گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: لاله جعفری نویسنده و مترجم، از نگارش زندگینامه عباس کیارستمی برای کودکان خبر داد و به هنرآنلاین گفت: کیارستمی هنرمندی است که از دوره نوجوانی به آثارش علاقه‌مند بودم و در زمانی که در حوزه فیلمسازی فعالیت داشتم از او خاطره دارم. زندگینامه را در قالبی داستان‌گونه می‌نویسم و قرارست از سوی نشر آنگاه منتشر شود.  

او با این توضیح که در نشر افق دو مجموعه و تک داستان در دست انتشار دارد، افزود: «عمو طاس کباب» عنوان داستانی از مجموعه کلاس اولی-‌کتاب اولی،‌ جریان عمو و زن‌عموی تقریبا فقیری است که جمعه‌ها بی‌غذاها را غذاها می‌دهند تا این‌که روزی سلطان دانه‌ها در قابلمه‌اش گیر می‌افتد. مجموعه ۵ جلدی «بیا بیا» را نیز برای زیر سه ساله‌ها نوشتم که تصویرگر آن علی خدایی است. در هر جلد نکاتی آموزش داده شده. مجموعه «نی‌نی دالی» را نیز ویدا کریمی تصویرگری کرده و برای زیر سه سال است. شخصیتی ثابت دارد و در هر داستان اتفاق جدیدی می‌افتد. کتاب دیگرم با عنوان «دسته گل‌های آدی بودی» نیز توسط انتشارات علمی و فرهنگی در مرحله تصویرگری است. مجموعه پنج جلدی «نی نا نی» نیز توسط نشر سروش منتشر می‌شود و مناسب زیر سه سال است.

جعفری که کتاب «دفی سفیده و ذی ذی‌هایش» را برای چاپ به نشر پیدایش سپرده، ادامه‌داد: این کتاب مناسب خردسالان، روایت دفتر مشقی است که عاشق کاغذهایش می‌شود. در همین انتشارات رمان کودک «خل بازی‌های چسبولانکا» منتشر می‌شود که قهرمان داستان عاشق به هم ریختن و داغون کردن همه چیز است و همین موضوع هر بار دردسری برایش ایجاد می‌کند.

او که مجموعه «پری‌ها» را که شامل پنج قصه با پنج پری متفاوت نوشته، تصریح‌کرد: انتشارات قدیانی این کتاب و مجموعه «قصه‌های زالزالکی» را منتشر می‌کند. از این مجموعه ۱۲ جلدی به تصویرگری شیرین شیخی، ۶ کتاب به چاپ رسیده و ۶ کتاب دیگر آن به‌زودی نشر می‌یابد. شخصیت اصلی بچه خردسالی است به‌اندازه یک انگشت که به رنگ نارنجی علاقه دارد.

لاله

جعفری با بیان این که رمان «عشق‌های فری» را با رویکر طنزآمیز برای مقطع نوجوان نوشته، اظهارداشت: داستان دختری است که پیش از تولد ۱۶ سالگی‌اش تصمیم می‌گیرد تمام خاطرات عاشقانه خود را بنویسد. این کتاب از سوی نشر هوپا به چاپ می‌رسد. در انتشارات خانه ادبیات نیز دو مجموعه دارم «قصه‌های حیوونکی» با تصویرگری حدیثه قربانی که شامل ۵ کتاب با شخصیت‌های بچه‌ حیوانات است. مجموعه دیگر نمایشنامه برای خردسالان است با عنوان «ماجراهای گیلی و گولی». این پنج نمایشنامه با محوریت آموزش مهارت‌های زندگی به خردسالان نوشته شده است.

امسال به‌قلم او از مجموعه داستان‌های خبیث، «چشم بادمجانی» از سوی نشر هوپا و «چوم چوم» توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان نشر یافته است. جعفری به‌عنوان مشاور سردبیر و کارشناس ادبی با ماهنامه «نبات کوچولو» نیز همکاری دارد و سردبیری ۲۶ شماره از مجله «نی نی نبات» را نیز بر عهده داشته است.

«قرمزی»، «با عددها دوست می‌شوی؟»، «آن روز، هشت صبح»، «قشنگ‌ترین جا»، «عمه نارنجی»، «لنگه جوراب قرمز»، «نقلی و گلی»، «بز کوهی»، «شلپ‌ شلپ»، «موسی(ع) و دو دختر»، «یونس(ع) در شکم نهنگ»، «کلاغ ورزشکار»، «قصه خانه‌ای که سطل آشغال نداشت»، «کریمخان زند»، «ویس و رامین»، «ناروال؛ نهنگ تک شاخ»، «جشن ژه ژه اژدها»، «سفینه فسقلوس»، «آرزوی کبوتر» و «عمه ذرت» از جمله آثار اوست که برای این نویسنده جوایزی مانند کتاب سال «سلام بچه‌ها پوپک» ۱۳۸۵، کاندید کتاب سال ارشاد ۱۳۸۵، جوایز چندین دوره از جشنواره‌های کتاب رشد، جشنواره مطبوعات به همراه داشته است.