گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: سیروس نوذری شاعر، با اعلام این خبر به هنرآنلاین گفت: کتاب «به شبنمی جهان اتفاق می‌افتد» حاوی ۲۰۰ شعر کوتاه است و مراحل نشر را در انتشارات شالگردن طی می‌کند. طرح‌های امین باقری، گرافیست نیز در لابه‌لای کتاب می‌آید.  

او با این توضیح که تم اصلی اشعار توجه به مسئله مرگ، نیستی و تنهایی و جهان اشیا است، ادامه‌داد: شعرهایم بی‌تاریخ هستند و برای چاپ بیشتر بر مبنای موضوع انتخاب می‌شوند؛ یعنی وقتی به جهان اشیا توجه دارم شعری که ۱۰ سال پیش سروده شده و شعری که تازه باشد در یک مجموعه قرار می‌گیرند.

نوذری با بیان این که بیش از ۲۴ هزار شعر کوتاه دارد، افزود: از این اشعار حدود چهار هزار شعر در کتاب‌های مختلفی نشر یافته است و سه هزار شعر دیگر نیز به مرور منتشر می‌شود.

او همچنین درباره کتاب «چنین زیبا نباش» که امسال از سوی انتشارات سیب سرخ منتشر شد، تصریح‌کرد: این اثر حاوی ۲۳۲ شعر کوتاه عاشقانه است. تغزل برایم شکل دایمی شعر گفتن است. بیشتر وقت‌ها این اشعار عاشقانه برای چهره مشخصی سروده نشده و روح عشق است که در من وجود دارد؛ لزوما برای معشوقی نیست و ممکن است هم باشد. حافظ سروده: «بلبلی برگ گلی خوش رنگ در منقار داشت/ و اندر آن برگ و نوا خوش ناله‌های زار داشت/ گفتمش در عین وصل این ناله و فریاد چیست/ گفت ما را جلوه معشوق در این کار داشت».

نوذری با این توضیح که مقدمه کتاب «چنین زیبا نباش» با اشعار فردوسی شروع شده، اظهارداشت: فردوسی شاعر حماسی است ولی در مقدمه به داستان عاشقانه زال و رودابه پرداختم. نامه‌ای که زال برای پدرش می‌نویسد و می‌خواهد بگوید عاشق رودابه شده است. «من از دخت مهراب گریان شدم/ چو بر آتش تیز بریان شدم/ ستاره شب تیره یار منست/ من آنم که دریا کنار منست».

سیروس نوذری از پیشگامان شعر کوتاه فارسی است و کتاب‌هایی در این زمینه با عناوین «کوته‌سرایی» (سیری در شعر کوتاه معاصر)، «هایکونویسی» و «درباره‌ هایکو» منتشر کرده است. «آه تا ماه»، «یاد بنیاد»، «برف بر داوودی‌های سفید»، «هزار سال عاشقی»، «مکالمات» و «بنفش بنفش‌های جهان» از مجموعه اشعار نشر یافته این شاعر و پژوهشگر به‌شمار می‌آیند.