به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی با بیان این مطلب افزود: شعر و ادب در فرهنگ ایرانی اسلامی دارای جایگاه مقدسی است و شعرا اغلب حکمای بزرگی بودند که حکمت و هنر را در قالب شعر به جامعه ارائه داده‌اند و بالاترین مضامین اخلاقی همواره در قالب شعر به جامعه ارائه شده است.

او ادامه داد: با تامل در جریان های انقلاب اسلامی هم می‌توان اذعان داشت که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) در کنار همه افتخارات بی نظیر و بزرگ خود و در عین حضور و ظهور بی‌نظیر در قله حکمت و فلسفه و عرفان، یک شاعر چیره‌دست بودند.

اسماعیلی تصریح کرد: اهتمام مقام معظم رهبری به مقوله شعر با عنایت به اینکه که خود ایشان شاعری توانا هستند نیز طی سال ها، چراغ شعر و شاعری را پرنور و فروزان نگه داشته و ایشان همواره در صدد تشویق شعرای جوان و تجلیل از شعرای پیشکسوت هستند.

او با اشاره به اینکه آذربایجان مملو از شعرای ولایی است،‌ گفت: در این خطه از زمان های گذشته شخصیت‌های بزرگ و شعرای نام آور، افتخارشان خدمت به آستان عصمت و طهارت (ع) بوده است که نمونه بارز آن شهریار ملک سخن است که نامش بر تارک شعر و ادبیات می درخشد و روز شعر و ادب فارسی در تقویم رسمی کشور به نام وی نامگذاری شده است.

اسماعیلی تاکید کرد: خطه آذربایجان به نعمت ولایت قدرشناسی داشته و مردمان این دیار در ترویج معارف اهل بیت (ع) می کوشند.

او همچنین رویکرد دولت مردمی را تحقق عدالت فرهنگی در زمینه‌های مختلف عنوان کرد و گفت: از الزامات این مقوله این است که بتوانیم در مناطق مختلف کشور حضور یافته و زمینه‌های برگزاری و بهره‌مندی از برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری را برای اصحاب فرهنگ و هنر و اقشار مختلف مردم فراهم آوریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اهتمام هنرمندان و مسئولین شهرستان بناب در برگزاری جشنواره های متعدد فرهنگی و هنری را شایسته تقدیر دانست.

او افزود: شهرستان بناب در کنار استعدادهای کم نظیر اقتصادی و طبیعی که دارد مستعد توجه به ظرفیت‌های فرهنگی و هنری نیز هست و برگزاری این دو جشنواره با محوریت دینی و آیینی حرکت ارزشمندی محسوب می‌شود.

در این آیین نفرات برتر بیستمین جشنواره سراسری شعر غدیر و شانزدهمین جشنواره آوای انتظار معرفی و تجلیل شدند.

اسامی برگزیدگان جشنواره سراسری شعر غدیریه بناب: 

 در بخش شعر ترکی رتبه اول از تبریز بلال کمالی، رتبه دوم از زنجان امیر رسولی، رتبه سوم از بناب ناصر عباس زاده، رتبه چهارم از زنجان سیدضیا موسوی، رتبه پنجم از مرند علی فخری انتخاب شدند. 

در بخش شعر فارسی آسیه رحمانی رتبه اول از تهران، محسن کاویانی رتبه دوم از قم، مهرداد محرابی رتبه سوم از تهران، مرتضی جلیلیان رتبه چهارم از مشهد، فاطمه سلیمان پور رتبه پنجم از قم انتخاب شدند.

 در بخش داستانک رده سنی بزرگسالان: نفر اول از خوزستان فرخنده صالحی، نفر دوم از مشهد فاطمه حلیمیان، نفر سوم از زنجان کاظم رستمی معرفی شدند.

در رده سنی زیر ۱۳ سال: نسترن رضاییان، جایزه ویژه داوران از بناب را به‌دست آورد. هیات داوران، هانیه فروغی، آیدا آقا محمدی و الینا مهدی قلی‌خانی، همگی از شهرستان بناب را به ترتیب به‌عنوان نفرات اول تا سوم برگزیدند.

نتایج جشنواره موسیقی آوای بناب:

رتبه نخست موسیقی گروهی به‌طور مشترک به گروه موسیقی دومان از «ملکان» و «زخم» از بناب رسید. گروه موسیقی «همدلان» و گروه موسیقی «پژواک» هر دو از شهرستان بناب، رتبه دوم و گروه موسیقی «سها» و گروه موسیقی «طلوع»  به‌طور مشترک از بناب.