گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رمان تاریخی «خبر مرگم» نوشته رویا سلیمی به‌تازگی توسط انتشارات قدرولایت برای نوجوانان منتشر شده است.

سلیمی که این رمان را طی پژوهشی براساس مستندات تاریخی نوشته است به هنرآنلاین گفت: در بیشتر کتاب‌ها به پهلوی دوم و فرار شاه پرداخته شده و کمتر دوران رضاخان مورد تحقیق و نگارش قرار گرفته است. یکی از دلایل نگارش این رمان احساس خلا اطلاعاتی برای نوجوانان از این برهه زمانی بود. سعی کردم از کلیشه‌ها بگذرم و مخاطب را به ریشه تاریخی اتفاقات دعوت کنم.

او که بنا به حوزه شغلی در عرصه رسانه و علاقه به تاریخ در این کتاب به یک‌سری نکات که معتقد است مغفول مانده پرداخته، اظهارداشت: اول بحث گروگان‌گیری در کتاب مطرح بود ولی بعد حس کردم می‌توانم جنبه تاریخی هم داشته باشد. درباره دوره پهلوی اول روی چند رویکرد اصلی تمرکز دارم یکی بحث زندگی رضا خان، بعد کودکی و خاستگاه او که از کجا بوده لرستان یا سوادکوه. در ادامه بحث روی کار آمدن رضا خان توسط انگلیسی‌ها یا روس‌ها مطرح شده است. در کل به مسایلی پرداختم که می‌تواند برای نوجوانان جذاب باشد. اصلا چطور عنوان پهلوی انتخاب شد و رضاخان میرپنج این عنوان را برگزید. ریشه آن کجا بوده، چقدر برای این انتخاب نگاهش به ایران باستان بوده و یا چه افرادی در این عنوان نقش داشتند.

سلیمی با این توضیح که رمان «خبر مرگم» تریلر پلیسی جنایی است، ادامه‌داد: مسایل مختلفی در دل این داستان تنیده شده و درباره گروگان‌گیری یک استاد تاریخ است که روی تاریخ پهلوی اول و دوم تمرکز دارد. او توسط یک تیمسار سلطنت‌طلب گروگان گرفته می‌شود و درباره مسایلی که در کتابش مطرح کرده به‌نوعی مورد بازخواست قرار می‌گیرد. رویکرهای که مدنظر داشتم در دل این گروگان‌گیری مطرح شده است. تقابل این دو نگاه در کنار همدیگر است؛ یک سلطنت‌طلب و یک مورخ تاریخ که او را با اسناد و مدارکی که در کتاب‌های خودش آورده بازخواست تاریخی می‌کنند.

او با بیان این که در رمان سویه‌هایی از ژانر وحشت نیز دیده می‌شود، افزود: به‌فراخور تیمساری که سرپاس مختاری یا پزشک احمدی را به ذهن متبادر می‌سازد، سویه‎های ترسناکی در برخی فصول به خود گرفته است.