به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود شالویی دستیار وزیر فرهنگ و مسئول ستاد بزرگداشت حکیم نظامی، در اولین نشست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران برخی پلتفرم‌های مطرح کشور با هدف تعامل و همکاری های حداکثری، با تاکید بر این‌که یکی از اهداف مهم ستاد بزرگداشت حکیم نظامی معرفی این شاعر بزرگ ایرانی به جهانیان است، گفت: جلسات ستاد بزرگداشت حکیم نظامی بهانه‌ای شد تا در دوره جدید فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اولین نشست این وزارتخانه با مدیران پلتفرم‌های مطرح کشورمان برگزار شود. این نشست‌ها با هدف همکاری‌های مشترک در حوزه فضای مجازی ادامه خواد یافت و معرفی حکیم نظامی به عنوان شاعری ایرانی و پارسی‌سرا در فضای مجازی بهانه‌ای برای برگزاری این نشست شد. نظامی متعلق به سرزمین بزرگ قلمرو ایران است و فرهنگ کشورمان نیز از دیرباز در جهان شناخته شده است.

شالویی با بیان اینکه ۲۱ اسفندماه در تقویم کشور به نام روز بزرگداشت حکیم نظامی به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: امسال برای تاکید بیشتر بر ایرانی بودن و پارسی‌سرا بودن این شاعر بزرگ، به جای اختصای یک روز، به مدت یک هفته در قالب بزرگداشتی به معرفی این شاعر بزرگ پرداخته می‌شود. به همین منظور ستاد بزرگداشت حکیم نظامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شده و شروع به کار کرده و از تمامی صاحبان پلتفرم‌ها خواستاریم در معرفی این شاعر پارسی‌ در بین مردم با این ستاد همکاری و همیاری داشته باشند.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: معرفی شاعران و مفاخر کشورمان به جهانیان از جمله حکیم نظامی که از پیام‌آوران زبان پارسی است، حائز اهمیت است.

مسئول ستاد بزرگداشت حکیم نظامی با تاکید بر نقش فضای مجازی در معرفی این شاعر پارسی‌سرا، افزود: فضای مجازی یکی از حوزه‌های نوین و بهره‌گیری از فرصت‌های آن ضروری است، بنابراین کمک و همراهی پلتفرم‌های کشورمان در معرفی حکیم نظامی می‌تواند کمک شایانی به ما بکند.

شالویی افزود: معرفی داستان‌ها و حکایت‌های حکیم نظامی از جمله لیلی و مجنون، خسرو و شیرین و ... در میان مردم بسیار با اهمیت است، زیرا این شاعر بزرگ طوری این داستان‌ها را با شور به نظم درآورده که معرفی او هم از نظر ادب و زبان و هم اشاعه یک اندیشه سالم و قدسی، می‌تواند الگوی خوبی برای معرفی باشد.

او ادامه داد: پلتفرم‌های کشورمان با توجه به پوشش مردمی و تعداد مخاطبان مردمی‌شان می‌توانند ما را در رسیدن به اهداف‌مان در این زمینه کمک کنند. بنابراین توجه به تولید محتوا در این زمینه بسیار مهم است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد. مخاطبان ما در معرفی حکیم نظامی همه اقشار جامعه را در برمی‌گیرد و در نظر داریم با تولید محتوای مناسب، این شاعر ایرانی و پارسی‌زبان را به مردم کشورمان و جهانیان معرفی کنیم.

دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلام بر بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و ایده‌های صاحبان پلتفرم‌ها در تولید محتوا برای معرفی حکیم نظامی تاکید کرد و گفت: بزرگداشت حکیم نظامی یک اقدام فرهنگی است و به دور از هر گونه فضاسازی سیاسی انجام می‌شود و همه تلاش ستاد بزرگداشت این شاعر در معرفی او به عنوان شاعری ایرانی و پارسی‌زبان است.

در ابتدای این نشست، مهدی نورعلیشاهی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در دنیای امروز حضور و بروز پلتفرم‌ها در تصمیم‌سازی‌های کلان دولت‌ها انکارناپذیر است و نمی‌توان از ظرفیت بالای آن‌ها در اطلاع‌رسانی چشم پوشید.

نورعلیشاهی در عین حال بیان کرد: تعامل در این حوزه به آغازی نیاز دارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت جدید برای این تعامل و همکاری با پلتفرم‌ها به مثابه یک رسانه اثرگذار تلاش می‌کند، زیرا در دنیای امروز پلتفرم‌ها نیز به گونه‌ای از رسانه‌ها تبدیل شده‌اند و به عنوان رسانه‌ای مستقل و اثربخش حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. بنابراین لزوم حمایت و تعامل از سوی دستگاه‌های دولتی نیز ضروری است.

او همچنین بر ضرورت حمایت مدیران پلتفرم‌ها در معرفی حکیم نظامی به عنوان شاعری ایرانی و پارسی تاکید کرد و گفت: بر این اساس خواستار تعامل و همکاری شما در معرفی هرچه باشکوه‌تر این شاعر بزرگ و دیگر مفاخر کشورمان در بستر فضای مجازی هستیم.

همچنین در بخش دیگری از این نشست، محمدصادق افراسیابی معاون مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، گفت: انتشار محتوا در بستر فضای مجازی دارای اهمیت است و نباید از اهمیت آن غافل بود و تعامل با مدیران پلتفرم‌های مطرح کشور از این منظر حائز اهمیت است. پلتفرم‌های مطرح کشور به لحاظ تعداد کاربران و همچنین محتوای آن‌ها دارای اهمیت است و این نشست از این جهت با هدف گفت‌وگو و تعامل‌های حداکثری این وزارتخانه با آن‌ها برگزار شده است.

افراسیابی ادامه داد: بزرگداشت حکیم نظامی که در اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود، می‌تواند بستری برای همگرایی‌های ملی با پلتفرم‌های کشور شود.

در این نشست حاضران، نظرات و پیشنهادهای خود درباره چگونگی تعاملات دوجانبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پلتفرم های کشور و همچنین چگونگی معرفی حکیم نظامی در فضای مجازی را ارائه کردند.