‌شوند، چون این آدم‌ها از مواردی اطلاع دارند، یا گمان می‌کنند دارند که از زبان دیگران شنیده‌اند. امان از این علم ما با این تفکر غلط که می‌خواهد همه چیز شرح دهد؛ و اگر نتواند شرح دهد، می‌گوید چیزی وجود ندارد که لزومی به تشریح داشته باشد».

در پشت جلد رمان «دراکولا» توضیح داده شده: «در قرن هجدهم، وقتی داستان با وحشت و وهم، با راز و ایهام، مرگ و نفرین، موجودات غیرطبیعی و قوانین فراواقعی در آمیخت، گونه‌ای ادبی متولد شد با عنوان «گوتیک».

ادبیات گوتیک پر است از پدیده غیرعادی از تصویر و خیال؛ گاه موجودات عجیب و غریب درش دلبری می‌کنند و دل می‌بازند. گاه آدم‌های عادی پا از دنیای معقول و معمولی‌شان فراتر می‌گذارند. بنابراین در آثار گوتیک در عین حال که تاکید بر احساسات است وجه لذت‌بخش ترس نیز چاشنی روایت می‌شود. چنین است که داستان‌ها و رمان‌های این گونه ادبی، از «قلعه اونتاریو» و «دراکولا» و «فرانکنشتاین» گرفته تا «سرود کریسمس» و «شبح اپرا»، بارها و بارها تلخیص شده‌اند، روایت‌ها و قرائت‌های متعددی دارند، به زبان‌های بسیار ترجمه شده‌اند و اقتباس‌های سینمایی موفقی از آن‌ها ارائه شده است».

گروه انتشاراتی ققنوس نیز بنا به اهمیت و جذابیت این گونه ادبی، تصمیم گرفته عناوینی از آثار گوتیک را که اهمیت بیشتری دارند از زبان اصلی به فارسی برگرداند تا مخاطبان این فرصت را پیدا کنند که با روایت صحیح و دقیق این آثار آشنا شوند.

کتاب «دراکولا» نوشته برام استوکر با ترجمه مهرداد وثوقی در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با قیمت ۱۲۰ هزار تومان  با تصویرگری جان کلدارت از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.