گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: راضیه قلی‌پور نویسنده و پژوهشگر، با بیان این که کتاب «ساموئل خاچیکیان» پیرامون زندگی و آثار هنرمندی ملقب به هیچکاک سینمای ایران است به هنرآنلاین گفت: او کسی است که ژانر وحشت را در سینما پایه‌ریزی کرده و خیلی از اولین‌ها از جمله دکوپاژ در صحنه فیلمبرداری و آنونس در سینما با او به سینمای ایران راه یافته است.

او با این توضیح که برای علاقه‌مندان سینما نام خاچیکیان به‌عنوان یک فیلمساز نوآور و جریان‌ساز تداعی می‌شود، افزود: مانند بسیاری از هموطنان ارمنی در زمینه هنر بسیار تاثیرگذار بوده و هنرمندان زیادی را وارد دنیای سینما کرده است. در واقع بیش از نیم قرن فعالیت حرفه‌ای خاچیکیان در زمینه کارگردانی، تدوین، نویسندگی و تهیه‌کنندگی در سینما با نگاه خاص و خلاقانه، دریچه تازه‌ای را به روی فعالان سینما و مخاطبان این عرصه  باز کرده است. او علاوه بر این که باعث شد سطح سینمای ایران ارتقا پیدا کند سطح سلیقه مردم را نیز با آثارش بالا برد.  

قلی‌پور که سعی کرده در کتاب «ساموئل خاچیکیان» این هنرمند را به نسل امروز و دوستدارن سینما معرفی کند، ادامه‌داد: زندگی و سیر تحول فعالیتش نشان از راز جاودانگی اوست. خلاقیت در خاچیکیان برجسته بوده و سعی داشته از کلیشه‌ها دور باشد و چیزهای که تا آن زمان در جریان سینمای ایران نبوده، بخشی را با  آزمون و خطا و بخشی را با مطالعه، وارد سینمای ایران کند.

او که این کتاب را در سه بخش اصلی تنظیم کرده، اظهارداشت: اولین بخش «نگاهی به زندگی» از تولد تا مرگ را در برمی‌گیرد. بخش دوم «نگاهی به آثار» پیرامون فیلم‌های این هنرمند از مرحله ایده، تولید و ساخت تا اکران و اتفاقات پیرامون آن اثر است. همچنین خلاصه‌ای از فیلم‌ها ارائه شده و به بخش‌های کمتر دیده و شنیده شده از زندگی خاچیکیان پرداخته‌ام؛ او داستان‌نویس بود و مجموعه شعر نیز دارد. در بخش سوم «هنرمند از نگاه دیگران» از اعضای خانواده تا دیگر هنرمندان درباره او نظراتی ارائه داده‌اند و از خاطراتشان با او گفته‌اند. برای جذابیت بیشتر سعی کرده‌ام از عکس‌های کمتر دیده شده، پوستر کارها، عکس پشت صحنه و تبلیغات فیلم‌ها در کنار مطالب استفاده کنم. این کتاب در مجموعه سینمایی «قرار با ستاره» توسط نشر گویا منتشر می‌شود.

قلی‌پور همچنین درباره کتاب «تعبیر و تحلیل متون دراماتیک: رویکرد نقش‌گرای نظام‌بنیاد» (در گزیده‌ای از نمایشنامه‌های معاصر فارسی) که فصل پاییز از سوی نشر آواژ نشر یافت، تصریح‌کرد: این اثر برگرفته از رساله دکترایم در رشته زبان‌شناسی همگانی است که برای نخستین بار با هدف مطالعه نظامند و شناخت «زبان دراماتیک» به‌عنوان گونه زبانی مستقل و منحصر انجام شده و وجه تمایز آن از گونه زبان غیردراماتیک بیان شده است. در واقع استفاده از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های دانش زبان‌شناسی ما را به یک روش علمی نظامند مجهز می‌کند تا برای ورود به دنیای ادبیات که تار و پودش از زبان است و در ادامه ورود به دنیای تحلیل و نقد از برداشت‌ها و واکنش‌های شخصی مبتنی بر سلیقه و حس فراتر رویم.