گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: بهرنگ توفیقی کارگردان، بازیگر و فیلمنامه‌نویس، نمایشگاه کتاب را به‌اندازه جشنواره فیلم مهم و جذاب دانست و به هنرآنلاین گفت: وقتی که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌صورت حضوری برگزار می‌شد، خریدهای کلی و سالیانه کتاب را از آن انجام می‌دادم. فضای حاکم بر این نمایشگاه جذاب بود و با بسیاری از نویسندگان آشنا می‌شدم یا دیداری تازه می‌کردم. گاهی سئوالاتی پیش می‌آمد که دوست داشتم از خود نویسنده بپرسم و این امکان در نمایشگاه فراهم می‌شد. در نمایشگاه اتفاقات خوشایندی رخ می‌داد اما به هرحال با توجه به شرایطی که به‌دلیل همه‌گیری کرونا پیش آمد همین که نمایشگاه کتاب تعطیل نشد و به‌صورت مجازی دنبال می‌شود، اتفاق خوبی است.

او با این توضیح که نمایشگاه کتاب یک جریان فرهنگی است و ضرورت داشت به‌صورت مجازی برگزار شود، ادامه‌داد: نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز ویژگی‌ها و امتیازهای خاص خود را دارد از جمله، خرید کتاب‌ با فرصت و دقت بیشتر است. من با کمی احتیاط از فضای فناوری و مجازی استفاده می‌کنم اما این امکان جست‌وجو و در اختیار داشتن اطلاعات کتاب‌ها به‌صورت کامل در سایت نمایشگاه از محاسن و ویژگی‌های بسیار خوب آن است.

توفیقی با بیان این که در نمایشگاه کتاب حضوری مجال دقت و بررسی آثار وجود نداشت، افزود: خیلی وقت‌ها ممکن بود، عنوان کتاب نظرمان را جلب کند و آن را می‌خریدیم اما بعد از مطالعه متوجه می‌شدیم که چندان برایمان مفید نیست یا کتابی نیست که فکر می‌کردیم؛ اما در نمایشگاه مجازی کتاب می‌توانیم، پیش از خرید در آرامش، با دقت و تامل بیشتری کتاب‌ها را بررسی کنیم. حتی به‌نظرم می‌توان برای معرفی بهتر کتاب‌ها، ویدیویی یک دقیقه‌ای از نویسندگان درباره کتاب‌ها تهیه کرد و در سایت نمایشگاه قرار داد. این ویدیوهای کوتاه می‌تواند به کامل‌تر شدن و بهتر شدن معرفی کتاب‌ها کمک کند.

او ایجاد دسترسی همه مردم در نقاط مختلف کشور به نمایشگاه کتاب تهران را مثبت ارزیابی کرد و اظهارداشت: من اولین بار از طریق یکی از دوستانم در بندر دَیّر متوجه نمایشگاه مجازی کتاب تهران شدم. اهالی آن‌جا افراد بسیار کتابخوانی هستند، همیشه کتاب‌های مهم، منابع غنی و تازه‌های نشر دور از دسترس‌شان بوده است. نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای مخاطبان و علاقه‌مندان کتابی که در شهرستان‌ها زندگی می‌کنند، اتفاق خوبی است و می‌تواند دسترسی‌شان را به کتاب‌های مورد علاقه و نیازشان فراهم کند. امیدوارم این روزها بگذرد و بتوانیم نمایشگاه بین‎المللی کتاب تهران و نشست‌های فرهنگی و ادبی آن را هم به شکل سابق داشته باشیم.