به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن حضور در ستاد برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: نمایشگاه مجازی کتاب، اتفاق مبارک و ارزشمندی است که فرصت عرضه کتاب و آثار فرهنگی و تولیدات حوزه ادب و فرهنگ کشور را برای همگان فراهم کرده است.

او با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب چه به صورت حضوری و چه به صورت مجازی، ضیافت با برکتی برای اهالی فرهنگ است، افزود: برگزاری نمایشگاه کتاب، از آن جهت ضیافتی با برکت است که آثار پدیدآورندگان فرهنگ و ادب و هنر کشور در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد.

او با تاکید بر این نکته مهم که در کشورمان این ظرفیت وجود دارد که سالانه صد هزار عنوان کتاب تولید و منتشر شود، تصریح کرد: حضور دو هزار ناشر فعال و عرضه بیش از دویست هزار کتاب در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران نشان‌دهنده پویایی، نشاط و بالندگی فرهنگی جامعه است.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به موضوع معافیت مالیاتی صنف ناشران که یکی از دغدغه‌های جدی آنها به شمار می‌رود، عنوان کرد: معافیت مالی صاحبان مشاغلی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دارند سالها پیش در قانون ذکر شده است. البته در اجرا و آیین‌نامه‌های اجرایی، اختلاف نظراتی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صاحبان کسب‌و‌کار در حوزه فرهنگ و سازمان امور مالیاتی در نحوه اجرای قانون وجود داشته است و گاهی هم در حق کسانی که در حوزه فرهنگ کشور تلاش می‌کنند اجحاف شده است.

او در ادامه یاد‌آور شد:  البته نفس کار و روح قانون بر این اساس بوده است که حاکمیت و دولت در جهت ارتقای سطح فرهنگی کشور وظیفه‌ای در قبال ارتقاء فرهنگ مردم برعهده دارد تا اطلاعات جدید و به روز را در اختیارشان قرار دهد. عده‌ای توانمند به عنوان کارشناس (فیلمساز، ناشر، و...) بخشی از این وظیفه را در جامعه در جهت ارتقای فرهنگ کشور برعهده گرفتند و دولت نیز اعلام کرد که می‌تواند بخشی از هزینه‌ها را برعهده بگیرد.

این مقام مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر عزم راسخ وزارتخانه در جهت حل مسائل و مشکلات به وجود آمده برای اهالی فرهنگ تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه در بحث اجرای معافیت‌های مالیاتی مشکلات عمده‌ای به وجود آمده و ما عزم راسخ برای حل این مسئله داریم. در همین راستا تفاهم‌نامه‌هایی بین سازمان امور مالیاتی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت که البته قدری از آن در سنوات گذشته اجرا شد قدری هم به دلیل تغییر مدیریتی، مغفول ماند.

او در ادامه مطرح کرد: مشکلات اهالی فرهنگ را با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کردیم و قرار است به زودی در راستای رفع موانع مالیاتی صاحبان فرهنگی کشور، جلسه‌ مشترکی با وزارت اقتصاد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل و تعامل میان وزرای این دو وزارتخانه صورت گیرد.

او تصریح کرد: در تاریخ ۳۰ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ مصوبه‌ای در هیات وزیران در زمینه اعمال تعرفه فرهنگی در حوزه آب، برق، گاز، پست و عوارض ساختمان در نظر گرفته شد که به دلیل تغییر دولت، در آیین‌نامه‌های اجرایی دچار مشکلاتی شد. امسال سعی کردیم تکالیف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در این زمینه اجرا کنیم چراکه اجرای این امر بسیار مهم می‌تواند گشایش خوبی در رونق کسب و کار فرهنگ، تولیدات محصولات فرهنگی و عرضه ایجاد کند.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه موضوع خرید و استفاده از کاغذ، یکی از دغدغه‌های اقتصادی ناشران کشور است، در ادامه افزود: بررسی‌های صورت گرفته در برآوردی که از چند سال تولید گذشته کشور به طور دقیق به دست آمده، نشان می‌دهد که ناشران چیزی بین ۴۲ تا۵۵ هزار تن کاغذ مصرف کرده‌اند و به نظر من این آمار عدد بالایی برای ظرفیت تولید داخل کشور نیست.

او با اشاره به مشکلات مختلف کارخانجات تولید کاغذ در کشور و لزوم حل آن‌ها بیان کرد: با وجود اینکه ماموریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفع مشکلات کارخانه‌های تولید کاغذ نیست اما تلاش می‌کنیم این مشکلات را به عنوان نیاز اصلی حوزه فرهنگ مرتفع سازیم. معتقدم اگر این مشکلات حل شود، ناشران داخلی با خیال راحت‌تری می‌توانند تولیدات خود را عرضه کنند.

او با اشاره به ظرفیت یکی از کارخانه‌های داخلی کشور در حوزه کاغذ عنوان کرد: یکی از خطوط کارخانه تولید کاغذ در مازندران به تنهایی می‌تواند ۸۰ هزار تن کاغذ مورد نیاز نشر کشور را در سال تولید کند. اگر کارخانه کاغذ پارس در شوشتر به‌زودی راه‌اندازی شود، کارخانه کاغذ زاگرس در استان فارس نیز می‌تواند به این ظرفیت اضافه شود. البته نیاز فرهنگی و اداری کشور به کاغذ چاپ و تحریر، بیش از ۳۰۰ هزار تن در سال است. امیدوارم با افزایش توان تولید داخلی کاغذ بتوانیم پاسخگوی نیاز نشر کشور باشیم. در همین راستا طی برگزاری نشستی که با حضور مدیرعامل کارخانه تولید کاغذ مازندان صورت گرفت، توافق شد ۲۰ هزار تن کاغذ مورد نیاز سالانه کشور را این کارخانه تامین کند.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درپایان یادآور شد: امیدوار هستیم سایر کارخانجات تولید کاغذ نیز وارد میدان عمل شوند. بنده خوشبین هستم که با تولیدات داخلی کاغذ بتوانیم بخش عمده‌ای از نیاز کاغذ کشور را تامین کنیم. البته بحث واردات کاغذ با ارز نیمایی در کنار تولیدات داخل همچنان وجود دارد. امیدوارم اختلاف قیمت معنا داری بین واردات کاغذ خارجی و تولید داخلی به‌وجود آید تا مصرف‌کنندکان کاغذ ترجیح دهند کاغذ مورد نیاز خود را از کارخانجات داخلی تهیه کنند.

همچنین یاسر احمدوند با شرکت در #پویش-نذر-کتاب» ۱۱۰ عنوان کتاب با محوریت ادبیات فارسی را به نیت حروف ابجد نام امیرمومنان علی علیه‌السلام به اهالی فرهنگ افغانستان که در ایران مقیم و میهمان هستند اهدا کرد.

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن‌ماه آغاز و تا دهم بهمن‌ماه ١٤٠٠ ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به Ketab.ir مراجعه کنند.