گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این رمان با زاویه دید متفاوتی به بحران هویت، مهاجرت و مهاجران پرداخته است. مضامینی که متاسفانه مدتی است در صدر اخبار دنیا قرار دارد. نویسنده در «پاتریسیا» از زندگی یک سیاه‌پوست آفریقایی که به‌خاطر مشکلات مالی به کانادا مهاجرت کرده می‌گوید. داستان از زبان سه شخصیت اصلی روایت شده و هر یک از ترس، امید، نگرانی و آرزوهای خود گفتند. نویسنده همچنین مضمون مهاجرت را به مفهوم عشق پیونده زده است.   

در بخشی از این کتاب ۹۵ صفحه‌ای آمده است: «وقتی برای ماندن در این کشور شروع به تلاش کردم با صف‌هایی مواجه شدم، مردمی مثل خودم که گذشته‌شان را رها کرده و به این‌جا آمده بودند، داستان زندگی آن‌ها مثل من و شاید سخت‌تر و غم‌انگیزتر از زندگی من بود و آن‌ها موفق نمی‌شدند آن را به بقیه بفهمانند. کارمندان اداره مهاجرت دنبال داستان‌های غمبار و خونین بودند، داستانی که کشته و زخمی داشته باشد. ولی من هیچ‌کدام از این‌ها را نداشتم. به آن‌ها می‌گفتم: «من در کشورم نمی‌توانم یک مرد باشم و آن‌طور که می‌خواهم نقش پدر را ایفا کنم. همسرم آن‌طور که باید زندگی نمی‌کند و دو دخترم آن‌طور که باید بزرگ نمی‌شوند. نمی‌توانم این‌ها را تحمل کنم». ولی کارمندان بخش مهاجرت به پرونده‌های اضطراری‌تر رسیدگی می‌کردند. صدها نفردر نوبت بودند. بعد از چند هفته فهمیدم که برای پرونده من در این سازمان هرگز جایی وجود ندارد. داشتم دیوانه می‌شدم. به حکیم گفته بودند باید به کشورش برگردد. او دست خودش را سوزاند تا اثر انگشتش را از بین ببرد و هیچ‌وقت نتوانست کاری پیدا کند. هیچ‌وقت. با این حال، او را به کشورش بازگرداندند».

ژنویو داما نویسنده ۵۲ ساله بلژیکی، تحصیل‌کرده دانشگاه کاتولیک لوون در رشته حقوق و مدرسه عالی هنرهای نمایشی (IAD) لوون لنوو در بلژیک است. او علاوه‌بر بازیگری در نمایشنامه‌های کمدی و کارگردانی آثار نمایشی، مولف چندین نمایشنامه، داستان کوتاه و رمان است. نمایشنامه «مولی با دوچرخه» (۲۰۰۴) و رمان «اگر از رودخانه بگذری» (۲۰۱۱) چند جایزه ادبی بلژیک را بدست آوردند. «پاتریسیا» (۲۰۱۷) از رمان‌های معروف این نویسنده محسوب می‌شود.

کتاب «پاتریسیا» نوشته ژنویو داما با ترجمه محبوبه فهیم‌کلام در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با قیمت ۲۵ هزار تومان در انتشارات ققنوس منتشر شده است.