به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن اسماعیلی به مناسبت هفته بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی آمده است:

همه عالم تن است و ایران دل

نیست گوینده زین قیاس خجل

چونکه ایران دل زمین باشد

دل ز تن به بود، یقین باشد

شاعر این ابیات نغز یکی از برجسته­‌ترین شاعران و سخنگویان فرهنگ ایران و زبان پارسی است که در گستره‌ای از قلب اروپا تا شمال چین درهای حکمت و معرفت و زیبایی و خیر و سعادت را بر مخاطبان گشوده‌اند. نامگذاری بیست و یکم اسفند در تقویم فرهنگی ایران به نام حکیم نظامی، نشانه حق شناسی همه دوستداران زبان فارسی و ادب و حکمت مشرق زمین به این بزرگمرد عرصه هنر و ادبیات است.

او حلقه‌ای استوار از سنت ادبی و فرهنگی ایران زمین و زبان فارسی است. نادره‌گوی شیرین گفتار ما در قلمرو داستان‌سرایی شعر فارسی چنان با استادی تمام از عهده کار به درآمده و حق مطلب را گزارده، که باوجود گذشت قرن‌ها و ظهور شاعران بزرگی در قلمرو شعر پارسی، هیچ‌کس نتوانسته گوی سبقت را از او برباید و او همچنان سلسله جنبان داستان‌سرایی پارسی است.

جهان رنگارنگ و پر رنگ و بوی او از قلمرو اساطیر تا ادبیات حکمی و اخلاقی و عرفانی گسترده است. در این قلمرو وسیع او شرح زندگی آدمی است با همه گوناگونی‌ها و تنوعاتش. شرح دلدادگی و شوریدگی، تا جهانی آرمانی آکنده از خیر و نیکی، مجال تجلی می‌یابد، جهانی که غایت قصوای آدمی در زیستن بر این کره خاکی است.

حکیم سخندان ما در خلال داستان‌سرایی‌های پرشور خود هر جا مجال می‌یابد ارباب زر و زور و اصحاب تزویر را با چراغ نصیحت به شاهراه زندگی می‌خواند و امن و امان مردم را طلب می‌کند.

آموزه‌های عرفانی او حکایت از عمق خداشناسی و رهایی از خویشتن دارد.

خدا از عابدان آن را گزیند

که در راه خدا خود را نبیند

میراث ادبی به جای مانده‌اش نشان از فرهیختگی و فضیلت‌مندی او دارد. دانش‌های زمان خود را به صورت گسترده و عمیق آموخته و از این آموخته‌ها برای حلاوت کلامش بسیار بهره برده است.

منظومه‌های دلکش او تصویری دل‌انگیز از همه وجوه زندگی است: از دل سپردن‌ها و شکست‌ها و یأس و امیدها، جدایی‌ها و پیوستن‌ها. از حکمت‌آموزی عارفانه تا شوریده‌سری عاشقانه.

به دیگر سخن او زندگی آدمی را در همه وجوه تصویر کرده است. به همین دلیل است که صیت شهرتش آفاق مختلف را درنوردیده و شاعران و قصه‌پردازان به اقتفای او راه پیموده‌اند.

کارنامه پر برگ و بار نظیره‌هایی که به شیوه منظومه‌های او در قلمرو شعر فارسی سروده شده، بیانگر این است که او به درستی توانسته استاد داستان‌سرایی این حوزه پهناور فرهنگی باشد.

در طول قرون متمادی خوانندگان آثارش تصویری روشن و پر طراوت از دلبستگی‌های روحی و رویاپردازی‌های هنرمندانه خود را در سروده‌هایش یافته‌اند تا بدان جا که توانسته داستان‌سرای همه قرون حیات فرهنگی مردم این پهنه باشد.

آنچه نظامی را نظامی کرده است، دانایی و باورمندی او به اکسیر جانبخش معارف الهی و جاری کردن آن در چشمه جوشان خلاقیت شاعرانه است.

تا زبان فارسی و خلاقیت شاعرانه در جهان باقی است، نام حکیم نظامی آذین‌بخش جهان فرهنگ خواهد بود. وی به درستی توانسته پوسته زمان و مکان را بشکافد و با جویبار پر طراوت شعرش، در اطراف و اکناف عالم داد سخن بدهد.

امیدواریم با بهره‌گیری از آموزه‌های انسانی او، جهان ما سرشار از صلح و مودت و برادری و زیبایی و هنر باشد‌.

چنان زی کزان زیستن سال‌ها

تو را سود و کس را نباشد زیان»

مراسم بزرگداشت حکیم نظامی شاعر ایرانی و پارسی‌سرا عصر جمعه 20 اسفند با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و قرائت پیام رئیس جمهوری در تالار وحدت برگزار شد. همزمان با این آیین، پرچم حکیم نظامی کنار پرچم ایران در تمام نمایندگی‌‌های رایزنی فرهنگی ایران در سراسر دنیا به اهتزاز درآمد و در ایران هم از سوی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بزرگداشت این شاعر ایرانی در حال برگزاری است.