گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این رمان در سیزده بخش با تصویرگری خاویر سابالا برای گروه سنی ۹ تا ۱۵ نوشته شده. کتاب که ساختار طنز دارد درباره پیرمرد ۹۳ ساله ثروتمندی با ۲۴ بیماری است. او در آستانه مرگ در پی جاودانگی است. این پیرمرد که بارون لامبرتو نام دارد پس از ماجراهایی به جوان ۱۳ ساله‌ای بدل شده. راهزنان برای دریافت پول او را که جوان شده گروگان می‌گیرند و هر کاری می‌کنند بارون سرحال‌تر می‌شود.

در بخشی از این رمان می‌خوانیم: «دزدها از راه‌های آبی به‌شکل گروه‌های کوچک با هویت جعلی وارد شده بودند. بعضی‌ها با کرایه قایق در پتناسکو آمده بودند. آن‌ها لباس‌های متحدالشکل پیشاهنگی پوشیده بودند و ادعا می‌کردند که از شهر دومودسولا برای گردش آمده‌اند. عده‌ای هم از شهر امنیا با دزدیدن قایق رئیس بیمارستان وارد شدند. اهالی پلا دو پدر روحانی بشاش و خوش‌برخورد را به یاد دارند که پس از گردش در جزیره با قایق موتوری به همراه پرداخت مزد قایق‌ران به او دعای خیر هم کردند. قایق‌ران هم به‌شوخی به آن‌ها گفت: اما خود حضرت سن‌جولیوی مقدس برای گذر از دریاچه به قایق موتوری نیاز نداشت، زیرا وی ردایش را روی آب پهن می‌کرد و رویش می‌ایستاد و همچون قایق بادبانی و موتوری روی آب حرکت می‌کرد».

جانی رداری در سال ۱۹۲۰ در امنیا، روستایی در نزدیکی شهر نوارا، متولد شد. بعد از یک دوره تجربه تدریس در مقطع ابتدایی، به‌عنوان روزنامه‌نگار شروع به کار کرد و تقریبا تصادفی، نوشتن برای کودکان و نوجوانان را آغاز کرد. او داستان‌های زیادی نوشته که به بسیاری از زبان‌های دنیا ترجمه شده‌اند. به‌نظر رداری قصه‌ها و ترانه‌های کودکانه همگی بازگوکننده واقعیت‌های کوچک و بزرگ روزانه‌ای است که در جامعه فانتزی عرضه می‌شوند. رداری تنها نویسنده ایتالیایی است که جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن را از آن خود کرده است. او در سال ۱۹۸۰ در شهر رم درگذشت. «یاس در دیار دروغگویان»، «فروشگاه ساحره» و «روزی که در میلان از آسمان کلاه می‌بارید» معروف‌ترین آثارش محسوب می‌شوند.

چاپ دوم کتاب «یکی بود که خودش نبود» نوشته جانی رداری با ترجمه غلامرضا امامی در شمارگان هزار نسخه و با قیمت ۹۹ هزار تومان از سوی نشر هوپا منتشر شده است. این اثر نخستین بار در سال ۱۳۹۷ به چاپ رسیده است.