گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: ایرج راد بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، برپایی نمایشگاه مجازی کتاب تهران را اقدام مثبت و مفیدی ارزیابی کرد و به هنرآنلاین گفت: هر فعالیت و اقدامی در حوزه کتاب و کتابخوانی ارزشمند و مهم است و می‌تواند به رونق بازار کتاب و افزایش سرانه مطالعه کمک کند.

او با بیان این که نمایشگاه مجازی کتاب تهران می‎تواند برای اهل کتاب و مطالعه بسیار مفید و کمک‌کننده باشد، ادامه‌داد: همچنین فرآیند دسترسی، جستجو و خرید کتاب را با استفاده از ظرفیت‎های فضای مجازی برای این قشر از جامعه بهتر و آسان‌تر کند. اقدامات و برنامه‌ریزی‌های مسئولان نمایشگاه کتاب باید به‌گونه‌ای باشد که افراد به مطالعه و کتابخوانی بیشتر روی بیاورند.

رییس شورای عالی خانه هنرمندان، با تاکید بر گسترش و نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی از مقطع دبستان، افزود: ایجاد عادت مطالعه و خواندن کتاب از سن پایین امکان‌پذیر است. کتاب باید در دسترس کودکان و نوجوانان قرار بگیرد و ضمن خواندن بتوانند درباره آن صحبت و گفت‌وگو کنند. همچنین باید در مدرسه‌ جلساتی برای کتابخوانی برگزار شود. این‌گونه اقدامات می‎تواند، جامعه را به طرف خواندن کتاب سوق دهد.

رئیس هیات مدیره خانه تئاتر، درباره ضرورت تبیین منطق کتابخوانی در جامعه و گسترش آن، اظهارداشت: تا زمانی که افراد جامعه به اهمیت و اثرگذاری مطالعه کتاب در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی‌ آگاه نباشند و این مساله برایشان تبیین و ترویج نشود، از امکانات و فرصت‌هایی همانند نمایشگاه کتاب استفاده لازم را نخواهند برد.

نمایشگاه مجازی کتاب تهران فرصتی عادلانه

مژگان خالقی نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر، نیز درباره اهمیت نمایشگاه مجازی کتاب تهران، گفت: با توجه به این‌ که استفاده از فضای مجازی در زندگی افراد روزبه‌روز بیشتر می‌شود، برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب، امری انکارناپذیر است. البته این کار شرایط و زیرساخت‌هایی نیاز دارد که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد و امکان استفاده از این فضا برای همه افراد در سطح کشور فراهم شود.

او نمایشگاه مجازی کتاب تهران را فرصتی عادلانه دانست و ادامه‌داد: در نمایشگاه‌های حضوری همواره این مشکل وجود داشت که غرفه‌ها و سایر امکانات به‌نحو عادلانه‌ای بین ناشران توزیع نمی‌شد. نمایشگاه مجازی کتاب تهران این مشکل را برطرف کرده و امکان حضور برای ناشران در این فضا به نحو برابری وجود دارد و همه ناشران می‌توانند محصولات خود را به‌صورت یکسان در معرض دید مخاطبان قرار دهند.

خالقی برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران را مانع بسیاری از معضلات صنعت نشر دانست و تصریح‌کرد: نمایشگاه مجازی در ابتدای امر و تا حدودی می‌تواند مانع کتاب‌سازی، قاچاق کتاب و تخفیف‌های نامتعارف شود. اما با توجه به این ‌که این مسایل ضربه سختی به صنعت نشر و اقتصاد کتاب می‌زند، مسلم است که جلوگیری صددرصدی از این‌گونه معضلات نیازمند نظارت‌های دقیق‌تر، سازماندهی بهتر و فراهم آوردن زیرساخت‌های بیشتر است.

او با این توضیح که نمایشگاه مجازی کتاب تهران دسترسی مناطق محروم به نمایشگاه را تسهیل می‌کند و از این جهت موفقیت صددرصدی دارد، اظهارداشت: بسیاری از علاقه‌مندان در مناطق محروم و دوردست هستند که امکان سفر به تهران را ندارند یا این ‌که سفر هزینه‌های بسیار زیادی به آن‌ها تحمیل می‌کند. از این جهت امکان حضور مجازی در نمایشگاه می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.