به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، رویداد ملی هفته بزرگداشت حکیم نظامی همراه با رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه خطی و چاپ سنگی موجود در گنجینه رضوی و افتتاحیه نمایشگاه آثار حکیم نظامی گنجوی که یکشنبه ۱۵ اسفند در حرم مطهر رضوی آغاز شد.

محمود شالویی در این مراسم با اشاره به تلاش حکما و ادیبان زبان فارسی طی اعصار گذشته و حال برای آمیختن حکمت با زبان ادب، اظهار کرد: ادبیات فارسی ریشه در معنویت دارد. حکیم نظامی گنجوی یکی از پاسداران زبان و ادب فارسی است و باید برنامه‌های متعدد و مستمری برای شناساندن هر چه بیشتر این حکیم بزرگ انجام شود.

شالویی با بیان اینکه نظامی گنجوی یک الگو و سند تمدن درخشان فرهنگی کشور است، تصریح کرد: این شاعر نامی ایرانی در تمامی آثار خود تلاش داشته است تا اندیشه‌های معنوی را برای جامعه به ارمغان آورد.

او با اشاره به نیاز جامعه امروز در عرصه جهانی به معنویت، روی آوردن به آثار حکیمانی چون نظامی گنجوی، سعدی، مولوی، عطار و دیگر بزرگان ادب فارسی که از خاستگاه ایران برخاسته‌اند را راهی برای برون‌رفت از بحران معنویت در جوامع دانست.

رئیس ستاد کشوری بزرگداشت حکیم نظامی خاطرنشان کرد: در کنار مقدسات دینی این ادیبان می‌توانند جریان‌ساز معنوی مثبتی باشند که انسان را از زمین به آسمان رهنمون باشند.

او در بخش دیگری از سخنان خود به نسخه‌های نفیس خطی موجود در موزه رضوی در موضوعات مختلف علمی، دینی و ادبی اشاره کرد و گفت: با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی مختلف و با استفاده از سرمایه عظیمی که در این مجموعه موجود است می‌توان زمینه یک جریان فرهنگی و هنری را برای معرفی حکیمان زبان و ادبیات فارسی در کشور ایجاد کنیم.

شالویی زمینه پژوهش در متون ادبی را در کتابخانه آستان قدس رضوی بسیار وسیع خواند و از سایر دستگاه‌های فرهنگی کشور برای امر پژوهش در متون و نسخ خطی معتبر و موثق موجود در این مجموعه دعوت به عمل آورد. او همچنین منابع موجود در موزه و کتابخانه آستان قدس رضوی را منابعی ارزشمند برای خلق آثار هنری موسیقی، هنرهای تجسمی و نمایشی دانست.

در ادامه این مراسم دو نسخه نفیس خمسه نظامی گنجوی موجود در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی رونمایی و معرفی شد. نسخه خطی خمسه نظامی متعلق به اواخر قرن هشتم یا اوایل قرن نهم هجری یکی از نسخه های معرفی شده در این مراسم بود که در ۲۶۸ برگ ۲۷ سطری کتابت شده و عناوین نسخه به خط ثلث، جداول به تحریر و زر با ۶ سرلوح زیبای پرکار به زر و لاجورد بوده و دو صفحه آغازین این نسخه تمام تذهیب به کار رفته است. همچنین دیگر نسخه خطی خمسه نظامی رونمایی شده در این مراسم، دارای ۴ منظومه و فاقد مخزن الاسرار است که در ۷۹۹ هجری به خط نسخ آمیخته به تعلیق توسط احمد بن محمّد ملقّب به نظام کتابت شده و دارای کتیبه مذهّب و مُنقش به لاجورد و طلا در ابتدای هر منظومه است.

در این مراسم یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی، محمود شالویی مدیر کل حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد کشوری بزرگداشت حکیم نظامی، محمد حسین‌زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسیلمن علی‌اکبر سبزیان مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، عبدالحمید طالبی رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، سیدجلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و شماری از اعضای شورای اداری استان و خوشنویسان و هنرمندان کشوری حضور داشتند.