به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی انتشارات مدرسه، «رشد کودک» نوشته فیلیپ تی، رزالین ایچ، شوت و ترجمه مریم زارع و مهدی رحیمی و کتاب «بازی متن و تصویر» نوشته ماریا نیکولایوا، کارول اسکات و ترجمه فریبا خوشبخت و محبوبه البرزی است.

این دو اثر از مجموعه کتاب‌های نقد و نظریه ادبیات کودک، گزارش جامعی درباره ویژگی‌های ادبیات کودک است که تحقیق‌های چند دهه را در برمی‌گیرد و رابطه بین نویسنده و اثر و خواننده را می‌کاود. مولف در کتاب‌ «رشد کودک» با بررسی ماهیت روان‌شناسی رشد، روش‌های شناخت کودکان را واکاوی می‌کند؛ یعنی شناخت کودک از چشم‌انداز‌های نظری و فلسفی گونه‌گون، شناخت کودک در معنای فرهنگی و شناخت کودک در بافت تاریخی. کتاب نتیجه می‌گیرد آشنایی با نظریات کودکی و نوجوانی از ضروری‌ترین ابزار اندیشیدن درباره‌ ادبیات کودک و نوجوان است.

همچنین در کتاب «بازی متن و تصویر» مولف رابطه یا بازی میان متن واژگانی و متن دیداری و نقش این رابطه را در زیباشناسی و تفسیر کتاب‌های تصویری با مثال گوناگون نشان داده است. در واقع مولف در این کتاب با واکاوی نشان داده اهمیت متن و تصویر یکسان است.

مجموعه «نقد و نظریه ادبیات کودک» به دبیری مرتضی خسرو‌نژاد منتشر شده است. پیش‌تر از این مجموعه سه جلد به نام‌های «هنر یا پداگوژی؟»، «نقد، نظریه و ادبیات کودک» و «مطالعات ادبیات کودک» منتشر شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند مجموعه کتاب‌های نقد و نظریه‌ ادبیات کودک را از فروشگاه‌های سراسر کشور و همچنین فروشگاه اینترنتی انتشارات مدرسه تهیه کنند.