گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این نویسنده و مترجم که مشغول نگارش کتاب «نگاه سینما به بیمارهای بشر در تاریخ» است به هنرآنلاین گفت: از زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد تصمیم گرفتم این کتاب تحقیقی و پژوهشی را در حوزه سینما بنویسم و یادداشت‌نویسی آن به‌زودی تمام می‌شود.

لاله با این توضیح که قدرت سینما در پیش‌بینی‌، بیماری‌ها را نشان داده و ریشه‌یابی کرده، افزود: در این کتاب می‌گویم رسانه سینما از چه قدرتی برخوردار است که می‌تواند بیماری‌های بشر را پیش‌بینی کند و دلیل آن چیست؟ آیا سینمای جادو است یا یک‌سری تکنیک‌های ارتباطی دارد که از آن‌ها استفاده می‌کند؟ نمونه فیلم‌ها هم ارائه می‌شود مانند فیلم World War Z «جنگ جهانی زد»، که حدود ۵ سال قبل از کرونا ساخته شده ولی ۸۰ درصد مشابه وضعیتی است که در جوامع پس از اپیدمی ویروس کرونا اتفاق افتاد. «نگاه سینما به بیمارهای بشر در تاریخ» به معرفی فیلم‌ها و تحلیل جوامع در این باره اختصاص دارد.

او درباره تصحیح کتاب «جامع التواریخ حسنی» نوشته شهاب‌الدین حسن یزدی که توسط موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن منتشر شده، اظهارداشت: این کتاب را بلنت اوزقوزو گودنلی گردآوری کرده  است. خوانشی از حوادث دوره سلجوقی است و منابع مرتبط با سلجوقیان مانند «سلوجق‌‌نامه» که امروزه اثری از آن نیست. نویسنده با بهره بردن از منابع تاریخی و مشاهداتش سعی کرده تاریخ سلجوقیان را بنویسد. گودنلی زمانی که دانشجوی دکترا بوده این مطالب را جمع‌آوری و تحلیل کرده است. تصحیح نیز براساس دو نسخه صورت گرفته یکی نسخ خطی تاریخی که در کتابخانه سلیمانیه استانبول بود و نسخه‌ای که در کتابخانه ملی ایران موجود است. این دو کتاب را بررسی و با دیگر آثار تاریخی تطبیق داده‌ام که اثر بسیار مهمی از دوره سلجوقیان محسوب می‌شود.

لاله علاوه‌بر نگارش کتاب به نوشتن مقالات پژوهشی نیز مشغول است که از مقالات اخیری که نوشته و منتشر شده می‌توان از کتاب «یادنامه جمشید مشایخی» نام برد که بحثی درباره تکنیک این بازیگر مطرح کرده است. مقاله دیگری در کتاب «جایگاه ایران در خاورمیانه» در ترکیه نشر یافته و فصل (سینمای ایران و پدیده‌های سیاسی) نوشته اوست. این روزها مشغول نوشتن مقالات متعددی در حیطه سینما است. مقاله «تبارشناسی نقد در سینمای ایران» نیز در مجموعه‌ای تا آخر سال نشر می‌یابد.